Voor noodkoeling heb ik een geperforeerde buis onder het deksel gemonteerd die koud leidingwater in de vuurpijpboiler kan brengen. De sturing van de noodkoeling is hetzelfde gebleven, nl. via 12 volt magneetklep op de waterleiding, een accu en een iets aangepaste Nefit boilersensor.
Op deze foto zijn beide sturingen trouwens nog tegen de muur gemonteerd.
PXL_20230818_093436845.jpg
Vervolgens het deksel op de vuurpijpboiler dichtgelast.
Middels een 22 mm buis is de vuurpijpboiler nu gekoppeld aan een 10 liter oud rvs boilervaatje, dat ca.1 meter hoger hangt. Dit is het expansievat. De vuurpijpboiler wordt in deze samenstelling wel voor 100% gevuld.
De overloop van het expansievatje is weer gekoppeld aan een 3 meter lange ijzeren cvbuis van 22mm. De hoeveelheid zuurstof die hierdoor in het systeem komt is waarschijnlijk gering.
PXL_20231013_124605541.MP.jpg
Verder is er een pompsturing toegevoegd, die traploos instelbaar is. Deze sturing laat ook buiten het stookseizoen de pomp ieder 14 dagen even draaien. En het ampul in de thermostatische driewegklep is gewijzigd naar 53 graden C.
Ik had eerst een nieuwe aangekocht en geplaatst, maar deze bleek ook op ruim 60 graden open te gaan.
PXL_20231013_124544145.jpg
De samenstelling van het systeem op deze wijze heeft goed gewerkt.
Toch moeten er nog een aantal probleempjes worden opgelost.
Dit zijn:
- de warmte uitstraling van de DSR2 naar de opstelomgeving is te groot. De DSR is daar in principe voor ontworpen, maar bij mij moet de warmte vooral in het buffer terechtkomen. De isolatie van de hele installatie moet dus dikker worden. Hierdoor zal er ook meer restwarmte overblijven in de installatie.
- De uitvoering van de floorchannel, het stuk wat uitkomt bij de poort, is sterk onderhevig aan slijtage. Zelfs binnen één stookseizoen moest deze al een keer vervangen worden. Dat is opvallend, want de p-channel in de BBR had in het geheel niet te lijden en was na een stookseizoen vrijwel ongeschonden. Ze zijn beide van het zelfde plaatmateriaal gemaakt. Ik wil daarom deze uitmonding gemakkelijk vervangbaar maken zonder dat er een slijptol of een lasapparaat voor nodig is.
-Tussen de stenen van de vuurkamer en de stalen wand aan de buitenzijde is perliet gebruikt als isolatie. Tijdens het warm worden van de stalen buitenwand zet deze iets uit waardoor de perlietkorrels wat naar onder zakken. Bij het afkoelen kunnen ze niet meer omhoog en drukken dan tegen de vuurvaste stenen van de vuurkamer. Hierdoor zijn een aantal vuurstenen tenslotte 1 cm naar binnen gedrukt in de vuurkamer. Deze perliet moet vervangen worden door vuurvaste wol.
Daarnaast nog enkele verbeteringen die handig zijn in mijn situatie:
-Het vullen van de vuurkamer moet altijd zittend of op je knieën gebeuren, omdat deze laag bij de grond is. De hele installatie moet daarom hoger geplaatst worden.
-in de deur van de vuurkamer bevind zich vuurvast glas. Hoewel dit goed zicht geeft op de verbranding, geeft het ook veel warmtestraling. Hier moet ook iets aan verbeterd worden. Of een extra stalen luikje voor het glas, of een extra glas aan de buitenzijde.
Eens proberen om e.e.a. weer geregeld te krijgen voordat het stookseizoen begint.
Maar dit houdt in dat de hele installatie weer moet worden afgebroken.
Want de ingedrukte vuurstenen moeten opnieuw worden goed gezet/gelijmd
En de isolatie tussen de vuurkamer en de buitenwand moet worden vervangen.
Updates t.z.t.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Change, before you have to.