zonnecollector aansluiten op een platenwisselaar kan dit ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
niceguy

zonnecollector aansluiten op een platenwisselaar kan dit ?

Bericht door niceguy »

Goedendag,
Ik ben bezig om wat op mijn energieverbruik te besparen heb een warmtepomp draaien zo'n 3 jaar en wat mij opvalt is dat hij vrij veel voor warmwater draait.

Nu zou ik dit met behulp van een zonneboiler willen terug brengen maar wil geen extra boiler plaatsen en de huidige boiler heeft geen losse wisselaar voor een aansluiting van een zonnepaneel.

Nu zat ik er aan te denken om een paneel op het dak te plaatsen deze via een platenwisselaar te laten circuleren thermosifon werking en de andere zijde met een pompje de boiler te gaan verwarmen.

Heb even een principe schema erbij gedaan zou dit gaan werken met de platenwisselaar ?

Het pompje wilde ik dan gaan aansturen op basis van temperatuur als er geen warmte is hoeft deze ook niet te draaien.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door niceguy op 07 feb 2012, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Chicken Power

Re: zonnepaneel aansluiten op een platenwisselaar kan dit ?

Bericht door Chicken Power »

Niceguy,

Ook van harte welkom op deze site.

Kan op zich prima. Maar is het niet zo dat je warmtepomp het meest aan de bak moet voor SWW als de zon het juist laat afweten?

Wat heb je trouwens als bron voor je WP en bij welke temperaturen?

Ik zou het eigenlijk schakelbaar maken, direct het vat verhitten bij voldoende zon zoals in de zomer. En in winterbedrijf je WP voeden met de collector (bij paneel denken we eerder aan pV), dan kun je de COP behoorlijk opkrikken bij lager energieverbruik.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

CP,

Kun je de afkortingen voluit schrijven svp?
In de zin van de WP (warmtepomp) heb ik al 3 jaar.

Dit omdat Cop mij onduidelijk is, die afkortingen kunnen mij als "Newbie" urenlang bezighouden, Cop's die vangen toch pony's?
is dat de factor warmtepomp 1 op 3 of 1 op 4? Thermisch / Electrische input verhouding / rendement?

Een warmtepomp is wat dit betreft eindeloos inzetbaar.
Het principe thermo sifon werkt, maar is er ook een manier wat warmte naar beneden trekt/drukt whatever via natuurlijke weg?
Misschien in vaccuum, zie een vacuum condensor, die trekt ook de warmte naar beneden, zelfs in 3 trappen als het moet. :D
Verwijderd
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd

Cop,

Link Wiki Kockie :
Warmtepompen worden standaard getest met een T-koud van nul, en een T-warm van 35 graden Celsius. De theoretisch maximale COP is volgens bovenstaande formule dan 7,8.
Cop = T warm / ( T warm - T koud )

Maar dan heb je nog niet de natte (wet) factor (condens) meegerekend. Dit ontbreekt in het wiki document.
Welk energie transportmedium dan ook, waterstof, stikstof, stoom, er is altijd een zgn "wet percentage", kan beschouwd worden als verlies of in verband
worden gebracht met massatraagheid. Hoe lichter het medium, hoe minder last je ervan hebt. Dat je verliezen in eerste instantie niet meerekend in een basisformule kan ik mij enigzins voorstellen.

Tevens wordt hier een Rankine rendement formule voorgespiegeld en geen Cop waarde formule. Rankine is %, Cop is factor.
Thermisch / electrisch kun je niet zo benaderen, temperatuur wel. Volgens mij een failure in het document.
Misschien dat de amerikaanse Wiki meer uitkomsten biedt.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 07 feb 2012, 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hallo Michel,
michel schreef:Kun je de afkortingen voluit schrijven svp? In de zin van de WP (warmtepomp) heb ik al 3 jaar.
Dat was me nog niet duidelijk, moeten we even als je VV ook nog is naar kijken. Zeker als dat de voeding van je VV is!
michel schreef:Dit omdat Cop mij onduidelijk is, die afkortingen kunnen mij als "Newbie" urenlang bezighouden, Cop's die vangen toch pony's?
Zie de link van Kockie. Voor de rest bedoel je waarschijnlijk die animal cops. Dat is een zeer nutteloos verschijnsel wat door een politieke partij (organisatorisch ook zeer ondemocratisch, dat kunnen er dus twee zijn) met een ontiegelijk gebrek qua staatsinrichting verzonnen is. Het blijft ellendig dat men in het politieke bedrijf ook nog steeds denkt electorale winst te kunnen behalen door te anticiperen op zielige beesten. Dat zou eigenlijk is hard aangepakt moeten worden!

Die overheidsfunctiefunctie om op zielige beestentoestanden te passen was al jaren geborgd door de AID (Algemene Inspectie Dienst). Die is in het kader van efficiency met nog een aantal overheidsdiensten overgeheveld/samengesmolten tot de nVWA (nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit).

En om het ons als burger echt wat te laten kosten , heeft men nu besloten om de kleine letter n te vervangen door de grote letter N. Je wilt niet weten wat dat alleen al kost aan briefpapier.

Dat staat nu in het Nederlands voor de “Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit”. En naar andere Europese talen wordt dit: “Netherlands Food and Consumer Product Safety Authority”, “Authorite neerlandaise de survilance des produits de consommation”, danwel de “Niederlandische Behorde fur Lebensmittel- und Produktsicherhheit”.

In het Frans moeten er nog wat streepjes op e, en in het Duits hier en daar nog een trema. Daar ben ik voorlopig nog te dom voor.
michel schreef:is dat de factor warmtepomp 1 op 3 of 1 op 4? Thermisch / Electrische input verhouding / rendement?
Met de aanduiding; daar ben ik op het Belgische forum ook is mee onderuitgegaan, maar meer om dat er van oudsher meerdere interpretaties waren. In het koeltechnische vakblad net gelezen dat men van COP in Nederland over wil gaan naar de term SPF: Seasonal Preformance Factor: http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp#SPF
michel schreef:Een warmtepomp is wat dit betreft eindeloos inzetbaar.
Helaas, ook hier groeien de bomen niet tot in de hemel. Maar als we de WKK goed uitontwikkeld hebben, kan dat wel in een moeite mee.
michel schreef:Het principe thermo sifon werkt, maar is er ook een manier wat warmte naar beneden trekt/drukt whatever via natuurlijke weg?
Puur natuurkundig gezien niet. Lees even Kockie’s draad door. Bij 40 meter leiding vanaf de schuur, waarvan 20 meter ondergronds, blijft na opjaging de thermosifon werking autonoom in stand…
michel schreef:Misschien in vaccuum, zie een vacuum condensor, die trekt ook de warmte naar beneden, zelfs in 3 trappen als het moet. :D
Alleen door de vrije afvoer naar beneden, de warmte is de drijvende kracht die het omhoog brengt!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

Een warmtepomp is wat dit betreft eindeloos inzetbaar.
Helaas, ook hier groeien de bomen niet tot in de hemel. Maar als we de WKK goed uitontwikkeld hebben, kan dat wel in een moeite mee.
Ja, de wkk, dat is het belangrijkste. Dat is de toekomst.

SPF,
Als dit nu toegepast wordt bij een warmtepomp met een COP van 3,5 dan wordt slechts een rendement van ongeveer 300%, in plaats van 350%, behaald. Als de warmtecollectoren in de bodem en de vloerverwarming te krap bemeten zijn, en als de vloerverwarming door de bewoners wordt afgedekt met hout of tapijt, dan daalt het rendement verder.
Als ik dit zo lees, dan is de SPF per huis te berekenen. Maar de COP is de fabriekswaarde.
En om het ons als burger echt wat te laten kosten , heeft men nu besloten om de kleine letter n te vervangen door de grote letter N
Prachtige aanvullende tekst CP. :mrgreen:
Alleen door de vrije afvoer naar beneden, de warmte is de drijvende kracht die het omhoog brengt!
Is het medium soms de omzetting van warmteval naar beweging? Energie blijft immers behouden, in welke vorm dan ook.
Verwijderd
niceguy

Re: zonnecollector aansluiten op een platenwisselaar kan dit

Bericht door niceguy »

Veel off topic antwoorden maar ja zal wel zo horen.
Wat heb je trouwens als bron voor je WP en bij welke temperaturen?

Ik zou het eigenlijk schakelbaar maken, direct het vat verhitten bij voldoende zon zoals in de zomer. En in winterbedrijf je WP voeden met de collector (bij paneel denken we eerder aan pV), dan kun je de COP behoorlijk opkrikken bij lager energieverbruik.
Heb een Nibe 1120 6 kw warmtepomp met een gesloten bron systeem 2 bronnen van elk 100 meter diep aangesloten op een verdeler.

Draai zo in de zomer 10 gr in en 5 gr uit dus een delta T van 5 graden.

Heb niet het complete principe schema getekend want ik heb er ook nog een passieve koelmodule er tussen geknutseld om de bron in balans te houden.

Zo aan het eind van de wintermaanden zakt de bron 3 graden in en -2 uit blijf 5 graden verschil houden.

Het idee om met de zonnecollector de bron bij te verwarmen heb ik ook wel aangedacht alleen maar dan moet ik nog meer leidingen leggen naar de zolder en eventueel extra pompjes dan ik denk dat het een beetje zijn doel voorbij schiet.

Dus graag jullie opmerkingen op het schema en of dit haalbaar is en wat voor wisselaar zou voldoende zijn staan wel een paar op MP namelijk.

Gr Leo
Paide

Bericht door Paide »

Ik zie het niet zo heel makkelijk werken met een warmtewisselaar en thermosyfon.
De route die ik voor zou stellen om te gaan verkennen:
Een zonnecollector obv het terugloopprincipe, een aftakking maken bij de in- en uitgang van je boilervat en de normale aansturing van de zonnecollector gebruiken, oftewel, schakelen op delta-T tussen de collector op het dak en de warmte van de boiler.
Dus de boiler die je al hebt gebruiken alsof het de boiler van een zonnecollector-installatie zou zijn.

Als de zon gaat schijnen wordt de boiler opgewarmd en zal je warmtepomp minder aanslaan. In de zomer heb je genoeg opbrengst en zal de warmtepomp uitblijven, in het voor- en na-jaar heb je als je geluk hebt af en toe ook nog wat zonnewarmte voor de verwarming van je huis, al zal dat niet veel zijn.

mijn 2 centen...
niceguy

Bericht door niceguy »

Bedankt Paide voor je feedback,

Zoals jij het beschrijft krijg ik mijn cv water dan door de collector buiten ik zou natuurlijk ook de wp aan kunnen sluiten op de wisselaar en de boiler zoals jij omschrijft aansluiten.

Ben nog niet overtuigd of het gaat werken
Plaats reactie