Sinds een week ben ik nu bezig mijn nieuwe zelfbouw cv-kachel te stoken.
Was het aanvankelijk bedoeld als kachel voor in de woonkamer, het uiteindelijk resultaat is een cv-kachel die zwaar geisoleerd buiten in de schuur staat.
Verbinding met de buffervaten is gemaakt met 2x geisoleerde alpex buis van 20 mm.
Deze kon nog net door de reeds aanwezige wachtbuis, afstand van kachel tot buffer is 21 meter.
De bedoeling was nu een perfect veilige kachel te maken , daarmee bedoel ik dat het onder stoom komen nu onmogelijk zou moeten zijn.
De warmtewisselaar dient dus tevens als expansievat, inhoud van de warmtewisselaar is 39 liter, gevuld met water , anticorrosiemiddel en 2 liter frituurolie om verdamping te beperken.
Het stoken dan, aanmaken gaat vanwege de grote watervoorraad iets trager en met gebruikmaking van veel klein aanmaakhout, na 35 minuten is de kachel doorgaans op werktemperatuur.
De schouwtemperatuur is dan tussen 135° en 210 °.
Water temperatuur in de WW tussen 73° en 90°
De kachel brand zonder primaire beluchting, dus met alleen secundaire beluchting in de deur en tertiare beluchting die vlak na de vlamplaat word toegevoegd via een buisje van 12 mm.
De algemene indruk is wel dat de kachel traag brand, ze doet met dezelfde hoeveelheid hout dubbel zolang als mijn cv-kachel in de huiskamer (Wamsler Aquarello).
Vrijwel altijd als ik de kachel opendoe om te controleren of bij te vullen brand ze zeer rustig en stabiel, het is perfekt mogelijk om 12 uur geen hout op te leggen en toch nog een roodgloeiende massa aan te treffen.
Wel heb ik geprobeerd door veel klein hout bij te vullen de kachel te laten joelen, dat lukt niet, wel word de watertemperatuur dan boven de 100°, 103° om precies te zijn.
Filmpje kan je hier bekijken
http://www.youtube.com/watch?v=IlJBjPW-TLs
bertocello