Hallo Michel,
michel schreef:Kun je de afkortingen voluit schrijven svp? In de zin van de WP (warmtepomp) heb ik al 3 jaar.
Dat was me nog niet duidelijk, moeten we even als je VV ook nog is naar kijken. Zeker als dat de voeding van je VV is!
michel schreef:Dit omdat Cop mij onduidelijk is, die afkortingen kunnen mij als "Newbie" urenlang bezighouden, Cop's die vangen toch pony's?
Zie de link van Kockie. Voor de rest bedoel je waarschijnlijk die animal cops. Dat is een zeer nutteloos verschijnsel wat door een politieke partij (organisatorisch ook zeer ondemocratisch, dat kunnen er dus twee zijn) met een ontiegelijk gebrek qua staatsinrichting verzonnen is. Het blijft ellendig dat men in het politieke bedrijf ook nog steeds denkt electorale winst te kunnen behalen door te anticiperen op zielige beesten. Dat zou eigenlijk is hard aangepakt moeten worden!
Die overheidsfunctiefunctie om op zielige beestentoestanden te passen was al jaren geborgd door de AID (Algemene Inspectie Dienst). Die is in het kader van efficiency met nog een aantal overheidsdiensten overgeheveld/samengesmolten tot de nVWA (nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit).
En om het ons als burger echt wat te laten kosten , heeft men nu besloten om de kleine letter n te vervangen door de grote letter N. Je wilt niet weten wat dat alleen al kost aan briefpapier.
Dat staat nu in het Nederlands voor de “Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit”. En naar andere Europese talen wordt dit: “Netherlands Food and Consumer Product Safety Authority”, “Authorite neerlandaise de survilance des produits de consommation”, danwel de “Niederlandische Behorde fur Lebensmittel- und Produktsicherhheit”.
In het Frans moeten er nog wat streepjes op e, en in het Duits hier en daar nog een trema. Daar ben ik voorlopig nog te dom voor.
michel schreef:is dat de factor warmtepomp 1 op 3 of 1 op 4? Thermisch / Electrische input verhouding / rendement?
Met de aanduiding; daar ben ik op het Belgische forum ook is mee onderuitgegaan, maar meer om dat er van oudsher meerdere interpretaties waren. In het koeltechnische vakblad net gelezen dat men van COP in Nederland over wil gaan naar de term SPF: Seasonal Preformance Factor:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp#SPF
michel schreef:Een warmtepomp is wat dit betreft eindeloos inzetbaar.
Helaas, ook hier groeien de bomen niet tot in de hemel. Maar als we de WKK goed uitontwikkeld hebben, kan dat wel in een moeite mee.
michel schreef:Het principe thermo sifon werkt, maar is er ook een manier wat warmte naar beneden trekt/drukt whatever via natuurlijke weg?
Puur natuurkundig gezien niet. Lees even Kockie’s draad door. Bij 40 meter leiding vanaf de schuur, waarvan 20 meter ondergronds, blijft na opjaging de thermosifon werking autonoom in stand…
michel schreef:Misschien in vaccuum, zie een vacuum condensor, die trekt ook de warmte naar beneden, zelfs in 3 trappen als het moet.

Alleen door de vrije afvoer naar beneden, de warmte is de drijvende kracht die het omhoog brengt!
Groet, Cp
Verwijderd.