Dirk Bauwens schreef:Chicken Power, ik heb gezocht en vindt niets dat mijn beweringen tegenspreekt. Wel wordt tegengesproken wat jij zegt, namelijk dat de betrokken stoffen koken bij hun eigen kookpunt.
Dat is knap! Als het waar was is er een ware revolutie in de natuurkunde aanstaande. Maar we lezen even verder:
Dirk Bauwens schreef:Moesten de stoffen in dergelijke mengsels koken met hun eigen kookpunt, dan zou gefractioneerde destillatie toch niet nodig zijn? .
Dirk, als ze koken bij hun eigen kookpunt, dan heb je gefractioneerde destillatie. Ik weet echt zeker, dat indien propaan bij atmosferische druk kookt, en er in het mengsel ook butaan aanwezig is, er echt geen substanti?le hoeveelheden butaan gaan koken. Vergelijk de meermaals genoemde (al is het met wisselende waardes) kookpunten nog maar eens!
Dirk Bauwens schreef:De noodzaak van dat soort destillatie is dus een aanduiding dat twee (of meer) stoffen tegelijkertijd verdampen.
Neen, het klopt wel dat men in dat proces meerdere stoffen tegelijk laat verdampen, maar de essentie zit in het laten condenseren van die afzonderlijke gassen bij de daarbij behorende temperatuur.
Dirk Bauwens schreef:Bij autogas gaat het voornamelijk over butaan en propaan. Door het LPG mengsel rijker aan propaan te maken, verlaagt men het kooktraject.
Aha, kooktraject, een niet geringe nadere nuancering in deze complexe materie, en daar gaan we de goede kant mee op!
Even terug naar de koeltechniek, hierbij werden ?harde? freonen gebruikt die de ozonlaag aantasten, wat dus niet wenselijk meer is en daarom verboden. Die waren o.a. bekend als R12 en R22. Van de primaire freonen (die zeotroop zijn, wat wil zeggen dat als je ze mengt, je ze altijd weer kan scheiden door gefractioneerde destillatie), waren er ook een paar die qua mengselvorming wat anders deden dan als voorgaand beschreven. R 502 was er zo eentje. Men mikte twee primaire freonsoorten door elkaar, en de bijzonderheid was dat je ze nooit meer door gefractioneerde destillatie gescheiden kon krijgen. Ondanks dat het geen nieuwe verbinding opleverde. Dat is een azeotroop. Mengsel blijft zowel in vloeistof- als in gas vorm altijd in zelfde verhouding. Nieuwere en meer milieu verantwoorde oplossingen werden gevonden in bijvoorbeeld R 404a. Ook een mengsel van verschillende primaire freonen. Maar geen azeotroop. Met als gevolg, dat indien er een lekkage optreed, er het eerst de stof met het laagste kookpunt verdwijnt. En de gebruiker heeft niets in de gaten, als hij naar het kijkglas omziet, geen spoor van belletjes door koelmiddel tekort. Ondertussen is die koel(in dit voorbeeld eigenlijk vries-)installatie qua rendement verworden tot een energie slurpende draak.
Het kooktraject (in het Engels ?glide? genoemd) is ook voor de deskundige in dat vakgebied moeilijk te duiden. Maar waar het op neerkomt is dat per afgenomen molecuul van de stof met het laagste kookpunt, het kookpunt van het mengsel ook veranderd. Je kunt niet meer spreken van een kook'punt'maar het wordt een kooktraject.
Dirk Bauwens schreef:Dat maakt dat men bij Campingaz bijvoorbeeld mag zeggen dat een mengsel van 20 percent propaan en 80 percent butaan te gebruiken is tot -20 graden Celcius.
Ik denk van niet, en vooral niet op een wetenschappelijke grondslag.
Dirk Bauwens schreef:De toevoeging van relatief weinig propaan aan butaan zorgt er dus voor dat het kookpunt van het mengsel flink daalt. Zodat het mengsel ook veilig kan gebruikt worden bij winterse temperaturen.
Het mag inmiddels genoegzaam duidelijk zijn dat er een elementair verschil is in kookpunt en kooktraject.
Waarbij ik claims of hypotheses aangaande gesuggereerde ?veiligheid? tot nader bericht met overtuiging graag parkeer in het land der fabelen.
Groet, Cp