even voorstellen en mijn systeem van verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

klots322

even voorstellen en mijn systeem van verwarmen

Bericht door klots322 »

Hallo allemaal,

Ik ben Berry en woon in het noorden des lands. Waar we vooral veel wilgen hebben :cry:
ik lees al enige tijd mee op dit forum en heb zelf ook een systeem uitgedokterd met behulp van dit forum.
Mijn systeem bestaat uit een Prity wdw24 in combinatie met een nefit turbo 32kw combi uit 1995 en een nefit 80 liter boiler.
Mijn systeem is een systeem wat volledig onder druk werkt.
ik heb een 3weg klep achter de prity zitten die opent bij 50 graden en heb als veiligheden een overstort die opent bij 3 bar bij de prity, een overstort die opent bij 3 bar onder de cv ketel, een overstort die opent bij 90 graden en een koudwaterinlaat die sluit bij bij 1.9 bar. 1,9 bar is de werkdruk van het systeem. de bedrijfstemperatuur van het water ligt rond de 65 a 70 graden.

De Boiler van 80 liter is aangesloten op de koudwater inlaat van de cv ketel met als gevolg dat deze niet aanslaat om op te warmen zodra er ww gevraagd wordt. Onder de boiler zit een driewegklep die aangestuurd word door een thermoschakelaar die ingesteld staat op 50 graden. dit heb ik gedaan omdat ik de temperatuur van het tapwater niet mijn cv water wil laten verwarmen. en omdat de warmte van het water dan eerst naar de radiatoren gaat voordat er warmte aan het tapwater wordt afgegeven. wij zijn beide avond douchers. dus heeft dat geen prio als we thuis komen

de vier kogelkranen onder de cv ketel zitten er omdat ik van twee huizen een heb gemaakt en beide systemen heb gekoppeld.

Schiet alsjeblieft op mijn systeem mochten er verbeteringen aangebracht kunnen worden.
Ik sta voor alle vragen een aanwijzingen open.
foto.jpg
foto2.JPG
foto3.JPG
foto4.JPG
foto5.JPG
foto6.JPG
foto7.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik word niet gehinderd door enige vorm van subtiliteit dus kan ik het helaas ook niet van u verwachten!
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: even voorstellen en mijn systeem van verwarmen

Bericht door kockie »

Hallo klots322,

Heb je ook een schema van het geheel?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
klots322

Bericht door klots322 »

ehhh.. dan zal ik moeten gaan tekenen.

wordt moeilijk.. maar ik zal mijn best doen.

In welk programma kan ik dat het beste tekenen?
Ik word niet gehinderd door enige vorm van subtiliteit dus kan ik het helaas ook niet van u verwachten!
wouter a

Bericht door wouter a »

Voor het tekenen van je schema kun je gewoon paint gebruiken. Mocht je er niet handig mee zijn dan kan het ook met de hand en er een foto of scan van maken.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
klots322

Bericht door klots322 »

hier even een simpel schema
Schema verwarmingsysteem.jpg
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Klots

Wat je zou kunnen testen om corrosie tegen te gaan is je automatische vuleenheid een paar dagen
af te sluiten en te kijken in hoeverre je systeemdruk terugloopt. Dit scheelt een hoop problemen op de langere termijn. Cp heeft dit ook onlangs weer benadrukt, en het is iets wat bij mij zelf ook tot een hoop
problemen heeft geleid. Het draait hierbij om de constante aanvoer van zuurstofrijk water wat oxiderend op je systeem werkt. Je prity kachel kan hier niet tegen.
Verwijderd
klots322

Bericht door klots322 »

Dat heb ik al eens getest idd. en de systeemdruk loopt niet terug. ik heb er een aantal automatische ontluchters op zitten.
Ik ben een weekje op wintersport geweest en heb de kraan dicht gedraaid. na een week was de druk niet gedaald.
Let wel dat het systeem nu al bijna een jaar in bedrijf is.
Mijn vorige cv ketel had een lekke warmtewisselaar dus vandaar dat ik op drukverlies wel op bedacht ben.

maar goede tip want ik wist niet dat de prity er niet goed tegen kon.

Hoe duidelijk is het schema?
account verwijderd

Je hebt geen instelbaar mengventiel meegekregen met de prity?
Dit ontbreekt in je schema. Heb je hem in Friesland gekocht?
Als je op je overdruk van de prity kijkt, is het dan 2.5 of 3 bar?
Verwijderd
klots322

Bericht door klots322 »

Nee ik heb hem niet in Drachten gekocht. Het was goedkoper om de zelfde kachel vanuit Zeeland te laten bezorgen dan om hem in Drachten op te halen.
Mengventiel? Bedoel je de driewegklep bij de prity met een instelbare thermostaatkraan? Eerst het water in een klein circuit opwarmen om creoot te voorkomen? ja die heb ik wel ingetekend dat is de driewegklep. Alleen mijn onervarenheid met tekenen speelt mij hier parten.

Ik heb de prity volgens het volgende schema aangesloten
aansluitschema.docx
Drachten werkt volgens een ander principe en dat is een schema wat mij minder aanstaat
account verwijderd

Met de printscreen knop kun je het scherm kopieren,
Met paint kun je knippen en plakken.
Dan is het voor iedereen snel te zien.

Mooi dat je deze thermische regelaar ertussen hebt en dat je systeem dicht is.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hai Klots, Berry,

Allereerst welkom hier!

Je schema is hartstikke duidelijk!

Goed gemaakt, en naar misschien onbedoeld, maar je hebt die twee huizen goed aan elkaar geknoopt.

Ik zie op de foto’s dat de uitvoering haast hetzelfde is als het schema. Dat heb je heel goed gedaan, het lijkt wel Tichelmann systeem! Je waterzijdige weerstaand heb je zo geleidelijk verdeeld met de inpassing van de Prity!

Had je dat ook als opzet? Met maar een huis, had de zaak waterzijdig maar zo in onbalans gehangen.

M.b.t. de opmerking van michel t.a.v. de autovuller; ik ben er geen voorstander van wegens de oncontroleerbaarheid van lekkage. Wordt vervelend als je er pas met de waterrekening er achter komt.

Met de praktische ervaring van michel: het lijkt erop dat zeker in combinatie met vloerverwarming dit probleem eens zo erg optreed. Het in de stalen leidingen en radiatoren gevormde magnetiet zet zich in combinatie met vloerverwarming, bij voorkeur af in die slangen.

Waarbij ik in aavulling op een eerdere reaktie over dat item; ik heb bij jou wel het idee dat je ook regelmatig naar het syteem kijkt, ook als je stookt en/of je de verwachting hebt dat er iets mis is. Dan is het druktechnisch een veilig systeem. Zolang je waterdruk hebt, maar dat is weer een andere discussie.

Heb je bij de Prity een gecombineerde druk/temp overstort?

Groet, Cp
Verwijderd.
klots322

Bericht door klots322 »

Hallo CP.

Ik ben altijd erg bewust aan het stoken. En hou altijd druk en temp in de gaten.
De druk temp overstort is inderdaad een gecombineerde die rechtstreeks achter op de kachel zit en via de kelder naar buiten blaast. de uitlaat van deze buis zit onder het raam waardoor het onmiddelijk opvalt wanneer deze stoom blaast. en dat is (per ongeluk) al getest. afgezien van het lawaai wat dit geeft van achter de kachel.

Als ik geen automatische waterinlaat heb? hoe beveilig het dan? de kans dat de waterdruk wegvalt lijkt mij zeer klein.
Ik heb de waterinlaat wel zo afgesteld dat ie behoorlijk piept als hij water het systeem inlaat. dit is een geluid wat door het hele huis te horen is.

Maar zoals ik vroeg. wat is het alternatief? Ik ben bezig geweest om een drukloos systeem te realiseren en had een vailiant op de kop getikt met een warmte wisselaar alleen helaas was het een kunststof warmtewisselaar dus heb ik dat nog niet kunnen realiseren.

Ik sta voor alle opties open.. Mijn verwarmingsysteem is voortdurend onderhevig aan verbeteringen dus laat maar horen,

Oh ja.. de twee huizen hadden helemaal geen cv systeem. alleen heb ik eerst een kant voorzien van centrale verwarming. en de andere kant was nog in verbouwing. dus vandaar de kogelkranen. nu alleen nog maar handig om de ketel te wisselen zonder het hele systeem te legen. de prity is pas als laatste geplaatst, toen ik het hele cv systeem had draaien met de ketel.
klots322

Bericht door klots322 »

Ik heb nog een klein probleem in mijn systeem. zodra de pomp van de ketel gaat draaien blijft de kant na de ketel koud. zodra de pomp stopt voel ik dat de buizen overal warm worden. ik heb de pomp bij de prity in de retourleiding zitten. kunnen losse pomp en ketelpomp elkaar tegenwerken?
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Ja, dat kan, ik dacht dat je waar je over 3- wegklep sprak, werkelijk een wisselklep bedoelde die zou blokkeren.

Dat blijkt van niet, naar mijn idee zou je een vrijvallende terugslagklep zowel in de retour van de Pritypomp en de ketel moeten hebben.

Je tekstueele omschrijving van het probleem is wat vaag, maar het prikkelt me wel.

Zou kunnen zijn dat er toch een hydraulische kortsluiting op treed.

Ik ga dat nog is nader bezien, vertel jij nu eens helder wat je bedoelt met de kant die na de ketel koud blijft.

Heb je zowel voor de boiler alswel voor de ketel een aparte inlaatcombinatie?

Vindt het trouwens wel knap dat je een nefit van '95 nog aan de muur hangt. Goed doorspoelen die hap, en de prut uit syfon en WWbodem verwijderen!

Groet, Cp
Verwijderd.
klots322

Bericht door klots322 »

als je terug scrollt en even mijn schema er bij pakt dan heb ik zowel links als rechts leidingen naar verbruikers toe.
de verbruikers aan de rechterkant blijven koud als de prity brand en de pompschakeling van de nefit aanslaat.de leidingen worden vrijwel onmiddelijk koud vanaf het punt waar warm en koud van de ketel het systeem binnenkomen. zodra de pompschakeling stopt en gewoon een 0 in de display krijg ipv de P zijn de leidingen vrijwel meteen weer heet.

tja de nefit is een prima ketel en op de manier waarop ik ze gebruik heeft het geen zin om een nieuwe op te hangen.
Plaats reactie