Meestal gebruiken zelfbouwers een gewone baksteen. Waalformaat is ongeveer 10,5 cm, met de vuurdeken erbij wordt het ding dan 83 cm breed. Zwaardere blokken voor de zijkanten zou ik niet doen. De kachel wordt trager en het vermogen neemt af omdat de oppervlakte temperatuur lager wordt. Omdat de voorzijde dunner is wordt die wat warmer dan de rest. Mogelijk gaat er ook een probleem ontstaan hoe die twee verschillende stenen in verband te metselen.dirkp106 schreef:Stel dat je een bergkachel kernpakket 7 zou nemen . Deze is maar 60 cm breed en dit vind ik wat aan de smalle kant. Nu moet je daar nog een steen rond metselen dus komt er iets van een 18 cm bij. Is het een probleem als je vb betonblokken van 19 zou nemen voor de zijkanten en voorkant een van 9cm? Of ga je dan teveel massa krijgen en deze niet kunnen opwarmen? Zijn er andere manieren om iets breder tegaan?
De mantel met zwaardere blokken houdt een breedte in van 103 cm.
Wil je meer massa en meer breedte, dan kun je beter een pakket model 8 nemen, die heeft tevens een hoger rendement. De breedte daarvan is 88 cm en daar komt de steen die je kiest nog links en rechts bij, diepte blijft gelijk. In jouw geval met die betonsteen van 9 cm + vuurdeken wordt het ongeveer 108 cm.
Nee Davy, dat is onjuist. Het kernpakket van model 7 heeft een enkel tegenstroom kanaal aan de achterzijde. In feite kun je het ding neerzetten zonder mantel met de deur ertegenaan. En dan kan hij nog gestookt worden ook.Davy schreef:Ik stel voor dat je eerst eens naar enkele ontwerpen van een finoven gaat kijken dan zal je ook duidelijker worden dat de breedte van een kernpakket niet de breedte van de finoven is. Je tegenstroomkanalen moeten langs het kernpakket gebouwd worden... En dan heb je de uiteindelijke breedte.