Zelfbouw stalen hout-CV kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd

Re: Zelfbouw stalen hout-CV kachel

Bericht door account verwijderd »

of kan de toevoerknop hoog staan en het kanaal geleidelijk naar beneden zodat eigenlijk lucht naar beneden word gezogen?
Bij een kachel met natuurlijke trek kun je de (primaire) lucht toevoer beter niet hoger plaatsen dan de vuurhaard, het is geen rocket achtige kachel en gebruikersgemak staat wellicht voorop.

In mijn ogen maak je het nu veel te ingewikkeld met de luchtverdeling in ingefreesde kanalen.
De luchtverdeling gaat zowiezo niet gelijkmatig plaatsvinden in het model wat je hebt getekend.

Een spleetvormige (primaire) lucht toevoer aan de voorzijde van de kachel ter hoogte van het asbed werkt fenominaal.

Het model wat je hebt getekend word veel gebruikt in houtvergassers.

@Bertocello, ik bedoel het als positieve kritiek.
Verwijderd
bertocello

Bericht door bertocello »

Gisteren ben ik begonnen met het klaarmaken en monteren van verschillende onderdelen voor de kachelbasis, het voorlopig resultaat zie je op de foto, ondersteboven weliswaar omdat de vloer nog gemonteerd gaat worden.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Het volgende (moeilijke) item is de deur welke ik wel wil maken met een glasruit maar ik wil dat glas ook kunnen afsluiten met een inschuifbare vermiculietplaat, 't is wel een uitdaging hoor.

greetz bertocello
wouter a

Bericht door wouter a »

Ik zou zelf de deur dan zo maken dat je vanaf de onderzijde de vermiculiet plaat er in schuift en in de deur duwt.

hij blijft dan door de zwaartkracht hangen en heeft wat ruimte om uit te zetten en te krimpen.

zie bijgevoegde tekening van de doorsnede hiervan.
testdeur.jpg
met vriendelijke groet,
wouter a
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
bertocello

@Wouter,
inderdaad, dat is ongeveer de richting die ik uit wilde, alleen hat ik een verticale schuifbeweging in gedachten.
Wat jij voorsteld lijkt me echter gemakkelijker, bedankt.
Ik hou jullie op de hoogte.

bertocello
bertocello

De deur is klaar, al bij al nog meegevallen , hieronder enkele foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nu bezig met de ww die bovenin komt en tussendoor nog met het gieten van vermiculietplaten,
ook geen senicure, je vindt moeilijk de verhoudingen op internet, voorlopig hou ik
het op 6 delen vermiculiet, 1 deel aluminiumcement en 1 deel water.

greetz bertocello
holtere

Bericht door holtere »

Bertocello, ga je nog voor de tankbodems voor de warmtewisselaar?
Ik heb er wel sterk over gedacht maar dubbelwandig is uiteindelijk wat gemakkelijker in elkaar te steken.

Je recept voor isolerende stenen ben ik nergens tegengekomen. Ook geen alternatief. Ben er erg nieuwsgierig naar hoe dat uitpakt!
Zelf heb ik nu de eerder gemaakte proefstenen thuis. Het is gebakken (chamotte) steengoedklei met 20 gewichts procent vermiculiet. De steentjes zijn prachtig hard en sterk geworden. Helaas is de krimp toch erg groot geworden zo'n 8 procent. Het soortelijk gewicht is 1.33. Wordt toch lastig met inbouwen.
Ga je de stenen strak in het omhulsel metselen of reserveer je ruimte voor uitzetten?

Groet,
Holtere
bertocello

Holtere, ik vrees dat ik je toch op het verkeerde been heb gezet, da tankbodems zouden namelijk dienen om zelf een buffervat te maken .
Ik heb dat in het verleden al gedaan voor 2 tanken uit rvs maar dat is tegenwoordig nogal een prijzige zaak vandaar dat ik voor staal wil gaan met eventueel een magnesiumanode.

Voor de vermiculiet platen, deze moeten dienen om binnenin de kachel te plaatsen zodat de buitenkant koel blijft, de eerste plaat brak gelijk in stukken, heel waarschijnlijk omdat het deel aluminiumcement te klein was, maar ik ga door met experimenteren.

Voor mij is het essentieel dat de kachel alleen warmte afgeeft naar het water, je zou het een houtgestookte cv kunnen noemen, daarom heb ik gekozen om zowel met als zonder kijkglas te kunnen stoken.
Tenslotte hou ik mij ook bezig met filmpjes maken hoe ik vorder met de werken, zowel met kachel als vermiculiet platen als voor de eerste teststook, ikhou jullie op de hoogte.

greetz bertocello
bertocello

Vandaag de bijna laatste hand gelegd aan de warmte wisselaar, enkele cijfers.
Effectief contactoppervlakte met rookgas 3780 cm2
Uit staalplaat 4mm, gewicht 24 kg
rookgasdoorstroming op de engste plaats 56 cm2.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor morgen nog de in en uitlaat monteren en dit item is klaar.

greetz bertocello.
bertocello

Vandaag de eerste echte teststook gedaan, met gemengd resultaat.
Positief was de goede afgastemperatuur (160° - 200°), wat vanzelf een gevolg is van een juist geproportioneerde ww, en van een goede verbranding.
De hoge gastemperatuur net voor het vlamschot gemeten van 1022°, helaas niet geregistreerd met de camera.
Hierna nog enkele malen geprobeerd deze temperatuur nog eens te halen, maar kwam dan niet hoger dan 910°.

Met de kachel en schoorsteen binnen onmiddelijk kijkbereik heb ik wel kunnen vaststellen dat de kachel zeer goed en proper brand door ze te voeden met kleine ( 7 x 7 x 7 cm) blokjes of plankjes, grotere stukken voeden gaat wel maar resulteerd in vuile rook de eerste minuten na het voeden.

Blij ben ik met de uitneembare ww, dit werkt en sluit ook goed af, of dat zo blijft zal nog blijken.
Negatief is de te krap bemeten secundaire beluchting (20 - 25 cm2),de kachel laat zich zo niet jagen. De te warme (100°)buitenkant ondanks vermiculietplaten van 40mm.
Ik ga een tijdje nadenken wat ik nog kan verbeteren, ik heb de luxe dat ik deze kachel niet echt nodig heb.
Zie het filmpje op Youtube,
http://www.youtube.com/watch?v=RzLGYzXIbFs

greetz Bertocello
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Bertocello,

Mooie film!!

Ik zal proberen te verwoorden wat mij opvalt.

A. Je meet de watertemperatuur onderin de speciekuip, bovenin de kuip is het water heter.
Door het water te roeren krijg je een gemiddelde temperatuur en voor het uitrekenen van het aantal kwh's van je warmtewisselaar is dit denk ik een betere methode.
Mooi ook die natuurlijke water circulatie door de buffer hoger te plaatsen.

B. Ik denk dat je luchtinlaat groter kan zijn, maar je afgastemperatuur wil je niet echt veel hoger hebben. Ik denk dat je wisselaar nog meer warmte moet opnemen, nog meer rookgasoppervlak verzinnen en als er een echte schoorsteen boven zit van een paar meter gaat de kachel vanzelf wel bulderen of pulseren. Je drukverschil (hoogteverschil) van de schoorsteen is te klein nu. Je moet een beetje denken aan het gewicht van de lucht en dat elke meter schoorsteen telt. De schoorsteen kan je maken of breken, vooral de lengte.

Je hebt in ieder geval meer digitale meters dan ik voorhanden, haha.

Goed gedaan, mijn complimenten.
Verwijderd
bertocello

Update stalen cvhoutkachel,
Tijd brengt raad en ook ideeen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us[/img]
De aanpassing bestaat erin dat de warmtewisselaar ook gaat dienen als expansievat, of het werkt?
op de schats kan je zien hoe het er ongeveer gaat uitzien.
De warmtewisselaar blijft zoals hij was alleen komt er nu een vat bovenop zodat het een open systeem word dat zonder beveiliging kan werken.
Het enige probleem dat ik nu nog zie is dat het water gaat verdampen( ik wil tot 75° stoken), en dat de ww gaat roesten.
Daarom wil ik gebruik maken van een offeranode, iemand daar ervaring mee?

greetz Bertocello
bertocello

Sinds een week ben ik nu bezig mijn nieuwe zelfbouw cv-kachel te stoken.
Was het aanvankelijk bedoeld als kachel voor in de woonkamer, het uiteindelijk resultaat is een cv-kachel die zwaar geisoleerd buiten in de schuur staat.
Verbinding met de buffervaten is gemaakt met 2x geisoleerde alpex buis van 20 mm.
Deze kon nog net door de reeds aanwezige wachtbuis, afstand van kachel tot buffer is 21 meter.
De bedoeling was nu een perfect veilige kachel te maken , daarmee bedoel ik dat het onder stoom komen nu onmogelijk zou moeten zijn.
De warmtewisselaar dient dus tevens als expansievat, inhoud van de warmtewisselaar is 39 liter, gevuld met water , anticorrosiemiddel en 2 liter frituurolie om verdamping te beperken.
Het stoken dan, aanmaken gaat vanwege de grote watervoorraad iets trager en met gebruikmaking van veel klein aanmaakhout, na 35 minuten is de kachel doorgaans op werktemperatuur.
De schouwtemperatuur is dan tussen 135° en 210 °.
Water temperatuur in de WW tussen 73° en 90°
De kachel brand zonder primaire beluchting, dus met alleen secundaire beluchting in de deur en tertiare beluchting die vlak na de vlamplaat word toegevoegd via een buisje van 12 mm.
De algemene indruk is wel dat de kachel traag brand, ze doet met dezelfde hoeveelheid hout dubbel zolang als mijn cv-kachel in de huiskamer (Wamsler Aquarello).
Vrijwel altijd als ik de kachel opendoe om te controleren of bij te vullen brand ze zeer rustig en stabiel, het is perfekt mogelijk om 12 uur geen hout op te leggen en toch nog een roodgloeiende massa aan te treffen.
Wel heb ik geprobeerd door veel klein hout bij te vullen de kachel te laten joelen, dat lukt niet, wel word de watertemperatuur dan boven de 100°, 103° om precies te zijn.
Filmpje kan je hier bekijken http://www.youtube.com/watch?v=IlJBjPW-TLs

bertocello
Plaats reactie