seek schreef:Hoe hoog heb jij de temperatuur ingesteld op de kachel zelf? Ik heb hem op 85 graden staan. Ik mag toch aannemen dat die indicatie wel redelijk nauwkeurig is?
Die is volgens mij inderdaad nauwkeurig.
Ik stel deze altijd op maximaal stand in. Dus op 90˚C.
Waarom? De profi versie gaat moduleren zodra hij 10 graden voor de ingestelde temperatuur komt.
Dat betekend dat de rookgasventilator in stappen van 10% vermogen gaat minderen, totdat er 40% vermogen aan afzuigcapaciteit overblijft (minder wordt het niet).
Aangezien je met een buffer zo snel en efficient mogelijke belading wilt, moet je de kachel ook zolang mogelijk op hoog vermogen laten draaien. Met 85˚ C begrens je de kachel te snel. Dat komt je totale rendement niet ten goede.
JantjeV8 schreef:Misschien heeft de dT ook nog invloed op de leidingen waarmee de kachel met de buffer is verbonden. Ik heb alles met 35mm koper en 1-1/2" puntstukken aangesloten zonder restrictie waar dan ook.
Ik heb alles op duimse pijp aangesloten. En ergens zit één meter 28 mm buis. Volgens mij is die pijpdiameter voldoende om 35 kW af te voeren. Dat blijkt ook in de praktijk. (hoewel 35 mm buis natuurlijk nog beter is, gevoelsmatig. Maar duimse pijp had ik gratis

) De beperking zit vooral in de warmteoverdracht via de wisselaars in de buffers.
Daarbij is de Oventro RTA ook een aardig knelpunt. De doorlaatopeningen zijn daar op bepaalde onderdelen zeker minder dan duimse pijp.
Albert
Change, before you have to.