Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wouter a

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door wouter a »

michel schreef: Heb een oude 220V transformator, een relais, etc uit een oude intergasketel gesloopt, hier kan ik het mee maken.
Het is een wisselstroom trafo, dus moet ik ook nog een gelijkrichter bouwen, ik zag een paar kleine diodes zitten op de print, dus dat gaat ook lukken.
De trafo heeft een 5 volt uitgang, deze gebruik ik voor de voedings spanning van de vlotterschakelaar.
De trafo heeft ook een 12 volt uitgang, deze gebruik ik als voedings spanning voor de voedingspomp.
Zo heb ik al 4 diodes nodig.
Als je het een beetje knap gelijk wilt richten moet je een graetz schakeling maken, dan heb je toch al 8 diodes nodig.

4 per kanaal om het mooi te maken, hierna nog een beetje vlaktrekken met een paar stevige condensatoren en klaar.

mvg
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Hoi Wouter,

Bedankt voor de info, ik zal is zoeken naar deze "graetz schakeling" schakeling.
Heb ondertussen gekeken, zo maak ik de diode brug normaal gesproken, namen en eenheden daar ben ik niet zo goed in.

Vanavond de generator getest met de condensatoren erop aangesloten.
De ampere meter viel eraf, en de askoppeling slipte een paar keer door, effe nakijken morgen.
Het geluid van deze generator lijkt op een trekkertrek motor, oorverdovend!!
Daarbij komt als de condensor op de vaanmotor is aangesloten, dan is ie muis stil.
De condensor ben ik nog steeds niet over uit.
De voedlngspomp wordt waarschijnlijk een kleine hogedrukreiniger, deze heb ik nog staan en kan ik makkelijk relais schakelen
via het vlotter schakelaar circuit. De zuigerpomp die ik destijds van je heb gekregen heeft voor mijn gevoel onvoldoende pompcapaciteit, dus
denk ik dat dit een betere "tijdelijke" oplossing is. Een hydrofoorpomp zou ook nog wel kunnen denk ik, maar ja die hogedrukreiniger heb ik staan.

Nu nog de gelijkrichter erop bouwen, DJ heeft er ééntje gesponserd. Een zware 3 fase diodebrug.

Semikron SKD 50/08 A3. 3 fasen, 800 volt, 50 ampere.
Hier ben ik natuurlijk super blij mee!!!

Ik meet vanavond alleen al Ac 300 Volt, nu als je dat x wortel 2 doe voor gelijkspanning, dan kom ik ver boven de 400 volt Dc uit, da's niet zo mooi.
De netinverter mag maar maximaal 400 Volt dc hebben.
De motor is op 220 Volt aangesloten bij 50-60 Hz, dus ik tijdens het testen al op een hogere Hz.
Misschien het toerental afregelen met een reduceer apparaat. Op stoom iets te vinden wat kan reduceren, dat is meestal lastig te vinden.

Morgen wordt er een bekende van mij in de buurt begraven, Michael van den Ende. Hij wordt in de kist op zijn in aanbouw zijnde crosswagen naar het kerkhof gesleept door een quad.
Tijdens het zakken van de kist wordt dit nummer gedraait van Ac Dc.
Hij heeft 2 of 3 jaar terug nog Paris Dakar gereden op de motor samen met Nol Bikker uit Noordeloos.
Mijn respect, hij is overleden aan kanker en was tegen de veertig.

Een inleiding voor de jaarwisseling, weer een hoe heet dat ook alweer? Darwin procedure's?
Dat de politie zich zo voor schut zet en op deze manier mensen motiveerd om juist wel een grote bom te maken, klik de bijde films tegelijk aan (acdc + politie) en je hebt een mooie voorstelling / gemixt nummer, zorg wel voor een goede internet snelheid. Het "plaatje" van de politie is lachwekkend en klopt niet met het verhaal.
De politie geeft informatie over personen in deze film die ze achteraf niet weg willen geven, de namen alleen is al een hit op het internet.
Het wordt een hit, net als het nieuwe nummer van Corry Konings en Nitro. Haha Moerasboys gang, onbrandbare fasantjes, klootzakken, sprokkelmof, krabhamer, dude met haar, microdude, huttersvuur, kevin frikandel, enz. hoe kom je erop? Ze worden in 1 klap net zo
onverslaanbaar als iron man.

Een perfecte drukgolf is heel simpel na te bootsen met acyteleen gas en zuurstof, zie maar hoe klein deze zak is :

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
account verwijderd

Vandaag 3 wisselaars bemachtigd bij de oud ijzer boer.
Geruild tegen oud ijzer.

Welke is het meest geschikt om als vacuum condensor te gebruiken voor de afgewerkte stoom die uit de vaanmotor komt?

Ik denk dat de wisselaar van de gasketel wel vacuum geschikt gemaakt kan worden door er 2 keteldeksels op te lassen.
En de rand te versterken met een paar massieve strippen. Het voordeel is dat hier gelijk een condensuitloop op zit aan de onderzijde die aangesloten
kan worden op de voedingswater ketel.

De platenwisselaar en onderdruk, ik weet niet of dat kan, wellicht ook versterken met paar aangelaste massieve strippen op de buitenmantel.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hallo Michel,

Allereerst mijn deelneming in het verlies van je kennis. Nooit prettig, en zeker niet bij die leeftijd en net voor de feestdagen.

Even kort over de wisselaars, ik ben nu even druk met andere zaken. Prima deal met die ijzerboer, zo doe ik het ook.

Ze zijn alle drie te gebruiken, en ook nog tegelijk! Je kunt nu gebruik maken van de drie natuurkundige fases van het condensatie- traject.

Je neemt de kleinste platenwisselaar direct na de vaanmotor om het oververhittingsgedeelte van de warmte in de stoom af te vangen. Die loopt dan in tegenstroom naar beneden, terwijl het voedingswater van de pomp naar boven loopt (overdracht = oververhittingswarmte > voedingswater).

De ronde wisselaar is ideaal om de feitelijke condensatie te doen plaatsvinden, giga oppervlak met haast geen weerstand (overdracht = condensatiewarmte > C.V. radiatoren).

De grootste platenwisselaar gebruik je voor de onderkoeling van het condens, die temperatuur bepaald namelijk de diepte van het te bereiken vacuüm (overdracht = onderkoelingswarmte > C.V. vloerverwarming).

Nog wel een paar uitvoerings- details:

-Leiding van vaanmotor zo groot mogelijk in diameter, liever duims dan ¾”. Weerstand speelt in vacuüm een nog grotere negatieve rol. Dus bij voorkeur buigen boven knelknietjes, en goed afbramen.
-Opstelling van wisselaars van boven naar beneden afwaterend. De ronde wisselaar plaatsen zoals op de eerste foto (dus deksel + pakking en aansluitflens aan de bovenzijde).
-Bij de platenwisselaars de grootste aansluitingen voor de stoomzijde gebruiken.

En als het even lukt die hele handel in een frame te plaatsen op zo’n wijze dat het perfect te isoleren is. Anders kost het aanwarmen te veel tijd en energieverlies. Die hele toestand moet eerst boven de 100 graden gaan komen voor het kan gaan werken (uitstomen van de niet- condenseerbare lucht)!

Geen angst voor de onderdruk bij de wisselaars, deze moeten dat prima kunnen hebben. Ik zou ze wel, en dan met name de ronde wisselaar, even afpersen in een emmer met sop.

Succes, ik zie het wel weer!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

CP,

Ik snap wat je wilt gaan doen met 3 wisselaars tegelijk.
Dat met de eerste wisselaar het voedingswater op temperatuur brengen, da's belangrijk, je hebt dan ook niet zoveel tempeatuurs schokken in de ketel tijdens bijpompen van het ketelniveau door middel van de vlotterschakelaar die de hogedrukpomp aanstuurt.
(overdracht = condensatiewarmte > C.V. radiatoren).
(overdracht = onderkoelingswarmte > C.V. vloerverwarming).
In mijn huis heb ik alleen vloerverwarming 135m2, slechts 1 badkamer radiator.
Ik kan in dit geval kan ik de ronde wisselaar en de grote platenwisslaar wellicht allebij tegelijk gebruiken voor de onderkoelingswarmte.
Eerst de ronde en het condens via de grote platenwisselaar onderkoelen naar 10-30 graden.

Ik zal alles is in een tekening / schema plaatsen van het idee. Alvast bedankt voor het antwoord.
Nu maak ik het met 3 wisselaars omdat je dit aangeeft, zonder verdere informatie had ik het enkel met de ronde wisselaar in elkaar geknutseld.

De gelijkrichter 50 Amp 600 volt heb ik vandaag bij DJ op mogen halen, bedankt nog DJ en ook nog bedankt
voor de 3 vaanmotoren en het reduceerventiel!!!
En als het even lukt die hele handel in een frame te plaatsen op zo’n wijze dat het perfect te isoleren is. Anders kost het aanwarmen te veel tijd en energieverlies. Die hele toestand moet eerst boven de 100 graden gaan komen voor het kan gaan werken (uitstomen van de niet- condenseerbare lucht)!
Mooi, kan ik een frame verzinnen. Ik denk 2 oude olietonnen open slijpen. Dat uitstomen gebeurt dan doormiddel van een éénrichtingsklep via een standpijpe aangesloten op de voedingswater tank, deze zit helemaal op het laagste niveau, niveau hogedrukpomp ketelvoeding.

Dj had het vandaag nog over dope toevoegen aan het gedistileerde ketelwater.
Kunnen we een stoom olie of een dergelijke dope toevoegen aan het ketelwater om corrosie te beperken en smering van de vaanmotor enigzins te bevorderen, niet
dat de smering van de vaanmotor noodzakelijk is, het geeft misschien minder wrijving en een optimale levensduur.
Scheutje boorolie erbij? Dat is goed oplosbaar in water en het smeert ook nog goed.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 11 dec 2011, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
account verwijderd

Vanavond de gelijkrichter erop gezet.
Het voltage is bij dit rustige toerental ongeveer 400 volt, dc gemeten.
Dit komt goed uit voor de netinverter.

Die amperage meter, da's een gevogel. De compressor geeft netto ongeveer 100 Watt.
De luchtleiding is nogal dun en lang, en de compressor is ook niet zo best.
Stoom geeft een heel ander beeld van de situatie is mijn ervaring. De druk licht bij stoom lager en de flow ligt hoger.
Dat t.o.v. een luchtcompressor, die is peanuts in vergelijking tot een vlampijp ketel met een vermogen van 2,5 bhp.
Op een kleine stoomtractor kun je met dit vermogen ca 40 km/uur halen.

Vandaar dat men vroeger zei : "Een locomotief die op expansiekracht rijdt" Dat wil zeggen wat de locomotief verdampt wordt
gelijk verbruikt naar de cilinders, zonder extra druk op te bouwen. Da's ook een beetje het geheim van veel water (stoomproductie) verbruik
op lage temperaturen. Het is maar goed dat het een gesloten systeem wordt.
Maar voor een functietest of het generator gedeelte goed funtioneerd is het wat mij betreft goed. Het is net als Dj, als je
iets voor de tweede keer doet, kun je het bijna met je ogen dicht, haha.

En een hardware foto gemaakt van het condensverloop na de vaanmotor.

Je ziet hier 4 onderdelen liggen.

1. De vaanmotor draait op stoom.
2. De stoom uit de vaanmotor gaat de kleine platenwisselaar in, hier wordt het voedingswater voor de stoomketel mee voorverwarmd.
4. Het gedeeltelijke condens komt in de grote ronde wisselaar en wordt verder afgekoeld totdat het puur condens is.
5. Het condens wordt verder terug gekoeld in de 3e wisselaar tot ongeveer 10-30 graden (vloerverwarming ltv)

Over de task force gesproken,
Dat de politie zich zo voor schut zet en op deze manier mensen motiveerd om juist wel een grote bom te maken
Dit heb ik de jeugd van tegenwoordig alleen maar zien doen de laatste dagen op internet, ze keren zich tegen de task force met allerlei films.
De task force is qua beeld 1 persoon met flaporen, als dit het beeld moet zijn van illegaal vuurwerkbestrijding, dat is zielig en lachwekkend, vandaar
nog een inleiding op het gebied van waterstof met zuurstof i.pl.v. acyeteleen met zuurstof. Wordt vervolgd.
ala al task mupped show.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hoi Mies,

Nog maar even tussen de cranberry’s en de wildfond door:

-Het is uiteraard geen probleem om in jouw geval de 2e en 3e condensor in het verwarmings- circuit in serie achter elkaar te schakelen.

-Over de terugslagkleppen (daar heb je er twee van nodig); vooral niet achter de condensors! Zoals ik al schreef, zo min mogelijk weerstand maken.

Eentje op de voedingstank als ontluchter, en die sluit vanzelf als je warmte af gaat nemen als alle lucht uit het systeem is.

En de andere pas na de voedingspomp om de scheiding tussen de hoge en lage druk te kunnen handhaven.

-Over het bijpompen; dat moet niet alleen vanuit het voorkomen van een temperatuursschok rustig gebeuren, maar ook om de productie niet in te laten storten. Dus daar ook een goed instelbare kraan tussen zetten. Wellicht als by- passkraan over de voedingspomp, zo kun je het debiet regelen zonder dat de pomp in puin draait. Inregelen gaat makkelijker als je dan een drukmeter net voor de terugslagklep daar hebt, en een er net na.

-Om de bouwhoogte niet te erg uit de hand te laten lopen zou je kunnen overwegen om de voedingstank horizontaal te plaatsen.

-Dopes ben ik in dit geval, na goed spoelen, niet voor. Zeker bij gebruik van gedestilleerd water, geen angst voor ketelsteen. Het is de bedoeling dat het gesloten circuit zo zuurstofarm mogelijk blijft. Tegen corrosie zou een beetje natriumthiosulfaat wat kunnen doen. En de vaanmotor heeft geen smering nodig. Enige wat er gebeurt is dat olie gaat emulgeren en verzeept. Daar krijg je alleen maar een slechtere warmteoverdracht van.
michel schreef:Vandaar dat men vroeger zei : "Een locomotief die op expansiekracht rijdt" Dat wil zeggen wat de locomotief verdampt wordt gelijk verbruikt naar de cilinders, zonder extra druk op te bouwen.
Ik ben bang dat je dit proces natuurkundig nog niet helemaal goed doorgrond.

Waar het om gaat: Als de loc de trein vanuit stilstand in beweging moet brengen, is maximaal kracht nodig. Dan wordt tot het eind van de arbeidsslag stoom van de volledige keteldruk toegelaten.

Is de trein eenmaal op snelheid, dan is veel minder energie nodig. Dat wordt bereikt door de bakschuif middels een excentriek maar over bijvoorbeeld 15% van de arbeidsslag stoom van keteldruk toe te voeren.

In de overige 85 % van de slag expandeert de stoom dan binnen de cilinder. De keteldruk blijft dus gelijk.
Dat is in het kort wat er mee bedoeld wordt.

Zoek maar is op 'triple expansie', en het wezen daar van.

Nog even naar ‘den elentriek’: ik denk dat het nu wel duidelijk is dat een gelijkrichterbrug een Graetz- schakeling is, en dat je er in het geval van een 3- fase systeem geen 8 individuele diodes nodig hebt, maar 12. Of een 3 gecombineerde 3- fase brug.

Met betrekking tot de spanning en ampères: Had je er ook een belasting aan hangen? Alleen spanning zegt met zo’n hoogohmige multimeter niet zoveel. Hang er op een veilige manier is twee lampen van 60 Watt in serie achter, dat zegt veel meer.

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

Vanavond weer wat geknutseld aan het project.

Stelling gelast van oud ijzer om het aandrijf- & afkoelverloop van de stoom in te bouwen.
Bovenin de vaanmotor met de asynchrone generator met de 3 condensatoren en de 3 fase gelijkrichter.
Voor de gelijkrichter moet ik nog een koelblok regelen.

De uitgang van de vaanmotor zit aangesloten op de 1e platenwisselaar, dit is om het voedingswater naar de ketel voor te verwarmen.
Daarna komt de stoom is de wat grotere condensor, 2e warmtewisselaar, dit is een spiraal condensor (ex valiant hr ketel ww), hier wordt de stoom zover mogelijk tot condens terug gekoeld.
De 3e platenwisselaar dient ter onderkoeling van het condens, deze is nog niet op de foto te zien.

De rode keteldeksels van de 2e wisselaar zijn zo gekozen om de onderdruk atmosfeer op te vangen. Bij een vlak keteldeksel zou de boel makkelijk
kunnen imploderen. Als de stoom afkoelt, dan gaat dit gepaard met volumeverkleining.

Onderin het rack komt de voedingswater tank en de hogedrukpomp. Voor de voedingswatertank heb ik een beter model geregeld.

@Cp,
Alle antwoorden zijn mij tot zover duidelijk, bedankt.

Nu is het aan mij om alles verder bedrijfsklaar te maken.

Het is al met al geen kleine installatie meer als alles bij elkaar staat.

Worden de technieken die in dit project worden toegepast op dezelfde wijze bij andere kleine stoom wkk projecten toegepast?
Verwijderd
account verwijderd

Vanavond bezoek gehad van Tim.
Tijdens het opstarten van de wkk op perslucht sprong hij een halve meter naar achteren, haha.
Een soort schrikreactie. Geeft niet hoor Tim, het was gezellig.

Tim kwam met het idee om een instelbare motorbeveiliging schakelaar toe te passen. Zo kan de motor nooit verbranden bij overbelasting.
Ik weet alleen niet vanaf welke zijde de motorschakelaar aangesloten dient te worden op de asynchrone motor en of dit uitmaakt.
Zo heb ik later een stukje din rail geplaatst met deze motorschakelaar en een stekkerdoos voor 380V, deze gebruik
ik om de dc kabel te koppelen met de netinverter.

We hebben nog amperage gemeten over de gloeilamp, wat blijkt de ampere meter is stuk, vandaar dat gevogel van vorige week.
Verwijderd
account verwijderd

Gisteren de grote condensor afgelast, vanavond afgeperst met waterleidingdruk.
Er zaten 4 miniscule gaatjes in, die heb ik toen afgetekend en later dichtgelast.
Na het opnieuw afpersen hoorde ik een kleine knal, waarschijnlijk toch spanning geweest ergens in de rvs wisselaar.
Ter versterking had ik al strippen op de condersor gelast.

Toen dacht ik, oud ijzer is ook geen gezicht, dus met zwarte verf de boel verven en dan lijkt het weer wat.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 17 dec 2011, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Tim

Bericht door Tim »

michel schreef:Tijdens het opstarten van de wkk op perslucht sprong hij een halve meter naar achteren, haha. Een soort schrikreactie. Geeft niet hoor Tim, het was gezellig.
Hou het er maar op dat Bassie al eens vaker een dreun gehad heeft :oops:.
michel schreef:Tim kwam met het idee om een instelbare motorbeveiliging schakelaar toe te passen. Zo kan de motor nooit verbranden bij overbelasting. Ik weet alleen niet vanaf welke zijde de motorschakelaar aangesloten dient te worden op de asynchrone motor en of dit uitmaakt.
Dat maakt niets uit. Wat ik bedoelde is, dat je deze op de maximale stroom zet van je netinverter. Dat is je zwakste schakel en het zou zonde zijn als je die opstookt.

Tim
account verwijderd

@TIm,
Dat maakt niets uit. Wat ik bedoelde is, dat je deze op de maximale stroom zet van je netinverter. Dat is je zwakste schakel en het zou zonde zijn als je die opstookt.
Dat klopt, :mrgreen:

Dit zijn de specs van de inverter, hoeveel ampere moet de motorbeveiliging dan staan?
Die staat op het 3 fase wisselspanning gedeelte en is instelbaar van 4 tot .... A

Gvd weer 5.8% van de opbrengst af door de netinverter.
Da's water naar de rivier dragen. Ach ja follow me is ook wel weer een leuke gedachte.

Het betreft een Gridfit 1900 Solar wechselrichter van Total Energie.

Input voltage 0 - 400 V dc
Nominal output current : 8.3A(ac)
Maximum output current : 9.7 A(ac)
Maximum output : 1900W (Upc > 263V)
Max operational effiiency : 94.2%

Input voltage nominal : 270 Vdc
Start point Upv for feed mode 150V
MPP operating range 180-350 Vdc ( dit is maximaal power point )
Input current nominal 7.8 A
Input current operating range 0 - 8 A
Verwijderd
account verwijderd

De nikkel koers gaat op zich aardig, maar het koersverloop heeft nog niets met de vinding van koude fusie van E cat te maken.
http://www.koudekernfusie.info/
[youtube]15Ea92OViZw&feature=player_embedded[/youtube]
Verwijderd
account verwijderd

Vandaag zoveel mogelijk leidingwerk gereed gemaakt.
Ben nog aan het isoleren geweest.

De cv pomp en de hogedrukpomp draaien autonoom mee op de generator, mooi dat dit alvast werkt.
Verwijderd
Tim

Bericht door Tim »

Michel,

Is het 1 fase of 3?

Ik zou beginnen op 8A. Daarna meten wat je verliezen zijn in je systeem en die er bij optellen.

Tim
Plaats reactie