Vlees

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw

Re: Vlees

Bericht door RicharddeBlauw »

Brit schreef:
RicharddeBlauw schreef:Wat een redenering....!
Hoe bedoel je dat, Richard? Wat staat je tegen/vind je niet kloppen?
Als je op deze manier redeneert kun je alles goed praten wat scheef zit. Je kunt hiermee alles terzijde leggen en afkopen om niet je eigen verantwoording te hoeven nemen. Een ander produkt te gebruiken van dieren maakt je mede verantwoordelijk. Afschuiven op de zuivelgebruikers vind ik onzin. Ieder die welk produkt van een dier ook gebruikt is mede verantwoordelijk.

Voorbeeld:
Ik ga vandaag maar eens een auto kopen, maakt voor het milieu niets uit want het ding is toch al gemaakt.

Door juist te kopen wat meelift op die auto en/of dieren maak je je medeverantwoordelijk. Ook door met deze redenering het goed te praten om vlees te gebruiken houd je ook alles in stand en help je dus mee om het vooral zo te houden en zelfs uit te breiden.

Uiteindelijk denk ik dat de vraag van DJ kan worden beantwoord met dat we uit ons jasje aan het groeien zijn in combinatie met de manier waarop we nu nog steeds met vleesproduktie omgaan. We kunnen met zoveel mensen nou eenmaal niet allemaal meer gaan jagen voor ons kostje....jammer maar helaas.

Het staat onomstotelijk vast dat dierlijke produkten niet nodig zijn voor de mens. Melk is er alleen maar om de kleintjes mee op te doen groeien. Als we alle grond die nu benodigd is voor dierlijke produkten gaan gebruiken voor plantaardige produkten kunnen we ons ruimschoots voorzien van eiwitrijk voedsel.
Tim

Bericht door Tim »

Richard,

En al die grond gebruiken voor plantaardig voedsel? Als we de dieren weer dieren willen laten zijn, dan zouden we moeten beginnen met die grond en ruimte juist terug te geven aan de dieren, vind je niet?

Tim
RicharddeBlauw

Helemaal met je eens maar dan zijn er teveel mensen om genoeg eiwitten te telen vrees ik. Dus komt het erop neer dat er domweg teveel mensen zijn en dat de aarde dit op dit moment dus al niet aankan.

Er zijn dus 2 opties naar mijn idee, drastisch inperken van de menselijke populatie óf ophouden met vlees eten. Alle twee zou denk ik beter zijn.

Ook vrij logisch als de mens zich vrijwel alleen maar met economische vooruitgang bezig houdt. Dit zie je vooral ook aan alle dierziektes die de afgelopen jaren de kop hebben opgestoken. Geen hond die nu eens gaat nadenken waar het door komt dat die "nieuwe ziektes" steeds opsteken en er steeds nieuwe bijkomen. Nee, er wordt vooral nagedacht over hoe we nog efficiënter kunnen werken omdat er steeds zoveel dieren in hokjes dood gaan.

Schaf om te beginnen maar eens die subsidie op kinderen af.

Neem je eigen verantwoording, neem geen kind en koop geen dierlijk produkt lijkt de enige optie...
Tim

Bericht door Tim »

Richard,

Subsidie op kinderen? Alle subsidie afschaffen bedoel je, op alles. Er is geen enkele subsidie die niet gebaseerd is op onze huidige economie.

Stel, we "nemen" geen kinderen meer, wat dan? Over 80jr geheel geen Mensch meer op aarde.

Minder mensen en alleen het vlees eten wat je nodig hebt. En we hoeven niets te ondernemen, het gaat vanzelf goed komen. Voor sommigen met kwaad, anderen als overgang. Ik verander dat niet en het heeft ook geen zin me te gedragen als kluizenaar.

Tim
cjm

Bericht door cjm »

RicharddeBlauw schreef:Helemaal met je eens maar dan zijn er teveel mensen om genoeg eiwitten te telen vrees ik. Dus komt het erop neer dat er domweg teveel mensen zijn en dat de aarde dit op dit moment dus al niet aankan.

Er zijn dus 2 opties naar mijn idee, drastisch inperken van de menselijke populatie óf ophouden met vlees eten. Alle twee zou denk ik beter zijn.

Ook vrij logisch als de mens zich vrijwel alleen maar met economische vooruitgang bezig houdt. Dit zie je vooral ook aan alle dierziektes die de afgelopen jaren de kop hebben opgestoken. Geen hond die nu eens gaat nadenken waar het door komt dat die "nieuwe ziektes" steeds opsteken en er steeds nieuwe bijkomen. Nee, er wordt vooral nagedacht over hoe we nog efficiënter kunnen werken omdat er steeds zoveel dieren in hokjes dood gaan.

Neem je eigen verantwoording, neem geen kind en koop geen dierlijk produkt lijkt de enige optie...
Subsidie op kinderen afschaffen? Welke subsidie bedoel je?
Vrijwel heel europa gaat qua autochtone bevolking al jaren in zijn achteruit.
De zgn allochtonen zorgen nu voor de werking van de communicerende vaten.
Die passen zich zeer snel aan en voordat ze autochtoon genoemd kunnen worden komen er gelukkig nog meer allochtonen fort europa binnen.
Nu trek ik het al breder van nl naar eu.
Van eu naar wereldschaal is niet zo'n grote stap.
Overal ter wereld zie je bij toenemende welvaart een sterke vermindering van reproductie.
Armoedebestrijding wereldwijd lijkt dus een simpele oplossing voor je zgn probleem van teveel mensen.
De aarde kan het voorlopig met gemak aan overigens.
Het is meer een kwestie van distributie op alle fronten.

De nonsens wat je zegt over dieren laat ik maar. Je kent wat dat betreft duidelijk niet de historie.
vergilius

Bericht door vergilius »

RicharddeBlauw schreef:Helemaal met je eens maar dan zijn er teveel mensen om genoeg eiwitten te telen vrees ik. Dus komt het erop neer dat er domweg teveel mensen zijn en dat de aarde dit op dit moment dus al niet aankan.

Ik ben het grotendeels met je eens. Ik ga er vanuit dat als je een te hoge concentratie hebt van wat of van wie dan ook, je vraagt om problemen. De menselijke populatie groeit te snel aan, deels uit pure onwetendheid (dat is geen verwijt), deels onder de impuls van een mix van een religieuze-politieke-culturele 'agenda' (daar ben ik minder mild tgo gestemd). In sommige culturen hangt de status van een vrouw af van het aantal kinderen dat ze baart. Dat er een vergrijzing boven ons hoofd hangt, geloof ik graag, maar ik zie het niet als een obstakel; effe doorbijten. Dat economie mankracht nodig heeft, vind ik ook larie en apekool. Ik vertaal het in 'goedkope arbeidskrachten', eufemisme voor pure slavernij.
Ik zou in ieder geval kinderbijslag vanaf het derde kind afschaffen en wereldwijd propageren om een kind te hebben om de drie jaar. Maar ja...

Eergisteren zag ik nog een documentaire over de industrie van kippenvlees. Hoe die kuikens op de loopband worden gezet. Hoe ze na zes weken al geslacht worden. En dat vlees eet ik dus. Gisteren moest ik vlees kiezen in de supermarkt en ik had het moeilijk. Toen ik kuikens had van natuurlijke broed waren ze op zes weken halfwas, nog echte kuikens dus. Ik ken het verschil dus.
Ik ben van plan om mijn eigen kippenvlees te kweken. Groot probleem: de overheid wilt niet mee. Ik mag geen kippenhok van 2m op 3m bouwen ook al is een groot deel van de oppervlakte grond agrarisch. Ik mag alleen een schuilhok plaatsen dat aan één kant volledig open moet zijn. En de marters, katten en ratten dan? Daar hebben ze geen oren naar. Ik zal dus burgerlijk ongehoorzaam moeten zijn om voor een deel in mijn eigen vleespproductie te kunnen voorzien. Mag ik van de overheid zelfvoorzienend zijn? Ik vrees dat ambtenaren de betekenis ervan niet eens kennen. Ik zie het wel als een fundamenteel recht.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

vergilius schreef: Mag ik van de overheid zelfvoorzienend zijn?
Een zelfvoorziener vraagt niet teveel, maar handelt zoveel mogelijk onder de radar. Bij lastige vragen speelt hij of zij vriendelijk de glimlachende onnozele, vraagt netjes hoe het wel moet en gaat gewoon door.

Groet,
DJ
Zouden opsporingsambtenaren hier ook meelezen?
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
vergilius

Bericht door vergilius »

Dutch John schreef:
vergilius schreef: Mag ik van de overheid zelfvoorzienend zijn?
Een zelfvoorziener vraagt niet teveel, maar handelt zoveel mogelijk onder de radar. Bij lastige vragen speelt hij of zij vriendelijk de glimlachende onnozele, vraagt netjes hoe het wel moet en gaat gewoon door.

Groet,
DJ
Zouden opsporingsambtenaren hier ook meelezen?

Aan het loket , oké. Maar wat als ze komen kijken? Waar ik woon, heb ik de indruk dat ze heel streng zijn. 'Ze' hebben al laten doorschemeren dat ze 'komen kijken met een zwart boek onder de arm'. Maximum 40m2 bijbouw binnen de 30 m. van het huis. Die heb ik al met het tuinhuis en een koterij (37,5 m2).
Brit

Bericht door Brit »

Hoi Richard,

Als ik het goed begrijp bekijk jij dit vanuit een veganistisch oogpunt. Dat doe ik niet, dus wij gaan het daar denk ik nooit over eens worden. Ik heb hiervoor al een heleboel argumenten gegeven in een andere discussie, die ook nergens naartoe leek te gaan, dus daar ga ik niet nog een keer mee beginnen. Ik heb op dit moment daar niet genoeg tijd voor, maar kijk maar even naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=1626 , daar is al een hoop voorbijgekomen.

Daarnaast wil ik nog wel even dit erover zeggen; Om als omnivoor te gaan eten als een veganist vind ik het zelfde als planten alleen kunstmest geven. Het ziet er op het eerste gezicht goed uit en het lijkt geen problemen te geven, maar als we wat meer ons best doen, kunnen we zien dat de planten eigenlijk meer op waterballonnen lijken dan op voedsel en door het direct op het land te gebruiken verzilt de grond en het grondwater, waardoor er steeds meer water nodig is om het beschikbare water in de grond op pijl te houden. Daarnaast gaat door deze wijze van bemesten ook nog eens het afweersysteem van de plant naar z'n grootje, waardoor er ook nog eens steeds meer bestrijdingsmiddelen nodig zijn die ze tegenwoordig zelfs alvast uit voorzorg toedienen :? En deze vervuilen ook het grond(water), naast alle andere bekende problemen.
Als deze planten op een organische wijze worden geteeld, hoeven we er veel minder van te eten om gezond te blijven, omdat ze gewoon veel meer (verschillende) voedingsstoffen bevatten. En verder hebben we dan ook geen last meer van al die andere gevolgen :D
Als veganist moet men zich in aardig wat bochten wringen om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, waarvan op dit moment bekend is dat ze deze niet, of minder binnen krijgen. Klinkt mij toch meer in de oren als het creéren van een probleem, dan er een oplossen..... :roll:

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Zouden opsporingsambtenaren hier ook meelezen?
gelukkig weten die niet dat jij in zuid-Holland woont. Over mij is wat meer bekend. Heb zelfs een tijdje onze verbouwingsfoto's uit m'n fotoboek verwijderd ivm een bouwstop. Een stuk of wat kippen voor wat eerlijk kippenvlees lijkt mij ook wel war. Kan ik de kids meteen leren kippen plukken. Hebben ze het eerste deel van het basisonderwijs alvast te pakken. Krijgen we weer eerbied voor ons eten ( mezelf Incl.)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
RicharddeBlauw

cjm schreef: De aarde kan het voorlopig met gemak aan overigens.
Tsja, als je sowieso al vind dat de aarde het met gemak aan kan is er volgens jou ook geen probleem.

Hoe dik kan die plaat voor je snuit zijn?
Laatst gewijzigd door RicharddeBlauw op 09 feb 2012, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
RicharddeBlauw

Brit schreef:Hoi Richard,

Daarnaast wil ik nog wel even dit erover zeggen; Om als omnivoor te gaan eten als een veganist vind ik het zelfde als planten alleen kunstmest geven. Het ziet er op het eerste gezicht goed uit en het lijkt geen problemen te geven, maar als we wat meer ons best doen, kunnen we zien dat de planten eigenlijk meer op waterballonnen lijken dan op voedsel en door het direct op het land te gebruiken verzilt de grond en het grondwater, waardoor er steeds meer water nodig is om het beschikbare water in de grond op pijl te houden. Daarnaast gaat door deze wijze van bemesten ook nog eens het afweersysteem van de plant naar z'n grootje, waardoor er ook nog eens steeds meer bestrijdingsmiddelen nodig zijn die ze tegenwoordig zelfs alvast uit voorzorg toedienen :? En deze vervuilen ook het grond(water), naast alle andere bekende problemen.
Als deze planten op een organische wijze worden geteeld, hoeven we er veel minder van te eten om gezond te blijven, omdat ze gewoon veel meer (verschillende) voedingsstoffen bevatten. En verder hebben we dan ook geen last meer van al die andere gevolgen :D
Als veganist moet men zich in aardig wat bochten wringen om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, waarvan op dit moment bekend is dat ze deze niet, of minder binnen krijgen. Klinkt mij toch meer in de oren als het creéren van een probleem, dan er een oplossen..... :roll:

Groetjes Brit
Kunstmest komt in mijn vocabulaire niet voor en over veganistische landbouw heb ik het ook niet.

Organisch telen? Wat bedoel je daarmee? In cirkeltjes ofzo..., in de trant van organisch bouwen wat met vormen te maken heeft?
Ik ken wel het Engelse "organic" dat is gewoon biologisch en volgens mij de enige goede weg. Ik heb nooit gesnapt waarom je voor een bloemkool met chemicaliën en antibiotica kiest als je ook een biologische kunt eten. Het meest gebruikte excuus dat de biologische toch maar 30 cent duurder is oh oh oh.... natuurlijk een lachertje.
Tim

Bericht door Tim »

RicharddeBlauw schreef:Het meest gebruikte excuus dat de biologische toch maar 30 cent duurder is oh oh oh.... natuurlijk een lachertje.
En die zeikerts betalen nu €1,45 voor een liter diesel :fff :fff

Tim
cjm

Bericht door cjm »

RicharddeBlauw schreef:
cjm schreef: De aarde kan het voorlopig met gemak aan overigens.
Tsja, als je sowieso al vind dat de aarde het met gemak aan kan is er volgens jou ook geen probleem.

Hoe dik kan die plaat voor je snuit zijn?
Niet zo dik als die van jou.

Gezien je niveau van discussie voeren zal ik je kruistocht niet verder lastig vallen
cjm

Bericht door cjm »

kockie schreef:
Dutch John schreef: Zouden opsporingsambtenaren hier ook meelezen?
gelukkig weten die niet dat jij in zuid-Holland woont. Over mij is wat meer bekend. Heb zelfs een tijdje onze verbouwingsfoto's uit m'n fotoboek verwijderd ivm een bouwstop. Een stuk of wat kippen voor wat eerlijk kippenvlees lijkt mij ook wel war. Kan ik de kids meteen leren kippen plukken. Hebben ze het eerste deel van het basisonderwijs alvast te pakken. Krijgen we weer eerbied voor ons eten ( mezelf Incl.)
Dat is zeker een goed idee.
Met restjes eten weten ze nog beter raad dan varkens.
Wij hebben totaal loslopende kippen met een prachtig kippenhok waar ze nooit ingaan.
Ze slapen altijd in de hoogstambomen ongeacht het weer.
Van kuikentje tot volgroeid duurt overigens zo'n 9 maanden.
Dus voor vleesproductie niet zo geschikt :wink:
De meeste mensen herkennen dit vlees niet als kippenvlees.
Niet met het oog en niet met de mond.
Plaats reactie