Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Chicken Power

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door Chicken Power »

Ha michel,
michel schreef:Momenteel kan ik hier maximaal 1 fase van 230 volt, 20 Ampere terugleveren het net op.
Je zit nog op bovenleiding? En hoeveel volt heb je, ook niet onbelangrijk. Zou anders wel is goed kunnen dat je leuk saldeert over je meter, maar de opgewekte energie alleen tot warme pootjes van de kraaien leidt.
michel schreef:De restwarmte wordt gebufferd.
Dat betekend dus dat je stuurt (begrensd) op warmtevraag. Elektriciteit is het bijproduct!
michel schreef:Mocht de kachel functioneel zijn dan is de energie inverteren het net op mijn eerste belang.
Om het betaalbaar te krijgen. Elektriciteit is hoogwaardige en dure energie, met salderen is daar flink te middelen / te besparen zonder accubank systeem. Voor alleen de warmte hoef je het niet te doen, kachel als bij Peter of John, en die behoefte is met minder gedoe gedekt.
michel schreef:Meen je dit, wat is er zo bijzonder aan.
Ja, dat meen ik zeer serieus.

De eenvoud, en vooral de transparantie, tastbaarheid. Dit is de kraan waar de stoom naar binnengaat . Daardoor komt dat naar buiten. En gaat dat wiel draaien.

Super!
michel schreef:Zonder dat massieve stuk rvs316 doet de machine het niet.
Daar heb je dus de zeer praktische ervaring van een stuk natuurkunde ondergaan!
michel schreef:Klopt, had geen materiaal om een bakschuif in elkaar te fietsen op de cilinder zelf.
Ik vind die Honeywell’s schitterend gevonden, met die veer eronder, net echt!

Stork heeft ook zoiets gemaakt, kun je nog zien in stoomgemaal Halfweg. Tripel expansiemachine op een drijfstang met kleppen.
michel schreef:Hier ga ik me in verdiepen.
Laat dat nou ook m’n opzet zijn!

Heb jij bij al je experimenten nu echt een condensor vacuüm opgewekt?
michel schreef:Maar liever veel energie in korte tijd en waarom, dit is een gevoel, misschien heeft het met ongeduldigheid te maken.
Aha, dan heb ik daar ook weer plaatjes bij!
michel schreef:Dit deden ze vroeger ook bij vriezers op stoomboten. Maar dat weet jij beter dan ik.
Voor we weten drijven we het topic weer uit…
michel schreef:Wat bedoel je hier precies mee te vragen.
Waarom je in eens zo’n pak vermogen los gooit. Reden: geen werk aan pallets verkleinen. Is begrijpelijke gedachte.

Maar, de volgende slag is, te doorgronden dat dit haaks op de vraag staat!

Het is al eerder gememoreerd, maar bedenk goed de woorden van Dirk B: de mooiste opslag van zonne- energie is hout!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Cp,
Je zit nog op bovenleiding? En hoeveel volt heb je, ook niet onbelangrijk. Zou anders wel is goed kunnen dat je leuk saldeert over je meter, maar de opgewekte energie alleen tot warme pootjes van de kraaien leidt.
Ik betaal aan een parc stroom a 31 ct per kw. De stroom is gewone netspanning, best goed. Heb het verder nooit doorgemeten.
Op de netinverter zie ik in het menu wel is wat de actuele netspanning is, maar dat ligt ergens tussen de 220 en 230 volt.
Mag zo'n parc zoveel aan stroom leveren verdienen? We zijn via een bewonersvereneging bezig om een directe eneco aansluiting te krijgen.
Dat betekend dus dat je stuurt (begrensd) op warmtevraag. Elektriciteit is het bijproduct!
In de testopstellingen tot nu toe wordt er niet gestuurd op warmtevraag aan de condensorzijde.
De buffer is nader te bepalen, en die kan in mijn visie warmte ontvangen totdat deze geladen is, daarna zou
je idd. je proces kunnen remmen, maar is dit verstandig? Dit zou ik na moeten gaan rekenen zodra er een functioneel stoom apparaat
voorhanden is wat goed werkt.
Voor alleen de warmte hoef je het niet te doen, kachel als bij Peter of John, en die behoefte is met minder gedoe gedekt.
1000 procent mee eens.
Ja, dat meen ik zeer serieus.
De eenvoud, en vooral de transparantie, tastbaarheid. Dit is de kraan waar de stoom naar binnengaat . Daardoor komt dat naar buiten. En gaat dat wiel draaien. Super!
Dit vind ik leuk om te horen.
Daar heb je dus de zeer praktische ervaring van een stuk natuurkunde ondergaan!
Klopt, omdat de schroot motor enkelwerkend is, heb je dat vliegwiel echt nodig.

Heb vanavond een hydrauliekcilinder doorgegeven voor een nieuwe dubbelwerkende stoom motor te fabriceren.
Deze wordt ook met een nokkenas op de honywell kleppen aangedreven is de bedoeling, maar het kan nog anders lopen.
Heb jij bij al je experimenten nu echt een condensor vacuüm opgewekt?
No, maar dat kan wel met de spiraal in de bak water zoals bij de knatterboot testen of niet?
Ik kan dus condenseren via een open pijp rechtreeks in de buffer welke ook een open systeem is.
De praktijk verteld mij hoe korter de buis, hoe heftiger de condensatie, hoe langer de buis hoe rustiger
het proces verloopt. Aan de andere kant vraag ik mij af of een waterstraal condensor in een grotere ruimte
meer effect zou hebben. Ik hou persoonlijk van een systeem met korte lijnen, dus denk ik dat de bak met water de eerste
vacuum proef wordt.
Het is al eerder gememoreerd, maar bedenk goed de woorden van Dirk B: de mooiste opslag van zonne- energie is hout!
Helemaal mee eens. Toch begrijp ik vorige de vraagstelling niet, anders vertel je mij de kloe tijdens de volgende
meeting. Of anders tijdens het openingsfeest van uw wkk.

Gr. Michel
Verwijderd
account verwijderd

Cp,
Die nokkenastiming is nu vast, maak je daar een verdraaibaar exentriek van, dan kun je de mate van stoomexpansie (dus het vermogen) regelen, eigenlijk net als bij de Meier Mattern stoommotor. Effect met vacuüm condensor wordt dan nog groter…
Heb een mooi voorbeeld gevonden van nokkenas timing. Het is tevens ook een omkeermechanisme, om de motor voor en achteruit
te laten draaien.

De persoon van deze film heeft het nog niet helemaal afgemaakt. De timing zit wel op de motor, maar
heeft verder nog geen stang met bedieningshendel.

http://www.youtube.com/watch?v=54s4vg3IgYg&NR=1

Een link naar de website waar je ze kunt kopen, heb alleen geen ervaring met importeren uit india.
http://www.tinytechindia.com/steamengine.htm
Verwijderd
Chicken Power

Hoi mies,

Zoveel dingen om op door te borduren, eerst maar is de ketel.

Ff naar je ontwerp:

Je tekent nu een kant buiten de verbrandingsruimte, dat gaat spanningen in het metaal geven. Dus heel het ding binnen en alleen leidingen naar buiten.

Ik hoop dat je weet dat de drukspecs van zo’n vat bij hoge temperaturen achteruit holt?

Over dat vat; heeft wel een groot oppervlak, maar in relatie tot de inhoud weer niet, je Verwarmd Oppervlak is beduidend kleiner als dat met die losse boilers die je eerst had.

Mijn idee, gebruik dat vat als stoomdrum! Laat die bovenste spiraal zitten en ontkoppel hem van de drum. Die spiraal wordt de voorverwarmer of de economiser voor het voedingswater.

Zet die kleine boilers onder de stoomdrum, liefst iets schuin. De hoge zijde aansluiten op de stoomdrum, de lage op de voorverwarmer.

Maak een aftap bovenaan de stoomdom, en leid die naar een spiraal die weer onder die boilers hangt, dat is dan de oververhitter.

Het spelletje wordt dan als volgt: voedingswater wordt voorverwarmt in de eco door de rookgassen, en stroomt vervolgens onderin de boilers waar het gaat koken. Stoombellen stijgen en verlaten de boiler aan de hoge kant van de boiler en glippen zo de stoomdrum in. Die mag best voor 1/3e tot de ½ vol met water staan. De al iets van grove waterdruppels ontdane stoom wordt bovenin afgenomen, en vervolgens naar de oververhitter geleid. Daar verdampen de laatste druppels en krijgt de stoom door de oververhitting nog meer arbeidsvermogen mee.

Hiermee heb je nu een goed plan om degelijk en vooral efficiënt stoom op te wekken! Ben erg benieuwd hoe dit verhaal als tekening er uit gaat zien!

Groet, Cp

Ps. peilglas niet aan beginnen, zoek daar wat anders voor. Levensgevaarlijk als het glas knapt. Vroeger waren dat op stoomketels redelijk geavanceerde appendage’s met snel sluitende kogels en dubbele afdichting om stokers bij glasbreuk niet levend te laten verbranden.
Pps. dat afpersen wel alleen met water doen he?
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 22 mei 2011, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
account verwijderd

CP,
Mijn idee, gebruik dat vat als stoomdrum! Laat die bovenste spiraal zitten en ontkoppel hem van de drum. Die spiraal wordt de voorverwarmer of de economiser voor het voedingswater.
Zet die kleine boilers onder de stoomdrum, liefst iets schuin. De hoge zijde aansluiten op de stoomdrum, de lage op de voorverwarmer.
Wat in mij op komt is een yarrow ketel principe, alleen dan met voorverwarmer. Meestal gebruiken ze hoogst gelegen waterpijp wisselaar als
superheater, maar jij wilt hem als voorverwarmer gebruiken, dit kan. Het is in ieder geval effiecenter dan 1 ketel.

Ik zie één nadeel van het gebruik van deze opstelling.
Als je gedurende 15 minuten geen voedingswater pompt, en je pompt door deze spiraal krijg je misschien temaken met flash steam of waterslag, maar dit weet ik niet zeker.
Maak een aftap bovenaan de stoomdom, en leid die naar een spiraal die weer onder die boilers hangt, dat is dan de oververhitter.
Wow, ik weet precies wat je bedoelt. Dit is een extreme ketel. In die uitvoering heb ik hem nog nergens gezien, bijzonder.
Hiermee heb je nu een goed plan om degelijk en vooral efficiënt stoom op te wekken! Ben erg benieuwd hoe dit verhaal als tekening er uit gat zien!
Ik zal deze prinipe opstelling uit tekenen, en vanavond nog posten.
Ps. peilglas niet aan beginnen, zoek daar wat anders voor. Levensgevaarlijk als hetglas knapt. Vroeger waren dat op stoomketels redelijk geavanceerde appendage’s met snel sluitende kogels en dubbele afdichting om stokers bij glasbreuk niet levend te laten verbranden.
Pps. dat afpersen wel alleen met water doen he?
[/quote]

Wat ik pas gezien heb ik de ketel aan één zijde in een scharnier hangen en de andere zijde in een instelbare veer te hangen.
Als het waterpeil zakt en daarmee het gewicht, heb je een maak contact voor de voedingswaterpomp.
Ik heb ook nog een speciale vlotterschakelaar voor stoomketels achter de hand. Dus peilglas is van de baan.
Veiligheid voor alles.

Ik pers alleen af met waterdruk, wel zo veilig.
Heb voor de gein met 60 bar afpersen vorige week bij een ander project de kogelkraan bij een 1800 liter tank in één keer opengezet.
Het resultaat is een waterstraal van 6 meter hoog. Het is dan ook weer zo gedaan met het spectakel.

Van de week heb ik 2 bestaande bovenliggende aansluitingen (15mm) voor grotere doorgang aansluitingen (28mm) vervangen op de 120 tank en deze in 2 lagen tig gelast. Ik heb dit bewust niet Co2 gelast vanwege meer kans op lasfouten.

De tank op zich is niet erg dik, 3mm. Toch is het tankcertificaat 17 bar. Maar ik weet ook dat hoe hoger de temperatuur, hoe minder de druk mag zijn.
Verwijderd
account verwijderd

CP,

Is dit plaatje wat je ongeveer bedoelt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
Chicken Power

Michel, helemaal!

De CPP, haha.

Drommels leuk plaatje.
michel schreef:Wat in mij op komt is een yarrow ketel principe, alleen dan met voorverwarmer.
Ik weet niet welk plaatje jij voor ogen hebt, maar ik de land Yarrowketel uit het boek stoom van de vereeniging Krachtwerktuigen, 1941.

Daar heeft ie wel degelijk een eco en een superheater!
michel schreef:Meestal gebruiken ze hoogst gelegen waterpijp wisselaar als superheater, maar jij wilt hem als voorverwarmer gebruiken, dit kan. Het is in ieder geval effiecenter dan 1 ketel.
De landketel moet je van de zijkant zien als een iets naar links gekantelde omgekeerde V. De vuurgang zit dan linksonder, en de gasstroom trekt dan in kruisstroom door de pijpenbundels. De eco zit hier net voor gemonteerd. Vervolgens komen de rookgassen in de verticale Yarrow eco om daarna via de luchtvoorverwarmer de schoorsteen in te gaan.
michel schreef:Ik zie één nadeel van het gebruik van deze opstelling. Als je gedurende 15 minuten geen voedingswater pompt, en je pompt door deze spiraal krijg je misschien temaken met flash steam of waterslag, maar dit weet ik niet zeker.
Dat is een terechte opmerking. Na de Yarrow kwamen er de de La Mont en de Sulzer 1- pijps ketel, die van circulatiepompen voorzien werden. Circulatievoud over de ketelpijpen en stoomdrum bedroeg 8X zoveel als de opdat moment zijnde stoomproductie.

Hier speelt dat minder, het is immers de eco! Maar zeker niet ondenkbeeldig. Zal een zaak worden van proefondervindelijk vaststellen. Wel handig om er in de uitvoering rekening mee te houden dat aansluitingen buiten om nog is te wijzigen zijn!
michel schreef:Wow, ik weet precies wat je bedoelt. Dit is een extreme ketel. In die uitvoering heb ik hem nog nergens gezien, bijzonder.
Laten we eerst mar eens zien hoe ver we met de logische volgorde kunnen komen.
michel schreef: Als het waterpeil zakt en daarmee het gewicht, heb je een maak contact voor de voedingswaterpomp.
Dat zal toch niet echt een groot vermogen zijn geweest?
michel schreef:Ik heb ook nog een speciale vlotterschakelaar voor stoomketels achter de hand. Dus peilglas is van de baan.
Stond me van een pagina of tig geleden bij dat je nog zoiets had.
michel schreef:Veiligheid voor alles.
Toppie!
michel schreef:Ik heb dit bewust niet Co2 gelast vanwege meer kans op lasfouten.
Netjes!
michel schreef:De tank op zich is niet erg dik, 3mm. Toch is het tankcertificaat 17 bar. Maar ik weet ook dat hoe hoger de temperatuur, hoe minder de druk mag zijn.
Als je het je maar realiseert!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

michel schreef:
Wow, ik weet precies wat je bedoelt. Dit is een extreme ketel. In die uitvoering heb ik hem nog nergens gezien, bijzonder.
cp schreef:
Laten we eerst mar eens zien hoe ver we met de logische volgorde kunnen komen.
De logische volgorde ja, wel zo belangrijk. Struktuur aanbrengen.
Maar we weten het vermogen nog niet. Ik kan daar eenvoudig wel snel achterkomen.
De motor die er op gaat draaien is per cilinder 5pk. 3 inch boring en 4 inch slag.
Heb cilinder materiaal liggen voor 4 cilinders is 20pk.
Maar kan evt ook een 4 cilinder stermotor bij globe benelux halen en die aanpassen.

Ik heb ondertussen prijs opgevraagd in india voor alleen volledig geassembleerde stoom cilinders met bakschuif, 5pk per stuk.
Deze kunnen ze misschien opsturen of verschepen. Een complete motor is te duur in relatie tot de techniek die je krijgt opgestuurd per container. De basis, de lagers etc. kan ik beter hier regelen.

Deze CPP ketel, naar jouw genoemd kost wel een klein vermogen aan tijd om te bouwen.
Maar daarintegen is de stoom opbrengst veel groter. Het netto rendement is meer van deze tijd.

Er moet een goede struktuur komen in de uit-ontwikkeling hiervan.
Verwijderd
Chicken Power

Dag michel,
michel schreef:De logische volgorde ja, wel zo belangrijk. Struktuur aanbrengen.
Ik zal is kijken of ik een aanzet kan geven. We beginnen met een reële doelstelling die dus ook te halen is. Minder van de hak op de tak naar deel elementen.
michel schreef:Maar we weten het vermogen nog niet. Ik kan daar eenvoudig wel snel achterkomen.
Dat is ook nog niet zo van groot belang, wordt allemaal een hoop proefondervindelijk vaststellen. Laten we is uitgaan van een houtkachel met een vermogen van 15 tot 20 kW. Daar zou tussen 1/3e en 1/5e aan elektrische energie uit moeten komen. Dus 5 kWe en 15 kWth max.

Maar eerst moet dat concept geslaagd zijn, eerst dan is er de mogelijkheid om op deelaspect of totaal aan opschaling te gaan denken.

Vergeet even niet, de nu bestaande HRe concepten komen niet verder dan 1 kWe op 10 kWth!
michel schreef:Maar kan evt ook een 4 cilinder stermotor bij globe benelux halen en die aanpassen.
Wat is er aan de hand met die vaanmotor, dat ding heeft toch nog niet lang en hard gewerkt?
Nieuw halen is wel makkelijk, maar als het even kan, koop van die centen dan een gen van 5 kW max. Permanente magneet met gelijkrichter en zo.
michel schreef:Ik heb ondertussen prijs opgevraagd in india voor alleen volledig geassembleerde stoom cilinders met bakschuif, 5pk per stuk… ….De basis, de lagers etc. kan ik beter hier regelen.
Laat maar even, ik heb geassembleerde Lister licenties van daar gezien, waar het zand van de gietvorm nog in zat.
michel schreef:Deze CPP ketel, naar jouw genoemd kost wel een klein vermogen aan tijd om te bouwen.
Dat is dus het mooie, die eigen tijd reken je door de passie niet, en er hoeven geen (minder) centen voor uit de tas.
michel schreef:Maar daarintegen is de stoom opbrengst veel groter. Het netto rendement is meer van deze tijd.
En uit der aard veel ecologischer!
michel schreef:Er moet een goede struktuur komen in de uit-ontwikkeling hiervan.
Zal zien waar ik m’n steentje kan bijdragen. Wordt wel stevige directie naar het concept (om maar is wat van die nitwit- managementtaal te gebruiken).

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

Je gaat schrikken van de stoomproductie van deze yarrowketel bij maximaal 3 bar.

Ik heb het idee na wat basic stoom rekenwerk dat de ketel ongeveer 50pk gaat opleveren.
Daarnaast heb ik nog geen second opinion berekening gemaakt vanwege tijdgebrek m.b.v. de oude stoomboeken.

Affein,

Een passende stoom motor is dubbelwerkende een 1 cilinder met een slag van 100 en een diameter van 120mm.
Meer dan een harley liefhebber ooit kan dromen.

Dit bovengenoemde is een leidraadje, meer niet. Het geeft een idee van een verbrandingsruimte met de dimensie 1x1x1 meter.
Ga je dit upscalen of downscalen, dan is het makkelijk rekenen.

Als eerste ga ik de ketel goed uittekenen en upgraden naar een perfecte cpp versie, mits de directie daar mee instemd.
Verwijderd
xychix

Bericht door xychix »

Chicken Power schreef: Het is al eerder gememoreerd, maar bedenk goed de woorden van Dirk B: de mooiste opslag van zonne- energie is hout!

Groet, Cp
en zo is het.

Ik moet echt snel de zolder bikken / voegen en die schuur van 8*10 opmetselen en de tuin doen en drainage onder/om het huis graven, keuken plaatsen, boog restaureren, kelder droog en gestuced krijgen, kachels plaatsen, dak afwerken, ....

Dan kan ik ook aan het stoeien met deze dingen, wel vanuit frankrijk maar dat mag de pret niet drukken.

Mijn intentie zou echter wel zijn om een noodstroom voorziening te maken welke een minimale buffer vereist omdat hout al de meest geniale opslag is.

Het mooiste draai je 500-1500 Watt ergens uit. Evt met een paar accu's en Victron spul als buffer kun je dan ook van tijd tot tijd nog wel 3600 Watt gebruiken. Efficientie, goed streven maar het moet wel simpel blijven anders kun je net zo goed een dure oplossing kopen (als ze al bestaan).
michel schreef:Cp,
Die nokkenastiming is nu vast, maak je daar een verdraaibaar exentriek van, dan kun je de mate van stoomexpansie (dus het vermogen) regelen, eigenlijk net als bij de Meier Mattern stoommotor. Effect met vacuüm condensor wordt dan nog groter…
Heb een mooi voorbeeld gevonden van nokkenas timing. Het is tevens ook een omkeermechanisme, om de motor voor en achteruit
te laten draaien.

De persoon van deze film heeft het nog niet helemaal afgemaakt. De timing zit wel op de motor, maar
heeft verder nog geen stang met bedieningshendel.

http://www.youtube.com/watch?v=54s4vg3IgYg&NR=1

Een link naar de website waar je ze kunt kopen, heb alleen geen ervaring met importeren uit india.
http://www.tinytechindia.com/steamengine.htm
hier ga ik induiken. Ik ken wel mensen die daar met enige regelmaat komen om daar een aantal maanden te werken.
Deze zit in de handel in gordijnen die daar gemaakt worden en heeft daar een fabriek opgezet, mogelijk dat we wel wat lijntjes kunnen slaan.

Als je echt interesse hebt mag je me van tijd tot tijd stalken of hier al wat uit is gekomen. (resultaat kan ook zijn "t lukt nie")
Laatst gewijzigd door xychix op 25 mei 2011, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
xychix

Bericht door xychix »

-
Laatst gewijzigd door xychix op 25 mei 2011, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
xychix

Bericht door xychix »

michel schreef:CP,

Is dit plaatje wat je ongeveer bedoelt?
Werkt dit? krijg je heel snel meer stoom druk dan wat je als water-input-druk kunt leveren?

(sorry voor mijn mogelijk domme vragen, ik loop overduidelijk 101 experimenten achter)

maar je kunt water toch met max +/- 3 bar aanvoeren zonder al te veel fratsen uit te halen.
account verwijderd

Xyxhix,

Ik heb al antwoord mogen ontvangen van deze mensen uit India.
We can not supply steam cylinders. If you want complete steam engine of 5 hp, it costs US$1400/- FOB.
V K DESAI
AADHUNIK GLOBAL ENERGY
TINYTECH PLANTS
TAGORE ROAD
RAJKOT 360002
INDIA
PHONES
91 281 248 0166 (office)
91 281 246 7552 (fax)
91 92 27 60 65 70 (mobile)
EMAIL energy@tinytechindia.com
tinytech@tinytechindia.com
WEB www.tinytechindia.com
Wat ze met FOB bedoelen is voor mij een raadsel.

Gr. Michel
Verwijderd
xychix

Bericht door xychix »

michel schreef:Xyxhix,

Ik heb al antwoord mogen ontvangen van deze mensen uit India.
We can not supply steam cylinders. If you want complete steam engine of 5 hp, it costs US$1400/- FOB.
V K DESAI
AADHUNIK GLOBAL ENERGY
TINYTECH PLANTS
TAGORE ROAD
RAJKOT 360002
INDIA
PHONES
91 281 248 0166 (office)
91 281 246 7552 (fax)
91 92 27 60 65 70 (mobile)
EMAIL energy@tinytechindia.com
tinytech@tinytechindia.com
WEB http://www.tinytechindia.com
Wat ze met FOB bedoelen is voor mij een raadsel.

Gr. Michel

FOB is an initialism which pertains to the shipping of goods. Depending on specific usage, it may stand for Free On Board or Freight On Board. FOB specifies which party (buyer or seller) pays for which shipment and loading costs, and/or where responsibility for the goods is transferred. The last distinction is important for determining liability for goods lost or damaged in transit from the seller to the buyer.

ik vermoed dus dat t nog duurder wordt.

Maar ik hierboven en elders ook al gelezen dat die listeroids niet zo ontzettend goed waren, ik zou deze in dezelfde kwaliteit scharen.

Als je een mooie aanhanger hebt dan staat er voor een paar honder euro nog een mooie oude diesel waterpomp op speurders. Eigenlijk zonde om te slopen, kun je ook mooi op friet olie stoken lijkt me.

http://tuin-terras.marktplaats.nl/overi ... latie.html

de waterpomp gaat voor 250 las ik in zijn email.
Plaats reactie