RicharddeBlauw schreef:
het is alsof ik 60 m2 kamer wil verwarmen en daarvoor een Bergkachel7 heb uitgezocht. Die is voor 60 m2. Vervolgens komt er iemand en die zegt dat ik er nog een Bell achter kan zetten waardoor ik met dezelfde hoeveelheid hout 120 m2 kan verwarmen.
Klopt. Je hebt dan niet meer de originele kachel maar een grotere kachel gemaakt. Kost je meer ruimte, meer stenen, enz.
RicharddeBlauw schreef:
Maar dat wil ik helemaal niet want ik heb maar 60 m2 opp. Dan denk ik, shit... had ik een veel kleinere kachel kunnen kopen.
Je HAD toch een kleinere kachel gekocht? Dan moet je hem niet groter gaan maken als je dat niet wilt.
Eh, wacht eens, bedoel je soms met "kleinere kachel" niet het oppervlak, de massa, het aantal stenen, etc. maar de vuurkamer die je oorspronkelijk hebt gekocht? Ja, duh, die blijft hetzelfde.
RicharddeBlauw schreef:
Je moet toch bij een kachel kunnen uitgaan wat het max. is wat je kunt verwarmen ?
En dat is toch afhankelijk van hoe je zelf de boel in elkaar steekt, de isolatie van je huis, het al dan niet extra metselen van een bell, en nog een dozijn variabelen? Die 60m2 is een globale richtlijn, hoe het in de praktijk gaat uitpakken heb je zelf grotendeels in de hand.
RicharddeBlauw schreef:
Als de afgastemp. veel verder afgenomen kan worden was de afgastemp. dus kennelijk te hoog.
Te hoog voor wat? In mijn geval was de afgastemperatuur "te hoog", want met minder trekt de schoorsteen nog steeds prima. Misschien had ik er nog meer uit kunnen halen als ik nog een meter vrij had naast de kachel voor een extra bell, maar die ruimte heb ik niet. Zo kan iedereen dus zelf bepalen hoeveel je nog uit die rookgassen kunt halen. Voor de een (bij mij dus) is ruimte de beperking, voor een ander het aantal bakstenen dat ie nog heeft, en voor weer een ander is de trek van de schoorsteen een beperkende factor.
Wat is nou precies je probleem? Dat je met meer investeringen in ruimte, tijd en geld, meer energie uit die rookgassen zou kunnen oogsten? Iedere kachel is een compromis. De Bergkachel 8 doet meer dan de Bergkachel 7, maar heeft nochthans dezelfde vuurkamer. Maar model 8 kost meer ruimte, geld, en tijd om te bouwen. Het is dus maar net wat je mogelijkheden zijn.
Frans