Na een aantal weken van bouwwerkzaamheden nu weer wat tijd voor mijn systeem.
Hieronder een nieuwe tekening van mijn opstelling,
Deze tekening is opgezet door iemand die verstand heeft van autocad, dat is toch wat duidelijker, dit is de eerste eenvoudige versie.
De grote lijnen worden hier weergegeven, er wordt nog rekening gehouden met de volgende zaken:
-het leidingwerk, aanvoer en retour, naar de spiralen worden identiek uitgevoerd mbt lengte/bochten etc. vanwege gelijke weerstand.
-zoveel mogelijk wordt gebruik gemaakt van gebogen pijp ipv knietjes.
-boileropwarming van de sanitairboiler van 120 ltr. heeft de voorkeur, middels een thermostaat in de boiler, deze schakelt een driewegklep om in de retour bij een ingestelde behaalde boiler-temperatuur(bijv.90 gr.)
Om pendelen van deze klep tegen te gaan zal deze bij een temperatuursverschil van een graad of 10 weer moeten inschakelen, ik moet nog uitzoeken of hier een regeling voor te vinden is.
-dmv een thermisch mengventiel gaat sanitairwater naar mijn cv-combiketel met 60 gr., ik heb op het forum ergens gelezen dat mijn ketel (nefit ecomline)een hogere temp. niet accepteerd.
De ketel verwarmt het dan verder tot de gewenste temp., wanneer ik geen hout stook in de zomer neemt de cv ketel het opwarmen van het dan automatisch over. Wanneer ik de aanvoer van, op dat moment, koud water door de boiler blijf laten lopen heb ik geen water wat lange tijd stil staat in dat gedeelte van het systeem.
-de 2 spiralen per bufferboiler worden gekoppeld zodat 1 spiraal per boiler ontstaat.
In de tekening heb ik de aanvoer bovenin zitten, op de boilers zaten bij het orginele gebruik ook zo, is dit de beste methode?
-In verband met de vloerverwarming (laag temp. systeem)wil ik in het drukhoudend gedeelte van het cv-systeem dmv een mengventiel de aanvoertemp. cv-water naar 45 gr. brengen, dit om leidingverliezen te beperken.
(ook dit heb ik recent op dit forum gelezen

)
-verder wordt het systeem uiteraard voorzien van de noodzakelijke beveiligingen op het drukhoudend gedeelte.
-het idee van Michel om convectieroosters in de schouw te maken ga ik ook meenemen.
-ik ben ook nog bezig met het 250 ltr. koelvat, de suggestie van CP om deze als expansievat in het drukhoudend gedeelte te gebruiken ben ik nog aan het uitzoeken.
De benodigde flensen en koppelingen heb ik al gevonden, nu nog op zoek naar een betaalbare methode om stikstof in fles te bemachtigen.
Alle bovenstaande zaken worden in een volgende tekening erbij gezet, autocad is ideaal voor wijzigen en toevoegen, helaas kan ik er zelf niet mee werken en ben ik hiervoor afhankelijk van iemand anders, toch hoop ik deze binnenkort te kunnen plaatsen, o.a. ook voorzien van leidingdiameters, e.d.
Mocht er iemand nog aanvullingen of verbeteringen hebben zie ik die graag verschijnen.
Groet Marc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.