Hoe naverbranding met boven aansluiting
Moderator: Moderators
-
Praggel
Hoe naverbranding met boven aansluiting
Hallo mensen en leden ,
Hoe kan ik na verbranding maken als een kachel een boven aansluiting heeft
Mvg
Hoe kan ik na verbranding maken als een kachel een boven aansluiting heeft
Mvg
-
LeaD
Re: Hoe naverbranding met boven aansluiting
F16 aan het bouwen ?
I.p.v. naverbranding kan je ook een secundaire verbranding in je kachel bouwen . Dit kan net bovenaan in je kachel met een secundaire verwarmde luchttoevoer . Meestal is dat een inoxbuis met kleine gaatjes die de verwarmde lucht verdelen .
Naverbranden kan ook met een Abcat of andere vorm van katalisator . Die is er voor gemaakt om onmiddellijk na je kachel te plaatsen in je schoorsteenbuis . Dit is naverbranden zonder vlam ! Werkt alleen goed als je stevig doorbrandt en je schouwgassen aardig hoog oplopen in temperatuur .
I.p.v. naverbranding kan je ook een secundaire verbranding in je kachel bouwen . Dit kan net bovenaan in je kachel met een secundaire verwarmde luchttoevoer . Meestal is dat een inoxbuis met kleine gaatjes die de verwarmde lucht verdelen .
Naverbranden kan ook met een Abcat of andere vorm van katalisator . Die is er voor gemaakt om onmiddellijk na je kachel te plaatsen in je schoorsteenbuis . Dit is naverbranden zonder vlam ! Werkt alleen goed als je stevig doorbrandt en je schouwgassen aardig hoog oplopen in temperatuur .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

-
Praggel
Die zijn wel te koop , die F16LeaD schreef: ↑07 feb 2026, 09:49 F16 aan het bouwen ?![]()
-
LeaD
Te laat, zitten allemaal in Oekraïne .

-
Praggel
Nope ,
kijk maar is bij ( naverbrander) ; Advertentie m2355516134
niet door of voor mij hoor.
Mvg
kijk maar is bij ( naverbrander) ; Advertentie m2355516134
niet door of voor mij hoor.
Mvg
-
LeaD
Dat is een schaalmodel, geen echte .

-
Praggel
-
LeaD
Toch leuk, is van plastiek, brandt goed maar niet lang .
Dat model is gebaseerd op het toevoegen van extra brandstof aan de uitgang .
Bij je kachel wordt dat dan extra zuurstof toevoegen . De rook is je brandstof .
Om goed te branden moet je voldoen aan de branddriehoek : Brandstof <> Zuurstof <> ontbrandingsTemperatuur . Vandaar dat ik er "warme" lucht bij vermeld als secundaire luchttoevoer .
Om het perfect te maken is er nog de brandvijfhoek . Als je jouw kachel zo weet af te stellen zal niet alleen je rendement flink toenemen maar ook veel minder vuile uitlaatgassen produceren .

-
Praggel
Die : secundaire verbranding met extra lucht , wat brand dan het fijnste ; koude lucht van buiten ,of verwarmde lucht uit de kachel ?
Mvg
Mvg
-
Praggel
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Dat kan ik ook wel en is hierboven al gezegd:
In een brandstofmotor is het andersom, daar wil je maximale expansie van koude naar hete gassen, in een kachel wil je optimale verbranding en daar hoort een hoge temperatuur bij.
DUS: warme lucht is beter!
In een brandstofmotor is het andersom, daar wil je maximale expansie van koude naar hete gassen, in een kachel wil je optimale verbranding en daar hoort een hoge temperatuur bij.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
LeaD
Bij een brandstofmotor wordt de lucht ( warm of koud ) opgewarmd tijdens de compressiefase . Eventuele intercooler na de turbo dient om nog meer luchtmassa in de cilinder te krijgen door de lucht te koelen waardoor deze krimpt en de massadichtheid toeneemt . EGR zorgt er dan weer voor dat er niet teveel zuurstof wordt aangeleverd zodat er een stoichiometrisch mengsel ontstaat ( de meest ideale verhoudingen tss zuurstof en brandstof ) en er toch nog voldoende massa aanwezig is om de nodige compressiedruk met de daarbij horende temperatuur te bereiken .
De kachel:
Je wil geen warme lucht maar verschroeiende hete lucht waarbij zelfontbranding ontstaat van de brandstoffen , in het geval van secundaire verbranding is de brandstof onuitgebrande rook ( C, CO en nog een resem koolwaterstofverbindingen ) die zo verder wordt omgezet tot CO2 en H2O . Ook hier terug de kunst om de balans te vinden tussen brandstof en zuurstof . PeterBerg heeft dat allemaal mooi empirisch bepaald door het ontwerp en de bouw van diverse kachels en deze aan een uitgebreide reeks testmetingen te onderwerpen . We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden .
De kachel:
Je wil geen warme lucht maar verschroeiende hete lucht waarbij zelfontbranding ontstaat van de brandstoffen , in het geval van secundaire verbranding is de brandstof onuitgebrande rook ( C, CO en nog een resem koolwaterstofverbindingen ) die zo verder wordt omgezet tot CO2 en H2O . Ook hier terug de kunst om de balans te vinden tussen brandstof en zuurstof . PeterBerg heeft dat allemaal mooi empirisch bepaald door het ontwerp en de bouw van diverse kachels en deze aan een uitgebreide reeks testmetingen te onderwerpen . We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden .

-
Praggel
We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.
maar je mag wel creatief zijn ,met alle veiligheid in het oog te houden .
Een ander is weer : crea bea met pvc
maar je mag wel creatief zijn ,met alle veiligheid in het oog te houden .
Een ander is weer : crea bea met pvc
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Dat zou ik dan weer niet combineren met een naverbrander
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.