Zal morgen is een paar uur draaien.Michel schreef:
De vaanmotor Gast 8am draait zeer goed, heel soepel en draait mega lang na, en dit zonder aanpassing op stoom.
Cp schreef:
Kijk, dat zijn de betere berichten (op m’n onderbuikgevoel); zaak is nu om goede duurtesten te houden. Die kunnen vertelen wat er eventueel aan gemodificeerd moet worden, en of dit concept bruikbaar blijft.
Heb vandaag iets nieuws gekregen. Het is een 3000 t/min 1,1Kw asynchrone motor met daaraan een grote aluminium schijf van ca 400mm doorsnee, ditmichel schreef:
Het liefst gebruik ik iets kant en klaars.
Cp schreef:
Ook mijn idee, alle andere suggesties zijn slechts tegen zeer hoge kosten te verwezenlijken.
alles in een mooi en dicht slakkenhuis, motor zit buiten de behuizing. Dit object kan ik vrij eenvoudig aanpassen tot turbine. Ik heb nog een emmer vol met rvs schoepen.
Deze schoepen pers ik in model een las ze aan een stalen band die om de alu schijf heen zit bevestigd.
Ik weet wel dat dit niet de meest efficiente turbine is, want die kosten een fortuin.
Maar toch verwacht ik een aardig resultaat, gelijkwaardig aan een 1-stage de laval turbine.
Ik had het niet duidelijk omschreven. Met oververhitter wordt het totale rendement kachelzijdig beter omdat de rookgassen koeler de schoorsteen verlaten.michel schreef:
Een oververhitter is ook beter voor het rendement van de vlampijpwisselaar.
Cp schreef:
Die zie ik eerlijk gezegd nog niet…
Ik heb de oververhitter in de 1e vlamkast bedacht, dus niet in de 2e uitgaande vlamkast zoals ook veel wordt gedaan.
De 8Am heeft 3x meer vermogen als een 4Am motor volgens de fabrikant.michel schreef:
Met de kleine 4Am vaanmotor zou ik een factor 3 aandrijf reductie kunnen gebruiken om er hetzelfde vermogen te halen als met de 8Am vaanmotor.
Cp schreef :Die vat ik nog effe niet…
Om uit een 4Am motor dezelfde test waarden te halen als met een 8Am motor zou de 4Am motor 3x zo snel kunnen draaien middels een gear ratio 3:1.
Ps. De fabrikant geeft een vrijloop toerental van 15000 t/min aan.
Wat mij opvalt bij stoomschepen is dat na een triple expansie stoom motor de resterende stoomdruk nog door een lagedruk turbine wordt geleidt diepelletpower schreef:
Aangezien je met lage drukken blijft werken zou een turbine achtig iets passender zijn.
Cp schreef: Niet eens. Turbine heeft betere werkingsgraad bij grotere drukval. Nadeel is dan het enorme stoomvolume wat je moet neerslaan. Wordt alleen efficiënt bij zeer grote vermogens. Denk maar is aan de SS Rotterdam, turbine- stoomschip, ook nog toegepast op enkele tankers uit die tijd. Toen er eenmaal dieselmotoren kwamen met vergelijkbare vermogens was het gedaan met turbine- aandrijving, wegens de veel betere brandstofeconomie van een diesel.
een aparte schroefas o.i.d. kan aandrijven.
Wat ik van plan ben is volgende week een zeer simpele turbine te maken. Dit kost hooguit 2 dagen.
Deze ga ik uit voeren met 2 supersonische norsel die 400-500 graden stoom door kunnen laten en supersonisch op de gevormde rvs loopschoepen blaast.
Eens kijken wat er dan gebeurd. Dan heb je in ieder geval een goede vergelijking. Zoiets moet ik gewoon geprobeerd hebben, dan doen we het daarvoor.
Mijn gevoel zegt dat het gaat werken.
Cp schreef :
Helaas, de warmte-inhoud van stoom is vele malen groter dan lucht. Dat is eigenlijk ook wat het rendement van het “Stirling”principe parten speelt. Daarbij is stoom veel makkelijker te condenseren dan lucht…
Dit is wel mooi om alles te digitaliseren. Straks lijkt het nog op een laboratorium opstelling waar de TU Delft niet aan kan tippen.Kockie schreef :Alles onder de 125 graden is eenvoudig; daar kan"mijn" systeem voor gebruikt worden(al moet ik nog uitvogelen hoe ik boven de 100 graden kan meten....), boven de 125 zul je toch naar pt100/1000 oid moeten; dat wordt iets gecompliceerder. Ik ga even zoeken
Wat aardig, ik heb nog nooit op de website gekeken aldaar, zal daar is rondsnuffelen.Pelletpower schreef: Wat doneren betreft, ik bestel wel eens wat bij Technische Unie. Als Michel daar eens kijkt wat hij nodig heeft, kan ik het wellicht afsturen