Opstelling buffervaten?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd

Re: opstelling buffervaten

Bericht door account verwijderd »

Is het verstandig om de "stoomleiding" naar het expansievat met bochten eerst een stuk naar beneden laten gaan en vervolgens omhoog om opwarming door thermosyphon-werking tegen te gaan, of geeft dat geen verschil?
Als het over stoom gaat, dan zo min mogelijk bochten en zo dicht mogelijk bij de ketel houden.
Zoals je het omschijft werkt de (veiligheids) stoomleiding dan als een condensor, dit is niet de bedoeling van een veiligheids component, anders zou het een andere functie krijgen en zou je het een condensor met overdrukveiligheid moeten noemen.

Je mag wel in de open lucht condenseren, daar is de functie van stoomleiding volbracht.

Althans dat is mijn mening erover.
Verwijderd
nooitgintijd

Bericht door nooitgintijd »

Hier de principetekening met de aansluitingen op de onderste spiralen van de vaten.

Michel bedankt voor je reactie,
het rendement wat de leverancier opgeeft (inderdaad op de sticker) is plm. 72%.

Met die buffervaten ben ik zeer content, de prijs-kwaliteit verhouding is niet verkeerd :lol: .
Ik heb ze zelf mee verwijderd en er zo voor kunnen zorgen dat er niet mee gerold is of zo en dat ze rechtstandig naar huis zijn vervoerd. Ze zijn daar vervangen door excact dezelfde vaten alleen dan nieuw. Tegenwoordig maakt deze leverancier ze wel volledig van koper had ik begrepen.

Een leverancier heeft berekend dat de rookgasafvoer in mijn geval inwendig 200 mm moet zijn met een lengte van min. 5 meter.
Daardoor moet ik de kachel lager plaatsen dan in eerste instantie de bedoeling was, nu komt hij vlgs de planning bijna op de grond. Ik zag hem liever wat hoger dan hoef ik niet zo diep te bukken....
Nog eens bezien wat ik daarmee kan.

Groet Marc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Ha Marc,
nooitgintijd schreef:Is het verstandig om de "stoomleiding" naar het expansievat met bochten eerst een stuk naar beneden laten gaan en vervolgens omhoog om opwarming door thermosyphon-werking tegen te gaan, of geeft dat geen verschil?
Neen, niet doen! Zaak is dat de kookleiding (een meer zuivere benaming naar de feitelijke functie) zo min mogelijk last moet hebben van bochten of verslepingen. Dus bij voorkeur omhoog, en alleen in een bocht boven het open vat naar beneden, zodat waterdruppels weer in het vat terug komen. In die opstelling is er geen verlies (omdat er geen fysiek contact met het vat is) naar nutteloze opwarming.
nooitgintijd schreef:De driewegklep die de sanitairboiler voorschakeld, bij welke temperatuur zou deze om moeten schakelen op boiler-opwarming?
Op zijn vroegst bij een ketelcircuit temperatuur van tegen de 80 graden. Je moet al wat in je kachel/ketel gebufferd hebben om de opwarming van je sanitaire water niet tot een te lang durend ‘sukkel’ proces te laten verworden.
nooitgintijd schreef:Moeten er op bepaalde punten nog terugslagkleppen in het leidingstelsel geplaatst worden?
Als je alleen werkt in houtbedrijf, nee. Als je de zaak wil koppelen met gasketel bedrijf, ja. Dan heb je er 2 nodig, voor de respectivelijke pompen van de gasketel, of het secundaire bufferbedrijf.
nooitgintijd schreef:Ik heb aan mijn kachel 4 aansluitpunten(duims) zoals in mijn tekening aangegeven. Het bufferopwarmsysteem zal het beste kruislings aangesloten worden neem ik aan(anders dan op de principe-tekening).
Helemaal juist! Geeft optimale doorspoeling en dus warmteoverdracht aan het water, waarbij plaatselijke stoom- of dampbelvorming bij voorbaat vermeden wordt.
nooitgintijd schreef:De bovenkant van de stoomleiding zit zeker een meter of drie hoger dan de aansluitpunten van de spiralen(0,3 mwk meer tegendruk), zou dit voldoende zijn om er inderdaad voor te zorgen dat de stoomleiding niet door de pomp gevoed gaat worden?
Meer dan genoeg indien degelijk en ouderwetsch leidingwerk qua weerstandsbeperking wordt gerespecteerd. Zo min mogelijk knelknietjes (liever helemaal niet), buigen of bochten met een grote straal, en vooral goed afbramen. Bij Kockie is het iets van tussen de 1,20 en 1.40 m ten opzichte van de top van de buffer. Geen probleem dus
nooitgintijd schreef:Mijn drukhoudend cv-systeem word uitgebreid met 1000 ltr buffer, het is moeilijk in te schatten wat de inhoud is van mijn cv-systeem, ik heb ergens gelezen dat de expansie iets van 7% zou bedragen, heb ik dat correct onthouden? Ik ga dan uit van een totale inhoud van de expansievat(en) van 100 liter.
Klopt. Nog even naar het vat wat je als open vat in gedachten had. Is ook prima als expansievat in gesloten toestand te gebruiken.

Gezien de drukspecificatie zal het niet voor een mij bekend koelmiddel gebruikt zijn, maar meer voor de koudedrager in die airco, niet geheel onbelangrijk verschil. Dat biedt mogelijkheden als je iemand met een fles stikstof langs kunt krijgen. Kan het op de foto niet goed zien of er op de top ook een aansluiting zit.

Als die er niet zit maak hem dan, duims of zo. En op de onderflens ook zoiets. Als je alles af hebt, verbind je hem via de onderkant aan het drukhoudende deel van je installatie en vul die inclusief vat af. Blaas dan vanaf de top van het vat stikstof in, tot het vat bijna weer leeg is. Ontkoppel de stikstof fles en sluit de topkraan af, en dop de aansluiting op de kraan extra af.

Breng vervolgens je installatie weer op druk met water.

Dan heb je volgens mij een expansievat dat groot genoeg is, en wat nog wel een paar Kerstmissen mee kan.

Groet, Cp

Edit: spelfouten
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 24 nov 2011, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Marc,
Een leverancier heeft berekend dat de rookgasafvoer in mijn geval inwendig 200 mm moet zijn met een lengte van min. 5 meter.
Daardoor moet ik de kachel lager plaatsen dan in eerste instantie de bedoeling was, nu komt hij vlgs de planning bijna op de grond. Ik zag hem liever wat hoger dan hoef ik niet zo diep te bukken....
Nog eens bezien wat ik daarmee kan.
Kun je deze berekening hier posten? Ik ben wel benieuwd, desnoods vraag je de berekening op.
Trouwens raar dat je de kachel lager zet door de uitkomst van de berekening, dit is tegenstrijdig met het gebruikergemak van de klant.
Of is dit een idee van jezelf zonder overleg met leverancier?

Er staat hier op het forum een schoorsteen berekening in xls formaat, die zou je is kunnen nacalculeren met jouw specs.
Verwijderd
Chicken Power

Ik ben volgens Mies wel geniaal, maar niet zo vlug in tikken:
nooitgintijd schreef:Hier de principetekening met de aansluitingen op de onderste spiralen van de vaten.
Ik zou in het kader van een zo groot mogelijke warmteoverdracht beide spiralen per buffer doorkoppelen.

In de tekenig is het goed “Tichelmannen” uiteraard alleen goed te zien bij de aanvoer naar de buffers in het open circuit. Het stippellijntje van de besturing van de Laddomat is alleen voor het starten van de pomp, uitschakelen moet handmatig of door een rookgasthermostaat geschieden.

Evenzo voor de “haak” naar beneden in de aanvoer vanuit de kachel, die moet je uitvoeringstechnisch vermijden om luchtzakken te voorkomen.

Dan de 3- weg klep nog even in de retour, dan gaat ie wat langer mee, en de expansieleiding net voor de aansluiting voor de Laddomat. Heb je het binnen 2 dagen theoretisch helemaal voor elkaar. Petje af!

Uiteraard zijn er allerlei alternatieven voor de Laddomat, maar het grootste probleem is een betrouwbare leverancier te vinden die op eerste verzoek gewoon het juiste product levert en service verleent indien nodig. Ga ik me dus vooral niet mee bemoeien.
nooitgintijd schreef:Tegenwoordig maakt deze leverancier ze wel volledig van koper had ik begrepen.
Voor een inleiding naar de toenmalige importeur/ vertegenwoordiger Van der Beyl, zie het Cenvax verhaal in de draad van Wiha. Thans heeft de fabrikant een eigen filiaal in Willemstad. Ben dus nog niet gepokt en gemazzeld in de laatste uitvoeringen, ze doen nu ook veel in warmtepompen.
nooitgintijd schreef:Daardoor moet ik de kachel lager plaatsen dan in eerste instantie de bedoeling was, nu komt hij vlgs de planning bijna op de grond. Ik zag hem liever wat hoger dan hoef ik niet zo diep te bukken.... Nog eens bezien wat ik daarmee kan.
Hoe simpel kan het wezen, stel de kachel op de hoogte die jij wil. Het is mij niet bekend dat er een maximering aan schoorsteenhoogte is, dus dat ga je gewoon omhoog. Zou daar nu net niet op besparen, zorg dat je dik boven de nok en belende bebouwing uitkomt, met een minimale totale lengte van 8 a 9 meter.

Groet, Cp
Verwijderd.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Juist, met die mist van afgelopen week kun je niet hoog genoeg zitten. De rook wil alleen maar naar beneden.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Geeft niks die rook toch? Alleen bij opstarten heb je even wat geurhinder.
Wanneer de boel eenmaal warm draait, is het feitelijk alleen maar stoom wat je ruikt en ziet.
Met een hele lichte ondertoon van houtstook.
Eigenlijk niets anders dan bij een gasketel.

Mijn schoorsteen mondt uit op ca 6,5 meter hoogte, en ik zit midden in de woonwijk. Soms trekt de stoomdamp dwars door de tuinen heen. Heb nog nooit één van de buren over horen klagen. Ook niet als ik er naar vroeg. Maar goed, meestal zit ook iedereen lekker binnen, als ik 's avonds stook.

En ik denk zelf dat het met de mist van afgelopen week toch niet op te lossen is met een hoge schoorsteen. De rookgassen koelen zo snel af, die vallen gewoon naar beneden. Ook al zit je 15 meter hoog. Belangrijk is vooral een goede geïsoleerde schoorsteen. Zodat de rookgassen zo heet mogelijk blijven.

Albert
Change, before you have to.
nooitgintijd

Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik had al een hoop kennis op dit forum opgedaan maar door het starten van dit topic heb ik inderdaad binnen een paar dagen een volledig ontwerp voor mijn installatie klaar. Geweldig!

De lagere plaatsing van de kachel was mijn eigen idee, enerzijds omdat ik geen "fabriekschoorsteen" op mijn garage wilde plaatsen, anderzijds was dat de enigste mogelijkheid om alle vaten uit mijn eerste ontwerp boven de kachel te kunnen plaatsen. Op deze wijze paste alles net onder de schuine kap van de garage.
Omdat de kleine boiler nu als voorgeschakelde tapwaterboiler gaat dienen kan deze op een andere plaats langs de andere boilers komen en heb ik meer ruimte.

De kachel gaat dus op een ergonomische gezien mooie hoogte komen, ik heb tenslotte maar 1 rug en er zullen in de toekomst nogal wat kuubs hout ingestopt moeten worden.........

Ik weet het volgende mbt het rookkanaal:
Ik heb een paar leveranciers om een prijsopgave gevraagd. Slechts 1 ervan heeft de moeite genomen om dieper in te gaan op de specificaties van de kachel en kwam met de volgende gegevens:
"De fabrikant schrijft een rookkanaal van rond 200 voor met een minimale onderdruk van 6 PA
Aanbevolen onderdruk 12 PA
Maximale onderdruk 15 PA
Om dit te halen is er een rookgas kanaal nodig van minimaal 5 meter."
Ik wil me daar nog wat beter in verdiepen en zal die schoorsteen berekening eens opzoeken.
Ik volg dus zowiezo het advies van Cp op om daar niet op te bezuinigen en zeker voldoende lengte te plaatsen.

Het idee om het "koelvat" te gebruiken als expansievat ga ik ook zeker bekijken.
Ik weet dat bij grote warmwaterinstallaties(o.a. bij glastuinbouwbedrijven) het heel gebruikelijk is om stikstof toe te passen om de installatie op druk te houden.
Tegenwoordig worden veel autobanden ook met dit luchtgas gevuld dus een fles stikstof zal hopelijk wel ergens te regelen zijn.

Ik zal alle inbreng gaan verwerken in een nieuwe tekening, en deze plaatsen.
en dat naast mijn aanbouw-werkzaamheden :fff .

Groet marc
nooitgintijd

Na een aantal weken van bouwwerkzaamheden nu weer wat tijd voor mijn systeem. :)
Hieronder een nieuwe tekening van mijn opstelling,
Deze tekening is opgezet door iemand die verstand heeft van autocad, dat is toch wat duidelijker, dit is de eerste eenvoudige versie.

De grote lijnen worden hier weergegeven, er wordt nog rekening gehouden met de volgende zaken:

-het leidingwerk, aanvoer en retour, naar de spiralen worden identiek uitgevoerd mbt lengte/bochten etc. vanwege gelijke weerstand.
-zoveel mogelijk wordt gebruik gemaakt van gebogen pijp ipv knietjes.

-boileropwarming van de sanitairboiler van 120 ltr. heeft de voorkeur, middels een thermostaat in de boiler, deze schakelt een driewegklep om in de retour bij een ingestelde behaalde boiler-temperatuur(bijv.90 gr.)
Om pendelen van deze klep tegen te gaan zal deze bij een temperatuursverschil van een graad of 10 weer moeten inschakelen, ik moet nog uitzoeken of hier een regeling voor te vinden is.

-dmv een thermisch mengventiel gaat sanitairwater naar mijn cv-combiketel met 60 gr., ik heb op het forum ergens gelezen dat mijn ketel (nefit ecomline)een hogere temp. niet accepteerd.
De ketel verwarmt het dan verder tot de gewenste temp., wanneer ik geen hout stook in de zomer neemt de cv ketel het opwarmen van het dan automatisch over. Wanneer ik de aanvoer van, op dat moment, koud water door de boiler blijf laten lopen heb ik geen water wat lange tijd stil staat in dat gedeelte van het systeem.

-de 2 spiralen per bufferboiler worden gekoppeld zodat 1 spiraal per boiler ontstaat.
In de tekening heb ik de aanvoer bovenin zitten, op de boilers zaten bij het orginele gebruik ook zo, is dit de beste methode?

-In verband met de vloerverwarming (laag temp. systeem)wil ik in het drukhoudend gedeelte van het cv-systeem dmv een mengventiel de aanvoertemp. cv-water naar 45 gr. brengen, dit om leidingverliezen te beperken.
(ook dit heb ik recent op dit forum gelezen :D )

-verder wordt het systeem uiteraard voorzien van de noodzakelijke beveiligingen op het drukhoudend gedeelte.

-het idee van Michel om convectieroosters in de schouw te maken ga ik ook meenemen.

-ik ben ook nog bezig met het 250 ltr. koelvat, de suggestie van CP om deze als expansievat in het drukhoudend gedeelte te gebruiken ben ik nog aan het uitzoeken.
De benodigde flensen en koppelingen heb ik al gevonden, nu nog op zoek naar een betaalbare methode om stikstof in fles te bemachtigen.

Alle bovenstaande zaken worden in een volgende tekening erbij gezet, autocad is ideaal voor wijzigen en toevoegen, helaas kan ik er zelf niet mee werken en ben ik hiervoor afhankelijk van iemand anders, toch hoop ik deze binnenkort te kunnen plaatsen, o.a. ook voorzien van leidingdiameters, e.d.

Mocht er iemand nog aanvullingen of verbeteringen hebben zie ik die graag verschijnen.

Groet Marc
nooitgintijd

De principe-tekening is nu uitgebreid met alle aanpassingen en leidingdiameters:
nooitgintijd

Nog eens kijkend naar mijn tekening heb ik al een aanpassing:
Aan de (drukhoudende)cv-zijde zal het leidingwerk boven de boiler-buffers tot aan de verbinding van deze leidingen uiteraard ook van exact gelijke lengte en uitvoering moeten zijn, anders zal de eerste(linkse) buffer goed leeggetrokken worden en de tweede waarschijnlijk nooit helemaal door meer tegendruk.
Dat had CP hier toch al eerder gemeld maar daar had ik overheen gelezen, aan de drukloze zijde had ik hier al wel rekening mee gehouden.

Binnenkort weer een aangepaste versie dus, zolang het alleen nog maar op papier gewijzigd hoeft te worden is het nog eenvoudig te veranderen :wink:

De komende week ga ik aan de bouwkundige werkzaamheden beginnen voor het op zijn plaats zetten van de haard.
De opstelling van de gehele installatie zal overeenkomstig de tekening worden, dat houdt in dat de boilers boven de haard geplaatst dienen te worden. Dit vanwege de geringe ruimte die er beschikbaar is.
Daarvoor zal er wat metselwerk komen links en rechts van de haard met daarop een dragend frame van IPE balken.
Er komt tenslotte toch een kleine 1500 kg aan boilers met water op te rusten.

Ik heb met veel interesse de installatie-kunsten van anderen bekeken dus als er wat te melden is zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen (met foto's).

Groet Marc
nooitgintijd

De tekening is weer aangepast met dank aan mijn tekenaar :D .
nooitgintijd

Zoals beloofd, hierbij een update.

Bouwkundig is er een en ander gedaan, de kachel staat inmiddels op zijn plek.
Daarvoor is eerst een stuk zolder uit de garage gehaald (daar waar de boilers moeten komen) en een raam en stuk muur verwijderd, alsmede het grootste deel van de elektra en waterleidingen in de garage, deze zaten helaas op de plek waar het rookkanaal moet komen. Dit moet ik dus opnieuw aanleggen. :(

De riolering is ook aangepast en voorzien van aansluitingen voor de overstort van het open expansievat ,
de beveiligingsspiraal van de kachel en de inlaatcombinatie van de tapwaterboiler.

De tapwaterboiler hangt inmiddels ook op zijn plaats. Ik ben nu mijn appendages en verdere spullen voor de aansluitingen rustig bij elkaar aan het zoeken. Voor dat ik alle leidingen kan leggen zal ik toch nog eerst het rookkanaal moeten aanschaffen en plaatsen en er zal een constructie gemaakt moeten worden waar de bufferboilers op komen. De werkzaamheden doe ik vnl. in de avonduren, ik zoek vooral naar her te gebruiken materialen. Mijn doelstelling is daarom ook om alles pas voor het volgende stookseizoen operationeel te hebben, ik heb dus nog wel even tijd om alles zorgvuldig uit te zoeken. :fff

Voor de regeling van de driewegklep die de tapwaterboiler voorschakeld ben ik er nog niet uit wat het moet worden. In de Nefit boiler zit een boilersensor(NTC) met een regelknop instelbaar van 35 tot 75 graden Celcius. Er zal een regeling nodig zijn die er voor zorgt dat de driewegklep omschakeld naar de buffers zonder dat de klep blijft pendelen. Nu heb ik helaas niet veel verstand van electronica, ik weet dus nog niet wat ik hier mee aan moet vangen. :?
Daalderop had in het verleden een los regelkastje voor het aansturen van de driewegklep bij een cv gestookte boiler, ik heb voor ons vorig huis ooit eens een cv-boiler aangesloten op de aanwezige cv-ketel om een energieslurpende gasboiler te vervangen en daar had ik zo’n los regelingkastje bij gekocht waar ook meteen een 24 V voeding in zat voor die driewegklep. Ik weet zo niet meer wat voor soort sensor in de boiler van dat merk zat. Misschien heeft iemand een suggestie wat ik hiervoor kan gebruiken ?

Hierbij nog een paar foto’s van de voortgang van de werkzaamheden.

Groet Marc
Chicken Power

nooitgintijd schreef:Misschien heeft iemand een suggestie wat ik hiervoor kan gebruiken ?
Ik natuurlijk, zoek (bijvoorbeeld op MP) naar cenvax boilercontrol.

Rest van het verhaal komt later, alvast bedankt voor de update!

Groet, Cp
Verwijderd.
nooitgintijd

Bedankt CP, ik heb een handleiding van internet gehaald en dat is inderdaad voor mij een geschikt apparaat.
Op MP heb ik er een paar gezien, komende zaterdag ga ik naar een installateur hier in het dorp, hij vertelde mij dat hij een zolder vol met afgedankt cv-materialen heeft en ik mag daar rondsnuffelen :D , zal daar eens kijken wat ik daar kan verzamelen...............

groet marc
Plaats reactie