Ecologie? Helemaal zoek.

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Jan Zonnebrand

Ecologie? Helemaal zoek.

Post by Jan Zonnebrand »

Wordt er hier wel ecologie bedreven?

1- DJ, met z'n ton staal die hout consumeert. Gelukkig heeft ie het afgezworen.
2- Een aantal olieslaven dat koste wat kost wil blijven autorijden. De "open source auto".
3- Het nut van de trein in twijfel getrokken. Men zit liever in de file.
4- Alle forensen de trein uit, het blik (de file) in. :D

Om met dat laatste te beginnen, stel we vervoeren alle staal, kolen en zelfs auto's met de auto! Een miljoen auto's extra in de optocht.

Er komt geen auto meer van z'n plaats. Wat nou eco? Wie durft er een beeld te schetsen?
kockie
Site Admin

Re: Ecologie? Helemaal zoek.

Post by kockie »

Jan Zonnebrand wrote:Wordt er hier wel ecologie bedreven?

1- DJ, met z'n ton staal die hout consumeert. Gelukkig heeft ie het afgezworen.
2- Een aantal olieslaven dat koste wat kost wil blijven autorijden. De "open source auto".
3- Het nut van de trein in twijfel getrokken. Men zit liever in de file.
4- Alle forensen de trein uit, het blik (de file) in. :D

Om met dat laatste te beginnen, stel we vervoeren alle staal, kolen en zelfs auto's met de auto! Een miljoen auto's extra in de optocht.

Er komt geen auto meer van z'n plaats. Wat nou eco? Wie durft er een beeld te schetsen?
Even gal spuwen Jan:
1:Wees blij dat er iemand is die serieus over dingen nadenkt en eens buiten het normale durft te denken. Een spin-of van zijn auto is een generator op hout die weer een door jou bejubelde trein van stroom kan voorzien
2: de open source auto moet op electriciteit gaan rijden en niet op olie. Niet alles kan met de trein
3: Ik zie het al voor me als ik dienst heb.... Klant: m'n hond bloedt door. Kockie: even de dienstregeling checken.... vandaag zondag... belbus uur wachttijd, keertje overstappen.... over 2,5 uur kan ik er zijn.
Klant: tuut tuut tuut
4: nee, trein is heel nuttig, zal alleen nooit en te nimmer alle vervoersbewegingen kunnen verzorgen hoe graag je dat ook zou willen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Tim

Post by Tim »

Jan,

Ten eerste: Punt 3 en 4 bedenk je steeds zelf. Er is niemand geweest die dat hier geschreven heeft.

Qua reactie hetzelfde hier. Ik heb 26 weken per jaar storingsdienst op verschillende vergistingen. De generatoren vallen uit. Eeh......hoeveel "groene" mW wil je missen voor de trein? Plus dat het Nederlandse stimuleringsbeleid veel slechter is dan in het buitenland om ons heen, bij stilstand is serieus actie geboden.

In tegenstelling tot Duitsland, waar men voornamelijk voedsel vergist (NAWARO), wordt er bij ons veel meer "afval" vergist. De "groene" biomassa in Duitsland is ineens wat minder groen.

Het is te simpel om te zeggen dat iedereen zijn auto maar aan de kant moet zetten. Ik heb bewust milieutechnologie gestudeerd, ga bewust dicht bij mijn werk wonen, ben bewust met mijn energieverbruik bezig en ben mij zeer bewust van mijn omgeving en gezondheid. DAT is ecologie! De betrekking tussen mij en mijn omgeving. Ecologie heeft niets met treinen, auto's en stroom afzonderlijk te maken.

eco·lo·gie de; v 1 wetenschap die de betrekkingen tussen de organismen en hun omgeving bestudeert 2 die betrekkingen zelf

En dat doen de meesten hier die hun gedachtegoed posten. I rest my case.

Tim
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

kockie wrote:Even gal spuwen Jan:
Zettumop!
kockie wrote:1:Wees blij dat er iemand is die serieus over dingen nadenkt en eens buiten het normale durft te denken. Een spin-of van zijn auto is een generator op hout die weer een door jou bejubelde trein van stroom kan voorzien.
En is dat al de praktijk? De enige microwkk, waar je op doelt, is de Sunmachine, geef me even een adresje waar die, behalve in Duitsland, te vinden is.
kockie wrote:2: de open source auto moet op electriciteit gaan rijden en niet op olie. Niet alles kan met de trein.
Maar een heleboel wel.
kockie wrote:3: Ik zie het al voor me als ik dienst heb.... Klant: m'n hond bloedt door. Kockie: even de dienstregeling checken.... vandaag zondag... belbus uur wachttijd, keertje overstappen.... over 2,5 uur kan ik er zijn.
Klant: tuut tuut tuut.
Ik verzamel smoezen, deze kende ik nog niet. Ken je deze?

Ik moet naar de camping. Eigenlijk meer iets voor Tim, wiens kinderen naar oma moeten.
kockie wrote:4: nee, trein is heel nuttig, zal alleen nooit en te nimmer alle vervoersbewegingen kunnen verzorgen hoe graag je dat ook zou willen.
Niet slopen dus, infrstruktuur ombouwen volgens het Van Gend&Loosprincipe, het natransport met elektrische autootjes (gestandariseerd natuurlijk).

Volgende smoes.
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Tim wrote:Jan,

Ten eerste: Punt 3 en 4 bedenk je steeds zelf. Er is niemand geweest die dat hier geschreven heeft.
De praktijk Tim. Km-heffing is massaal afgewezen. Eurlings is aangeboden een brug i.c.m. met een spoorbrug aan te leggen. Om kosten te sparen, maar Eurlings had geen zin. Politiek is smerig.
Tim wrote:Qua reactie hetzelfde hier. Ik heb 26 weken per jaar storingsdienst op verschillende vergistingen. De generatoren vallen uit. Eeh......hoeveel "groene" mW wil je missen voor de trein? Plus dat het Nederlandse stimuleringsbeleid veel slechter is dan in het buitenland om ons heen, bij stilstand is serieus actie geboden.
Dan moet dat veranderen en dat gaat ook veranderen. Let maar op. Zodra de olie te duur wordt gaan er heel wat autootjes aan de kant en dat duurt echt niet lang meer. Dan wordt het weer net als vroeger, de storingsmonteur woont dicht bij het bedrijf. Er zijn ook veel filialen zodat men niet van ver hoeft te komen.
Tim wrote:Het is te simpel om te zeggen dat iedereen zijn auto maar aan de kant moet zetten.
Ik beweer ook niet dat IEDEREEN z'n koetje aan de kant moet zetten maar de smoezen die Kockie en vele anderen aanvoeren van een bloedende hond, gaan er bij mij niet in. Ik ben ook wel eens met de ambulance naar het ziekenhuis gereden en dat soort vervoer blijft nodig, is zelfs ontstaan door de groei van het autoverkeer.
Tim wrote:Ik heb bewust milieutechnologie gestudeerd, ga bewust dicht bij mijn werk wonen, ben bewust met mijn energieverbruik bezig en ben mij zeer bewust van mijn omgeving en gezondheid. DAT is ecologie! De betrekking tussen mij en mijn omgeving. Ecologie heeft niets met treinen, auto's en stroom afzonderlijk te maken.
Zeker wel, door warmtekrachtkoppeling kan e.e.a. veel efficienter opgewekt worden. Een auto gooit meer dan de helft weg aan koeling. Onnodig.
Tim wrote:eco·lo·gie de; v 1 wetenschap die de betrekkingen tussen de organismen en hun omgeving bestudeert 2 die betrekkingen zelf
En dus gaat het over smoezen om de auto op de weg te houden?
Tim wrote:En dat doen de meesten hier die hun gedachtegoed posten. I rest my case.

Tim
Was dat maar zo. Voorlopig heb ik er weer een smoes bij geleerd. :D

En dan nog es wat, ik vermoed dat je een auto van de zaak hebt. Noem je dit een eerlijke diskussie? Zo kan ik het ook. In de politiek kon je allang je biezen pakken. Nogmaals, politiek is smerig.
Herbert

Post by Herbert »

ik denk dat de term ecologie even uitgelegd moet worden.
Volgens mij is ecologie een wetenschap en heeft niets met treinen,elektrische auto's of levensstijl te maken.
Dus een definitie graag en geen geleuter over "de media verteld ons".
Tim

Post by Tim »

Jan Zonnebrand wrote:De praktijk Tim. Km-heffing is massaal afgewezen. Politiek is smerig.
De praktijk :cry:. Km heffing was ook niet eerlijk, nog meer ambtenaren voor een systeem dat al bestaat. Nog meer auto's omdat bezit niets meer kost. Gewoon nog een kwartje of 2 van kok bij de brandstof. Pak je direct alle pc-trekkers en extreme forenzen het hardst. Prive gebruik lease auto's direct afschaffen. Politiek heeft ook het ov geprivatiseerd, grootste fout ooit.
Jan Zonnebrand wrote:Dan wordt het weer net als vroeger, de storingsmonteur woont dicht bij het bedrijf. Er zijn ook veel filialen zodat men niet van ver hoeft te komen.
Ik ken dat van vroeger. Een complete storingsdienst op een bedrijf waar je nu met 2 man de boel moet runnen. Automatisering heet dat, anders geschreven: minimaliseren van bedrijfs(loon)kosten. Hoe kan het eigenlijk dat dit nu niet meer mogelijk is?

Daar komt bij dat ik in het Noorden woon. Mijn werk zit in het buitengebied en jij weet ook wat de huizen daar kosten. 250k+, dan maar boerderijtje huren?
Jan Zonnebrand wrote:En dus gaat het over smoezen om de auto op de weg te houden?
Ik begrijp niet wat voor antwoord je op deze terugkerende vraag wilt hebben. Stel ik antwoord "Klopt, het gaat over smoezen". Wat bereiken we daarmee dan? Of omgekeerd, "Het klopt niet, het gaat over de relatie tussen organisme en de efficiëntie waarmee hij zich voortbeweegt". Jij mag kiezen.
Jan Zonnebrand wrote:En dan nog es wat, ik vermoed dat je een auto van de zaak hebt. Noem je dit een eerlijke diskussie? Zo kan ik het ook.
Die heb ik. Maar jij weet niet hoe een waarvoor ik die gebruik. Leg eens uit wat er dan niet eerlijk zou zijn aan deze discussie?

Tim
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Herbert wrote:ik denk dat de term ecologie even uitgelegd moet worden.
Volgens mij is ecologie een wetenschap en heeft niets met treinen,elektrische auto's of levensstijl te maken.
Dus een definitie graag en geen geleuter over "de media verteld ons".
Dus geen ecologisch voer, geen ekokeurmerk, allemaal fratsen? Hier "leutert" iemand die graag alles bij het oude wil houden. Daar kom je nog wel achter.

Voorbeeldje. In West-Brabant worden hobby-tuinders geadviseerd geen groente uit eigen tuin te eten en boeren krijgen het advies later te oogsten.

Er was een brand in een kunstmest- en bestrijdingsmiddelenfabriek en er zijn overal roetdeeltjes neergedaald.

Klant van Monsanto?
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:De praktijk Tim. Km-heffing is massaal afgewezen. Politiek is smerig.
De praktijk :cry:. Km heffing was ook niet eerlijk, nog meer ambtenaren voor een systeem dat al bestaat. Nog meer auto's omdat bezit niets meer kost. Gewoon nog een kwartje of 2 van kok bij de brandstof. Pak je direct alle pc-trekkers en extreme forenzen het hardst. Prive gebruik lease auto's direct afschaffen. Politiek heeft ook het ov geprivatiseerd, grootste fout ooit.
Voor dat eerste moet je bij de (VVD) politiek en de aan hun leiband lopende media zijn.

Wat de media betreft, kijk bij wikipedia eens naar uitleg over duurzame energie en spoorweg. Nauwelijks enige info. Op mijn weblog haal ik de info vooral van de Duitse wikipedia.

Dat laatste ben ik met je eens, maar heeft ook voordelen. De "onrendabele" lijnen, nu gerund door Arriva en Veolia zijn opeens niet onrendabel meer. De Zwitsers werken overigens met hetzelfde systeem en ook daar werkt het prima.
Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Dan wordt het weer net als vroeger, de storingsmonteur woont dicht bij het bedrijf. Er zijn ook veel filialen zodat men niet van ver hoeft te komen.
Ik ken dat van vroeger. Een complete storingsdienst op een bedrijf waar je nu met 2 man de boel moet runnen. Automatisering heet dat, anders geschreven: minimaliseren van bedrijfs(loon)kosten. Hoe kan het eigenlijk dat dit nu niet meer mogelijk is?
Jij mag het zeggen. :D
Tim wrote:Daar komt bij dat ik in het Noorden woon. Mijn werk zit in het buitengebied en jij weet ook wat de huizen daar kosten. 250k+, dan maar boerderijtje huren?
Nee, dat weet ik gelukkig niet. Ik huur, deden mijn pa en ma ook. Bevalt mij prima. Ik kan ook snel weer verhuizen. Dat deed ik ook toen ik de VUT in ging. Binnen twee maanden was ik weg uit de stinktroep van de A15 en de Botlek.

Een ondernemersprobleem. Heiplaat (RDM) was vroeger ook afgelegen en is dat nog. RDM liet een heel dorp bouwen waar z'n werknemers woonden.
Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:En dus gaat het over smoezen om de auto op de weg te houden?
Ik begrijp niet wat voor antwoord je op deze terugkerende vraag wilt hebben. Stel ik antwoord "Klopt, het gaat over smoezen". Wat bereiken we daarmee dan? Of omgekeerd, "Het klopt niet, het gaat over de relatie tussen organisme en de efficiëntie waarmee hij zich voortbeweegt". Jij mag kiezen.
Wat jij niet snapt is dat het rijblik een verlengstuk van mensen is. Een rijblik is iets persoonlijks, je bent er "onkwetsbaar" in, een tweede huid. Kom daar niet aan want men wordt agressief. Men doet er alles aan om die roestverzameling te behouden. Koste wat kost.

En dus worden er allerlei "argumenten" verzonnen, zie het "argument" van Kockie.
Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:En dan nog es wat, ik vermoed dat je een auto van de zaak hebt. Noem je dit een eerlijke diskussie? Zo kan ik het ook.
Die heb ik. Maar jij weet niet hoe een waarvoor ik die gebruik. Leg eens uit wat er dan niet eerlijk zou zijn aan deze discussie?

Tim
De aap uit de mouw. :D

Ik voer het argument aan dat dat ding € 300.- per maand kost, jouw "tegenargument" € NUL per maand. En jij weet net zo goed als ik dat velen geen blik van de zaak hebben, maar wel lopen te kwijlen bij het zien van zo'n ding. Oneerlijke argumenten.

Het ding kost minimaal € 300.-. Die kosten heb ik niet. Laten staan dat ding in het weekend en je gaat een andere pijp roken. Opeens moet je kroost in een "smerige" trein over de vloer kruipen. Waar ze overigens alleen maar antistoffen mee opbouwen. Nu zullen ze je "dankbaar" zijn voor allergiën op latere leeftijd.
Tim

Post by Tim »

Jan Zonnebrand wrote:
Tim wrote:Hoe kan het eigenlijk dat dit nu niet meer mogelijk is?
Winstbejag.
Jan Zonnebrand wrote:Ik huur, deden mijn pa en ma ook.
Is in de kleine dropen weinig huur aanbod en de sociale verdeling is daar niet echt om van naar huis te schrijven. Ik vind dat geen omgeving voor mijn kinderen. Geen smoes, maar een keuze.
Jan Zonnebrand wrote:Een ondernemersprobleem.
Ik heb het voorgesteld, werd uitgelachen.
Jan Zonnebrand wrote:Wat jij niet snapt is dat het rijblik een verlengstuk van mensen is.
Snap ik goed. Voor mij is mijn privé auto een kostenpost, waar ik voorlopig niet zonder wil (is wat anders dan kunnen). Brandstof en motorolie reeds 4 jaar niet meer fossiel, maar nog geen WKK. Is al een goede stap in de richting.
Jan Zonnebrand wrote:De aap uit de mouw. :D Laten staan dat ding in het weekend en je gaat een andere pijp roken.
Welke aap beste man? Ik heb een bedrijfsauto altijd gebruikt waarvoor hij ter beschikking werd gesteld. En in het weekeinde wil jij ook graag internetten, dus als er een WKK uitvalt moet er toch iemand heen om hem weer te starten :wink:. En aan biomassa zit een luchtje, zo ook aan mijn bedrijfsblik. Hoe zou jij een een kapotte mixer (250kg) bij de leverancier krijgen?

Tim
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:
Tim wrote:Hoe kan het eigenlijk dat dit nu niet meer mogelijk is?
Winstbejag.
Jan Zonnebrand wrote:Ik huur, deden mijn pa en ma ook.
Is in de kleine dropen weinig huur aanbod en de sociale verdeling is daar niet echt om van naar huis te schrijven. Ik vind dat geen omgeving voor mijn kinderen. Geen smoes, maar een keuze.
Je zal maar geen keuze hebben als je bv een laag inkomen hebt. De meerderheid van de bevolking bv
Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Een ondernemersprobleem.
Ik heb het voorgesteld, werd uitgelachen.
Valt nog mee, bij het CPB word je geadviseerd een andere baan te zoeken als je het woord "Peakoil" laat vallen.
Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Wat jij niet snapt is dat het rijblik een verlengstuk van mensen is.
Snap ik goed. Voor mij is mijn privé auto een kostenpost, waar ik voorlopig niet zonder wil (is wat anders dan kunnen). Brandstof en motorolie reeds 4 jaar niet meer fossiel, maar nog geen WKK. Is al een goede stap in de richting.
Niet wil, nu zijn we waar we zijn moeten. Maar nogmaals, de brandstofkosten, ook al gebruik je slaoilie, zijn niet de grootste kosten. Dat krijg je van je baas kado. Dat wil iedereen wel.
Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:De aap uit de mouw. :D Laten staan dat ding in het weekend en je gaat een andere pijp roken.
Welke aap beste man? Ik heb een bedrijfsauto altijd gebruikt waarvoor hij ter beschikking werd gesteld. En in het weekeinde wil jij ook graag internetten, dus als er een WKK uitvalt moet er toch iemand heen om hem weer te starten :wink:. En aan biomassa zit een luchtje, zo ook aan mijn bedrijfsblik. Hoe zou jij een een kapotte mixer (250kg) bij de leverancier krijgen?

Tim
Mijn mixer weegt nog geen kilo. ;)

Van vermogens heb je ook al geen kaas gegeten, De gemiddelde microwkk levert 1 KW, je rijblik meer dan 40 KW. Mijn computer loopt op 12 volt, 25 watt. Je denkt toch niet dat ik de hele dag achter de knoppen zit.

Wel als jij spijkers op laag water blijft zoeken. :D

Waar jij het over hebt zijn bedrijfskosten, de bedrijfsvoering van veel bedrijven moet op de helling. Net als de egoistische mentaliteit van werknemers.

Ik ben opgegroeid in een petieterig klein 4-kamerwoninkje, waar men nu bejaarden in stopt. "Omdat het niet meer voldoet aan de eisen van de tijd". Niet de tijd is verkeerd, de hebzucht van de mensen is verkeerd.

Wij hebben een prima jeugd gehad, dat veranderde toen het rijblik gemeengoed werd. Dat vreet ruimte. Vestigingseisen voor nieuwe woningen zijn 1.5 parkeerplaats. Bezopen!
Tim

Post by Tim »

Jan Zonnebrand wrote:Dat krijg je van je baas kado. Dat wil iedereen wel.
Ik krijg helemaal niets. Als je had gelezen had je begrepen dat ik hem alleen voor het werk gebruik. Privegebruik van leaseauto zou sowieso verbannen moeten worden. Dan wil ik nog wel eens hoeveel mensen een auto van de zaak willen hebben. Kijk maar naar het effect van de CO2 bijtelling flutprius. Scheelt weer centjes...
Jan Zonnebrand wrote:Mijn mixer weegt nog geen kilo. ;)
Ik mix gewoon met de hand, dat hoeft niet elektrisch. Flauw, geef nou gewoon antwoord op de vraag! Want met een micro wkk krijg ik die mixer niet bij de leverancier.....
Jan Zonnebrand wrote:Wel als jij spijkers op laag water blijft zoeken. :D
Waarom toch weer zo'n opmerking. Ik probeer redelijk te antwoorden in een hopelijk zinvolle discussie.
Jan Zonnebrand wrote:Waar jij het over hebt zijn bedrijfskosten, de bedrijfsvoering van veel bedrijven moet op de helling. Net als de egoistische mentaliteit van werknemers.
En een economisch systeem dat gebaseerd is op groei. Daar moeten we van af.

Tim
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Dat krijg je van je baas kado. Dat wil iedereen wel.
Ik krijg helemaal niets. Als je had gelezen had je begrepen dat ik hem alleen voor het werk gebruik.
En voor oma. :D
Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Mijn mixer weegt nog geen kilo. ;)
Ik mix gewoon met de hand, dat hoeft niet elektrisch. Flauw, geef nou gewoon antwoord op de vraag! Want met een micro wkk krijg ik die mixer niet bij de leverancier.....
Jij geeft toch ook geen antwoord op die NUL euri/mnd. Waarom zou ik het dan wel doen?
Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Wel als jij spijkers op laag water blijft zoeken. :D
Waarom toch weer zo'n opmerking. Ik probeer redelijk te antwoorden in een hopelijk zinvolle discussie.
Nou, dat valt wel tegen.
Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Waar jij het over hebt zijn bedrijfskosten, de bedrijfsvoering van veel bedrijven moet op de helling. Net als de egoistische mentaliteit van werknemers.
En een economisch systeem dat gebaseerd is op groei. Daar moeten we van af.

Tim
Zijn we het toch weer eens. ;)

Maar nou nog even dit:
Tim wrote:Verzekering: 18 euro
Wegenbelasting: 0 euro
Afschrijving: 0 euro
Brandstof: 35 euro
Onderhoud: +/- 50 euro
Komt er nog wat van?
Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
Tim

Post by Tim »

Jan Zonnebrand wrote:Nou, dat valt wel tegen.
Mijn excuses. Ik zal je tijd niet verder verspillen.

Tim
Jan Zonnebrand

Post by Jan Zonnebrand »

Tim wrote:
Jan Zonnebrand wrote:Nou, dat valt wel tegen.
Mijn excuses. Ik zal je tijd niet verder verspillen.

Tim
Excuses geaccepteerd.
Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
Zijn zelfs de quotes al zo erg dat ze aangepast moeten worden? :D

Ik vraag me af hoe je hier dan een diskussie moet voeren. Op basis van aannames? Zo van: "Misschien heb jij dit wel gezegd".
Post Reply