Zo hoog mogelijk voor de warme kant en zo laag mogelijk voor de koude kant.wilfred schreef:Zoals ik begrijp brengt een interne warmtewisselaar meer onrust in de gelaagdheid als een externe wisselaar, maar als er toch een externe wisselaar gebruikt wordt, dat heb je een in en uitvoerleiding vanuit buffer, waar plaats je deze dan?
Niet dus.wilfred schreef:en de invoer van wisselaar naar buffer halverweg tankhoogte monteerd.
Dat hangt er van af hoe je de buffer laadt. Het laden kan met een interne wisselaar, spiraal, onder in de buffer. Of door het rondpompen van het water door de buffer.wilfred schreef: Mijn grootste bezwaar hierbij is dat ik verwacht dat als er geen warmte afname is naar cv er dus warm water van boven naar onder in buffervat gepompt wordt en dus gelaagdheid verstoord wordt. Dit is volgens mij niet het geval met een interne wisselaar.
In het laatste geval is het niet de bedoeling om met een groot debiet te gaan circuleren, Inderdaad is er dan sprake van grote vermenging.
Het is de bedoeling bij het rondpompen om zo rustig mogelijk, zo heet mogelijk water uit de ketel in de buffer te pompen. Omdat de "koude" leiding helemaal onder uit de buffer komt heb je zo ook het grootste temperatuur verschil.
Er is 1 punt van aandacht, wanneer de buffer begint te laden moet het toegevoerde water minimaal de zelfde, maar beter nog een hogere temperatuur hebben dan de bovenkant van de buffer.
Dat bouw je een heel mooie gelaagdheid op en druk je als het ware het koude bufferwater langzaam maar zeker naar de ketel.
Metingen aan een horizontale buffer laten dit zien (in grafiekvorm). Ook is te zien dat wanneer je te snel pompt de bovenkant eerst wordt afgekoeld om later weer te worden opgewarmd.
Plaatje?wilfred schreef:Ik heb bij de kachel een grote externe wisselaar gekregen die bij de kachel hoorde.
Er is niemand die je daarvan weerhoud. En het wordt veel toegepast. Metingen aan twee buffers, verticale met interne en een horizontale met externe wisselaar laten toch een wat genuanceerder beeld zien. En leveren heel veel stof voor discussie op.wilfred schreef:Maar heb het gevoel dat interne wisselaar beter is.
Het mooiste is het op de grafieken te zien. Een interne wisselaar levert een "zaagtand" grafiek op, met andere woorden, de boventemperatuur begint direct te zakken bij het ontladen. De externe wisselaar heeft een veel langere tijd een constante boventemperatuur, maar moet met meer beleid worden geladen.
Jan