Berekening onderdelen installatie.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Berekening onderdelen installatie.

Bericht door nck »

wilfred schreef:Zoals ik begrijp brengt een interne warmtewisselaar meer onrust in de gelaagdheid als een externe wisselaar, maar als er toch een externe wisselaar gebruikt wordt, dat heb je een in en uitvoerleiding vanuit buffer, waar plaats je deze dan?
Zo hoog mogelijk voor de warme kant en zo laag mogelijk voor de koude kant.
wilfred schreef:en de invoer van wisselaar naar buffer halverweg tankhoogte monteerd.
Niet dus.
wilfred schreef: Mijn grootste bezwaar hierbij is dat ik verwacht dat als er geen warmte afname is naar cv er dus warm water van boven naar onder in buffervat gepompt wordt en dus gelaagdheid verstoord wordt. Dit is volgens mij niet het geval met een interne wisselaar.
Dat hangt er van af hoe je de buffer laadt. Het laden kan met een interne wisselaar, spiraal, onder in de buffer. Of door het rondpompen van het water door de buffer.
In het laatste geval is het niet de bedoeling om met een groot debiet te gaan circuleren, Inderdaad is er dan sprake van grote vermenging.
Het is de bedoeling bij het rondpompen om zo rustig mogelijk, zo heet mogelijk water uit de ketel in de buffer te pompen. Omdat de "koude" leiding helemaal onder uit de buffer komt heb je zo ook het grootste temperatuur verschil.
Er is 1 punt van aandacht, wanneer de buffer begint te laden moet het toegevoerde water minimaal de zelfde, maar beter nog een hogere temperatuur hebben dan de bovenkant van de buffer.
Dat bouw je een heel mooie gelaagdheid op en druk je als het ware het koude bufferwater langzaam maar zeker naar de ketel.
Metingen aan een horizontale buffer laten dit zien (in grafiekvorm). Ook is te zien dat wanneer je te snel pompt de bovenkant eerst wordt afgekoeld om later weer te worden opgewarmd.
wilfred schreef:Ik heb bij de kachel een grote externe wisselaar gekregen die bij de kachel hoorde.
Plaatje?
wilfred schreef:Maar heb het gevoel dat interne wisselaar beter is.
Er is niemand die je daarvan weerhoud. En het wordt veel toegepast. Metingen aan twee buffers, verticale met interne en een horizontale met externe wisselaar laten toch een wat genuanceerder beeld zien. En leveren heel veel stof voor discussie op.
Het mooiste is het op de grafieken te zien. Een interne wisselaar levert een "zaagtand" grafiek op, met andere woorden, de boventemperatuur begint direct te zakken bij het ontladen. De externe wisselaar heeft een veel langere tijd een constante boventemperatuur, maar moet met meer beleid worden geladen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

wilfred schreef:hoofdleidingen in de woning 42 mm
Dat is 1 1/2" leidingwerk. Dat zie je in de huidige particuliere cv-installaties niet veel (meer).
Of dit nodig is met een moderne ketel kan ik geen zinnig woord van zeggen, daarvoor moet je de rest van de installatie ook kennen, welke types radiatoren, waarop is dit leidingwerk oorspronkelijk op ontworpen e.d. Vraag voor een cv-technicus.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

wilfred schreef:Ik ga ervan uit dat de retour ergens onderin tot halverwege buffer gemonteerd wordt. Als nu dan het warme retourwater onderin gepmopt wordt dan ontstaat er toch verstoring van de gelaagdheid?
Volgens mij mis je een cruciaal punt in de discussie.
Een externe wisselaar heeft een pomp die het bufferwater door de wisselaar pompt. Wanneer er geen warmtevraag is wordt er dus ook niet gepompt. En dus is er geen verstoring van de gelaagdheid. Dit kun je verder optimaliseren door het pompen afhankelijk te maken van de retourwater temperatuur wat uit de wisselaar komt om zo alle warmte in het cv-circuit te krijgen. En dus alleen te pompen uit de buffer te wanneer de wisselaar voldoende warmte heeft afgegeven.
wilfred

Bericht door wilfred »

Ik wilde als inlaat van kachel naar buffer een vertakking met 4 uitlaten maken, elke uitlaat eindigt in een ronde pot met veel gaten op horizonaatl delfde hoogte van ca 10mm diameter en ca 20 in de rij. Deze helemaal bovenin buffer plaatsen. Dan is volgens mij de snelheid uit de vloeistof en wordt de bufferinhoud rustig en gelaagd warm.

Wilfred
wilfred

Bericht door wilfred »

Maar ik heb totaal geen electro verstand en ben niet van plan allerlei schakelingen te bedenken. Als alles draait ben ik wel nieuwsgierig in het begrijpen en fijnslijpen van het systeem.

Wilfred
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

wilfred schreef:Ik wilde als inlaat van kachel naar buffer een vertakking met 4 uitlaten maken, elke uitlaat eindigt in een ronde pot met veel gaten op horizonaatl delfde hoogte van ca 10mm diameter en ca 20 in de rij. Deze helemaal bovenin buffer plaatsen. Dan is volgens mij de snelheid uit de vloeistof en wordt de bufferinhoud rustig en gelaagd warm.
Je moet wat dat beterft niet opnieuw het wiel uitvinden, zonde van de tijd en energie.
Zoek in Duitsland / Oostenrijk maar eens op de woorden "schichtspeicher" en "Pufferspeicher". Daar staan voorbeelden te over in de vorm van opengewerkte tekeningen waar er vast wel een tussen zit die in jou situatie is toe te passen.
Het idee is prima overigens.
wilfred schreef:Maar ik heb totaal geen electro verstand en ben niet van plan allerlei schakelingen te bedenken. Als alles draait ben ik wel nieuwsgierig in het begrijpen en fijnslijpen van het systeem.
Maar dat hoeft ook helemaal niet. Zet een kogelkraan in de retourleiding waarmee je de flow (doorstroomsnelheid) kunt beinvloeden.
Je zult versteld staan hoeveel winst je met een dergelijke eenvoudige voorziening kunt halen.
Iemand die wel een schakelingetje wil bouwen kan dat heel eenvoudig met een aanlegthermostaat op de retourleiding doen waarmee hij de pomp aan en uit schakelt.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Wellicht een even ietwat onsamenhangend verhaal in de "bufferstory" en misschien niet op de juiste plaats, maar wat ik er ondertussen aan overdacht heb:

Buffer bij voorkeur hoog en smal (wat bufferboost ook al aangaf, natuurkundig erg begrijpelijk. Maar het was zeer helder dat dat voor wilfred helemaal nieuw was.)

-Buffer heeft een theoretische capaciteit qua warmte opslag.
Dat lijkt heel overzichtelijk, maar;

-Buffer heeft een praktische laadcapaciteit per tijdseenheid.

Dat hangt sterk af van de beschikbare delta T. Bij de warmteterugwinning van mijn koelinstallaties (laag temperatuursniveau, 50 graden max.) is het respecteren van een klein debiet essentieël om aan een goede gelaagdheid te komen, zowel qua opladen van de buffer, alswel het verkrijgen van een zo groot mogelijke onderkoeling van de koelaggregaten. Hierbij is dus een zeer beheerste flow van essentiël belang, syfonwerking is meest gewenst en respecteerd uitgangspunt.

Echter, in een vergelijkbaar verhaal met een houtketel of vergasser speelt dit minder, deze toestellen werken het best met een watertemperatuur tussen de 70 en 95 graden Celsius. Zij hebben anders dan condenserende verbrandingstoestellen, zelfs een intern kortsluit circuit waarbij er niet eerder geleverd wordt voor deze temperatuur behaald wordt. Dit teneinde interne vervuiling door creosoot e.d. te voorkomen.

Hierbij is de flow van geen enkel belang, slechts de eindtemperatuur is van belang. Pompen kunen naar hartelust draaien, alhoewel men zich zeer wel af moet vragen wanneer er een stukje 'overkill' gaat plaatsvinden (dit zal emperisch vastgesteld moeten worden).

Tot zover kortweg de beschouwingen voor zowel een hoge als lage buffer naar de opbouw van de gelaagdheid en wat daar qua temperatuursniveau bij speelt.

Hopelijk in een volgende aflevering de fase van het ontladen over diverse temperatuursniveaus!

Groet, Cp
Verwijderd.
wilfred

Bericht door wilfred »

Het lijkt me wel wat om een externe wisselaar te gaan gebruiken met een pomp die alleen pompt bij warmtevraag.

Zoals ik begrijp functioneert de pomp niet als de retour leiding naar buffer warm is, dit betekendt toch dat er geen warmte afgenomen wordt.

Welke electro componenten ben ik dan nodig?

Wilfred
Plaats reactie