Hoe werkt een regumat (oventrop) precies?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
seek

Hoe werkt een regumat (oventrop) precies?

Bericht door seek »

Dag,

We zijn volop de nieuwe hout-cv (Atack 45 Profi) aan het uitproberen. Afgelopen dagen was het er ook prima weer voor. :D
Toch een kleine onduidelijkheid.
Aan de kachel is een regumat (oventrop) geïnstalleerd. deze zorgt voor een minimum temperatuur in de kachel.
Nu zit er ook een grote draaiknop (thermostaat) aan. Bij ons staat hij op 3,5. Wat is nou precies het effect wanneer je die knop hoger of lager zet?
Heeft het invloed op de opwarmsnelheid van je buffer? Of zijn er andere effecten te verwachten?
Hoe zoek je uit wat de optimale stand is?

groet, Kees
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Hoe werkt een regumat (oventrop) precies?

Bericht door nck »

Een overtrop regumat is een anticondensklep of een ketelshunt.
Voor de uitleg van de werking hiervan de volgende link in de wiki: http://wiki.ecologieforum.eu/index.php/Anticondensklep

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
seek

Bericht door seek »

dag Jan,

Bedankt voor de link, gelijk ook even de oventropsite bezocht.
Mijn type blijkt een RTA-130 te zijn. en daar zijn geen factsheets meer van te vinden op de site :(
Maar ben nog steeds benieuwd wat ik kan regelen met die knop die eraan zit. Ik neem tenmnste aan dat die 65 graden vast is ingesteld, wat kan ik dan nog met die knop beïnvloeden? En is daar nog wat aan te optimaliseren zodat ik minder hout verbruik?

gr kees
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

@Kees,

Ik heb ook een Oventrop RTA 130 in gebruik, werkend op een Attack dp 35 Profi.
De knop die eraan zit stelt de temperatuur in van de kachelretour.
Bij lage stand, ook lage retourtemperatuur, en vice versa met hogere stand.
Ik heb mijn tweede RTA-130, (eerste verkocht met vorige kachel) en de ervaring is dat die instelknop nou niet echt zuiver staat. Hij zou moeten regelen tussen 50-80 graden C.
Bij mij stond die op een temperatuurrange van 35-65.

Je kunt hem echter bijstellen. Op de vastzittende rand, waarin de draaiknop draait, zit ergens een gat van ca. 6-7 mm. Wanneer je daar een pin van dezelfde grootte in brengt, en de knop doordraait, komt de hele knop los.
Nu kun je de knop terug monteren op een andere stand. Evt. kun je eerst even het inwendige draaisysteem verder draaien (of terug, maar net wat je wilt). Zet hem eerst 2 of 3 standen anders, en test. Voor je het weet stel je hem te ver in, en raakt je kachel aan de kook.

Op dit moment heb ik mijn RTA zo ingesteld dat ik op stand 5 een retourtemperatuur heb van ca. 70 graden C.
Iets voor stand 5 voldoet bij mij prima, ik heb dan een retour van 67 graden C, en een uitgangtemperatuur van de houtkachel van 80/85 graden C.

Lager dan 63 graden moet je niet gaan. Dan krijg je condensvorming, en mogelijk meer vervuiling in je kachel.

Bij mij staat de kachel wel op een tweetal buffers met warmtewisselaar (spiraal). Hierdoor kan ik mijn RTA niet hoger instellen dan 70 graden C. De kachel gaat dan heel snel naar 90 graden C, en dan stopt de rookgasventilator. Gevolg, veel rook.

Stook je nu direct op je buffers, zonder warmtewisselaar, dan kan je retour beter hoger ingesteld worden. Je vult dan de buffers gelijk met bijv. 85 graden water. Je moet even testen op welke retourtemperatuur je dan moet stoken.
Let wel, ik merk dat de thermometers op de RTA nou niet echt zuiver zijn, laat staan snel reageren.
Bij mij gaven en geven ze altijd een paar graden te weinig aan.
Vandaar dat ik de retorutemperatuur ook meet met een externe digitale thermometer.

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Albert, ik denk dat die draaiknop op je eerste kachel gewoon niet goed gemonteerd is geweest, niet dat het verder wat uitmaakt.
De afwijkingen van de aanduidingen en analoge meters kan ik niet onderstrepen daar ik geen vergelijkings gereedschap heb. Wel lees ik jouw dT van tussend e 15 en 20grC.
Bij mijn Attack 35dP Profi is dat veel kleiner. Als ik 78gr uitgaand heb, dan heb ik ca. 70gr retour. Kan met de houtsoort te maken hebben. Ik zal eens kijken hoe bij mij de retourtemp is ingesteld, sorry maar het draait op zich allemaal lekker, we stoken z'n best en kijken verder niet meer naar de knoppen...
Albert van WdJ

@jantje V8,

Op mijn tweede Oventrop RTA stond de draaiknop ook niet goed. Temperatuur kwam niet hoger dan ergens rond de 63˚C.
Dus die heb ik ook moeten bijstellen.
Ik meet de temperaturen direct op de leidingen, vandaar dat ik goed zicht heb wat één en ander doet. Voor mij is dat belangrijk, want ik stook allerlei houtsoorten en maten door elkaar.

Ik stook mijn kachel op rookgastemperatuur (niet boven 250˚ C), uitgaande temperatuur, (niet lager dan 80˚ C) en retourtemperatuur (niet lager dan 67˚ C)
Stijgt de retourtemperatuur boven de 70˚ C, dan moet ik rekening houden met het hout (niet) bijvullen. De kachel kan dan niet snel de warmte kwijt via de spiralen in de buffers. Houdt meestal ook in dat de buffers vol beginnen te raken.

Albert
seek

Bericht door seek »

mogelijk heeft een (te) lage stand bij dus het gevolg dat de uitgaande stroom maar langzaam richting de 80 gaat. Ik zal eerst de knop eens flink hoger zetten (staat nu op 3,5). Kijken of dit het effect heeft dat de watertemperatuur sneller omhoog gaat.

@albert:
Hoe hoog heb jij de temperatuur ingesteld op de kachel zelf? Ik heb hem op 85 graden staan. Ik mag toch aannemen dat die indicatie wel redelijk nauwkeurig is?

gr kees
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Albert, ik meen me te herinneren dat ik mijn mixer toen in onderdelen kreeg en zelf samen heb gesteld, mogelijk dat de knop er daardoor wel goed op is gegaan....

De thermostaatknop op de kachel zelf staat bij mij maximaal open, dus op 90gr. Die temperatuur haal ik alleen maar als m'n buffer zo goed als compleet de 80 graden benaderd, de retourtemp is dan vanzelfsprekend hoger.
Misschien heeft de dT ook nog invloed op de leidingen waarmee de kachel met de buffer is verbonden. Ik heb alles met 35mm koper en 1-1/2" puntstukken aangesloten zonder restrictie waar dan ook.
Albert van WdJ

seek schreef:Hoe hoog heb jij de temperatuur ingesteld op de kachel zelf? Ik heb hem op 85 graden staan. Ik mag toch aannemen dat die indicatie wel redelijk nauwkeurig is?
Die is volgens mij inderdaad nauwkeurig.
Ik stel deze altijd op maximaal stand in. Dus op 90˚C.
Waarom? De profi versie gaat moduleren zodra hij 10 graden voor de ingestelde temperatuur komt.
Dat betekend dat de rookgasventilator in stappen van 10% vermogen gaat minderen, totdat er 40% vermogen aan afzuigcapaciteit overblijft (minder wordt het niet).
Aangezien je met een buffer zo snel en efficient mogelijke belading wilt, moet je de kachel ook zolang mogelijk op hoog vermogen laten draaien. Met 85˚ C begrens je de kachel te snel. Dat komt je totale rendement niet ten goede.
JantjeV8 schreef:Misschien heeft de dT ook nog invloed op de leidingen waarmee de kachel met de buffer is verbonden. Ik heb alles met 35mm koper en 1-1/2" puntstukken aangesloten zonder restrictie waar dan ook.
Ik heb alles op duimse pijp aangesloten. En ergens zit één meter 28 mm buis. Volgens mij is die pijpdiameter voldoende om 35 kW af te voeren. Dat blijkt ook in de praktijk. (hoewel 35 mm buis natuurlijk nog beter is, gevoelsmatig. Maar duimse pijp had ik gratis :mrgreen: ) De beperking zit vooral in de warmteoverdracht via de wisselaars in de buffers.

Daarbij is de Oventro RTA ook een aardig knelpunt. De doorlaatopeningen zijn daar op bepaalde onderdelen zeker minder dan duimse pijp.

Albert
Plaats reactie