grootte circuit van mixventiel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pwaes

grootte circuit van mixventiel

Bericht door pwaes »

Nadat we gisteren uiteindelijk onze kachel geleverd hebben gekregen, heb ik nog een aantal vragen.

De CV-kachel gaat draaien met een Laddomat om ervoor te zorgen dat de ingangstemperatuur hoog genoeg blijft. Ik ben een leek op het gebied van de Laddomat en heb hem nog niet besteld, maar ik neem toch aan dat hij de temperatuur in de kachel meet met een voeler? Ik zie dat namelijk niet zo 1-2-3 overal afgebeeld. Wat is het voordeel van bijvoorbeeld een thermometer bij de rookgasafvoer t.o.v. een thermometer in de kachel t.p.v. het water in de boiler?

De CV-kachel stuurt in eerste instantie alle radiatoren van het huis aan. Hier heeft hij, na berekening, (ruim) voldoende aan. Blijkt dat hij overcapaciteit heeft, willen we wellicht een buffervat aanschaffen. Maar voor nu is de aanschaf van de kachel, de installatie en de rookgasafvoer al genoeg :wink:

De installatie wordt voorzien van een temp. + drukbeveiliging en een actieve watervoorziening in geval van echte ellende. Er is ook een bypass geplaatst ter hoogte van de ketel om deze te ontlasten als hij niet brandt.

De lengte van het circuit van de Laddomat is nog even onbekend. Hoe groot mag/moet dit circuit zijn? Is het noodzakelijk om hier een drukvat op te installeren? Er hangt er namelijk ook al eentje bij de CV-ketel.
Albert van WdJ

Re: grootte circuit van mixventiel

Bericht door Albert van WdJ »

Welkom op het forum pwaes.
pwaes schreef:Ik ben een leek op het gebied van de Laddomat en heb hem nog niet besteld, maar ik neem toch aan dat hij de temperatuur in de kachel meet met een voeler?
De Laddomat werkt met thermostaatkleppen in de Laddomat zelf. Dus geen externe voelers of zo. Gewoon aansluiten op de retour en aanvoer valkbij de kachel + bypass maken. Wijst zich vanzelf.
pwaes schreef:Hier heeft hij, na berekening, (ruim) voldoende aan.
Welke kachel heb je aangeschaft?
pwaes schreef:De installatie wordt voorzien van een temp. + drukbeveiliging en een actieve watervoorziening in geval van echte ellende. Er is ook een bypass geplaatst ter hoogte van de ketel om deze te ontlasten als hij niet brandt.
Mooi, want je kunt zo'n systeem niet zonder beveiligingen aansluiten.
pwaes schreef:De lengte van het circuit van de Laddomat is nog even onbekend. Hoe groot mag/moet dit circuit zijn?
Zo kort mogelijk. Vaak monteren ze de laddomat vlakbij de retour van de kachel. Zodat je maar een paar meters buis hebt.
pwaes schreef: Is het noodzakelijk om hier een drukvat op te installeren? Er hangt er namelijk ook al eentje bij de CV-ketel.
Je moet even kijken wat de waterinhoud van je cv-kachel is. Die inhoud komt er vanzelf bij in je systeem.
Op internet staan ook wel wat rekenprogrammaatjes voor de grootte van een drukvat.
Hier staat er in ieder geval één.

Succes
Albert
Change, before you have to.
pwaes

Bericht door pwaes »

Albert van WdJ schreef:Welkom op het forum pwaes.

Welke kachel heb je aangeschaft?

Dankje, ik heb al veel gelezen maar het blijft (vind ik) af en toe lastige materie!

Het is een Hunter Herald 14 boiler CV kachel.

Albert van WdJ schreef:Je moet even kijken wat de waterinhoud van je cv-kachel is. Die inhoud komt er vanzelf bij in je systeem.
Op internet staan ook wel wat rekenprogrammaatjes voor de grootte van een drukvat.
Hier staat er in ieder geval één.

Succes
Albert
Die hoeveelheid water in de kachel kan ik nergens terugvinden. Maar is het noodzakelijk een drukvat te hanteren? Wat zijn de voors- en tegens?

Verder vraag ik me af hoe de laddomat pompt, is dat constant? Of schakelt hij aan bij een bepaalde temp??
Albert van WdJ

pwaes schreef:Het is een Hunter Herald 14 boiler CV kachel.
Dat is een mooi kacheltje. Had deze destijds ook in mijn optie-lijst staan.
Er is volgens mij één maar: Je mag deze kachel niet onder druk installeren, maar alleen in een open systeem.

Hier staat de installatiehandleiding voor de Hunter met boiler. Waarschijnlijk heb je die ook.

Op pagina 7 staat duidelijk:
Do Not – Under any circumstances connect the stove to a sealed (pressurised)
heating system or unvented hot water cylinder.
Dit geld trouwens voor de meeste Engelse kachels.
Mogelijk kan jou kachel ook geen waterdruk boven 1 bar verdragen.

De kachel moet dus een open expansievat hebben, op het hoogste punt.
De laddomat kan/moet er gewoon tussen blijven.
Voor wat betreft de installatie van zo'n Engelse kachel het volgende.
Men geeft vanaf fabrikant vaak aan dat je ergens op een bovenverdieping een radiator moet plaatsen, die in geval van stroomstoring de warmte van de kachel kan afvoeren. Moet dus een radiator zijn met behoorlijk kW-tjes. Daarnaast mogen er naar en van die radiator geen kranen in de leidingen zitten.
Daarnaast op het hoogste punt van de installatie een open expansievat, liefst met vlotterkraan. Die vult dan het waterverlies weer op tijd aan. Er verdampt nl. altijd wat water uit een open (drukloos) systeem.

Lees je evt. in voor wat betreft open systemen.
Je zou namelijk met een buffervat met wamtewisselend spiraal ook heel goed een scheiding kunnen maken tussen het drukloos circuit van de houtkachel en het onder druk staande cv-circuit.
pwaes schreef:Verder vraag ik me af hoe de laddomat pompt, is dat constant? Of schakelt hij aan bij een bepaalde temp??
Die kun je met bijv. een aanlegthermostaat laten opstarten vanaf een bepaalde watertemperatuur. Dat is wel het veiligst, want dan vergeet je hem niet aan te zetten bij het opstoken van de kachel.

Albert
Herbert

Bericht door Herbert »

Moet ik toch weer even ....een laddomat is ouderwets.
Een modern systeem is uitgerust met een motorgestuurd mengventiel,veel nauwkeuriger8en tegenwoordig veel goedkoper).

Ik adviseer om hunter zelf te bellen en het gewoon even te vragen ,ze zijn zeer vriendelijk en behulpzaam(mijn ervaring)

het is een mooie kachel,met slechts 1 nadeel,te groot.
Wij hebben met hetzelfde model jarenlang met veel plezier gestookt (in een gesloten systeem 1,5 bar)en ik mis 'm wel een beetje ,maar het was een enorm gevaarte .
Nooit geen problemen gehad.
Albert van WdJ

Herbert schreef:Moet ik toch weer even ....een laddomat is ouderwets.
Misschien.
Maar eenvoudig te monteren en in gebruik. Niet iedereen is gecharmeerd van allerlei motorische en elektronische regeltechniek. Sommige hoeven er maar naar te kijken en het is al kapot. :mrgreen:
Herbert schreef:in een gesloten systeem 1,5 bar
Heb ik geen probleem mee als iemand dat doet.
Maar als de fabrikant het als absoluut "not done" aangeeft, en het gaat ergens mis....
Wedden dat je verzekering zegt: "Sorry meneer/mevrouw, u heeft geen recht op enige vergoeding, want u heeft de boel verkeerd aangesloten".
Herbert schreef:Nooit geen problemen gehad.
Je bedoeld waarschijnlijk: "Nooit één probleem gehad".
Anders zou het toch triest zijn :wink:

Albert
Herbert

Bericht door Herbert »

een laddomat heeft 1 of meerdere cicrculatiepomp(en)en iedereen weet dat daar ook motortjes inzitten.

Dat zegt de verzekering niet ,het systeem is getest(wettelijk verplicht bij een verandering).En de handleiding vertelde toen ik 'm kocht niets over open of gesloten systeem.
Mijn model is overigens een paar jaar oud van 16 kW en die zie ik niet terug in het modellen programma,er is dus het 1 en ander veranderd.
JW te R

Bericht door JW te R »

Herbert schreef:een laddomat heeft 1 of meerdere circulatiepomp(en)en iedereen weet dat daar ook motortjes inzitten.
Blijf ik zitten met de vraag wat er gebeurt in geval van een stroomstoring. Op de website van de fabrikant staat een mooie animatie waaruit ik moet opmaken dat het water dan vanzelf gaat circuleren, maar hoe zit dat als kachel en buffer niet op dezelfde hoogte staan?
Ik ben bezig met een systeem waarin een buffervat in de kelder moet worden gekoppeld aan een (nog aan te schaffen) kachel twee verdiepingen hoger. Gaat dat werken, of moet ik aan een noodstroomvoorziening voor de kachelpomp gaan denken?
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

JW te R schreef:Ik ben bezig met een systeem waarin een buffervat in de kelder moet worden gekoppeld aan een (nog aan te schaffen) kachel twee verdiepingen hoger. Gaat dat werken, of moet ik aan een noodstroomvoorziening voor de kachelpomp gaan denken?
Wanneer je de buffer lager plaatst dan de ketel gaat het veiligheids-systeem dat aanwezig is in de laddomat niet werken. Dit komt omdat het gebruikt maakt van het thermo-syfon systeem. Hierbij moet de bovenkant van de buffer altijd ruim boven de ketel uitkomen.
Je enige mogelijkheid is inderdaad een noodstroomvoorziening. En een goede oververhittingsbeveiliging in de ketel. Let bij die laatste ook op dat het koelwater wel goed afgevoerd kan worden naar buiten of in de riolering. anders heb je in geval van calamiteit je kelder blank staan.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

JW te R schreef: Gaat dat werken, of moet ik aan een noodstroomvoorziening voor de kachelpomp gaan denken?
In aanvulling op nck, duidelijk nogmaals NEE.

Ga ook niet over tot een simpele UPS, want dat doet je pompwikkelingen en de condensator tot het laatst wel warmte afgeven, maar van een pompwerking is geen sprake.

Ons gewaardeerde forumlid Atlas heeft hier al een zeer lezenswaardig artikel over geschreven.

Even de zoekfunctie gebruiken!

Ik ben trouwens zeer nieuwsgierig hoe jouw CV- kachel alle radiatoren aanstuurd. Ik raad je aan zowel Alberts advies zeer ter harte te nemen, en je hier toch beduidend beter in te lezen over deze materie dan thans het geval is. Ik heb namelijk niet het idee of je besefd hoe of je het gaat eraren dat je kachel inderdaad overcapaciteit heeft. En of dat je daarop voorbereid bent :lol:

Groet, Cp
Verwijderd.
JW te R

Bericht door JW te R »

Het is mij een raadsel hoe je zo snel tot de conclusie komt dat ik me niet zou hebben ingelezen.

Maar goed. Mijn CV kachel gaat helemaal geen radiatoren aansturen, maar rechtstreeks de buffer laden. En het is ook niet mijn eerste installatie.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

pwaes schreef:De CV-kachel stuurt in eerste instantie alle radiatoren van het huis aan.
Beter lezen is dus het adagium:
JW te R schreef:Het is mij een raadsel hoe je zo snel tot de conclusie komt dat ik me niet zou hebben ingelezen.
Versus:
Chicken power schreef:en je hier toch beduidend beter in te lezen over deze materie dan thans het geval is.

Zo dus, eitje.

Groet, Cp

Edit: Herlezen is ook belangrijk :oops:
JW te R, ik las jouw bericht als zijnde het bericht van de topicstarter. Wat dus niet zo is! Excuus :oops: :oops: :oops: Ik ga na aanleiding van het door nck geciteerde even zoeken of je al een eigen draad hebt.
Verwijderd.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Even in Jip en Janneketaal:
Theromsyfon is niets anders dan:

Warm water gaat omhoog, kouder water gaat omlaag.
Jouw kachel staat hoog, pomp valt uit, water wil nog hoger omdat het steeds heter wordt maar an dat niet, immers buffer staat lager.... Dus geen thermosyfon werking bij jouw!!! In geval van pompuitval, jij heb probleem.
Plaats reactie