DSR2 met vuurpijpboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door Albert van WdJ »

Orbiter schreef: 30 sep 2022, 15:13 Hoe warm worden de buitenste panelen, deze vraag in de dubbele zin van zit daar geen verlies en kan je je eraan verbranden?
De onderste panelen, grenzend aan de DSR2 vuurkamer zelf, worden wel heet. Daar kun je je tengels aan verbranden. Maar de verf blijft gewoon zitten. (En dat is geen hittebestendige verf.) Er zit nu maar 3 cm perlietkorrel tussen.
Als je daar 8-10 cm perliet of vermuciliet tussen hebt zitten, dan houdt je de warmte goed binnen. Aan de achterzijde heb ik aan de riser-kant zoveel ruimte gemaakt en die zijde wordt maar lauwwarm aan het einde van de stook.
Maar het was de afweging of de installatie dus 15-10 cm breder werd, of wat meer warmte afgeeft. In de opstelplaats is een beetje extra warmte geen probleem. Het beetje meer plaatsgebrek wel. Het is ook m'n werkplaatsje, waar het in de winter anders bar koud kan zijn.
Orbiter schreef: 30 sep 2022, 15:13 Welke levensduur valt te verwachten voor een DSR2 haard opgebouwd uit vuurstenen?
Die stenen gaan niet zomaar kapot. Die zijn erop gemaakt. Het zal meer in de specie zitten. Die zou kunnen loslaten naar verloop van tijd.
Maar ik verwacht in mijn contraptie (zoals Kockie het noemt) dat dat geen probleem is. Het staat opgesloten in een metalen omkisting met ook nog eens minstens 150kg gewicht van de boiler erop. Dat blijft wel een aantal jaar gewoon staan.
Change, before you have to.
Orbiter

Bericht door Orbiter »

Dank voor de informatie.
In Russische voorbeelden zie ik dat ze een soort frame gemaakt van staalprofiel rond de vuurkamer bouwen om alles samen te houden.
Eén en ander redelijk eenvoudig vervangbaar houden lijkt me noodzakelijk.

Welke lijm/mortel precies heb je gebruikt?

Jouw vuurpijpboiler spreekt me enorm aan. Heb nog paar stalen buizen liggen waarvan ik de pijpen zou kunnen vervaardigen, echter maar 2 of 2.5mm staal, Ik denk dat ik beter naar iets dikker op zoek ga.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Albert, dat is weer een heel mooi stukje werk :D
Ik heb eerst eens inlaten dalen, knap in elkaar gestoken. Eerst dacht ik nog iets te zeggen over die vlambuizen en of je ze misschien over en weer kon sturen in plaats van alles van de ene naar de andere kant, maar ja, als de temperaturen kloppen, waarom zou je? Nogmaals knap stukje arbeid.

Staalkrullen is ook een interessante vinding, nooit van gehoord. Hoe ga je uitvinden of het werkt? Ben benieuwd!
Albert van WdJ

Orbiter schreef: 01 okt 2022, 20:37 Welke lijm/mortel precies heb je gebruikt?
IMG_20221005_103954.jpg
Ik heb deze gebruikt. Ook in de vorige BBR. Maar die stenen stonden na één stookseizoen redelijk los. De boel was vrij eenvoudig weer uit elkaar te halen. Vooral op die plaatsen waar het heet is geweest. Toch heb ik het weer gebruikt. Omdat ik nog voldoende had staan, en omdat in mijn opstelling de constructie toch geen kant op kan. Ik zou in principe met chamotte-klei als lijm hebben kunnen bouwen. Dat staat net zo vast/los.
Orbiter schreef: 01 okt 2022, 20:37 Jouw vuurpijpboiler spreekt me enorm aan. Heb nog paar stalen buizen liggen waarvan ik de pijpen zou kunnen vervaardigen, echter maar 2 of 2.5mm staal, Ik denk dat ik beter naar iets dikker op zoek ga.
Mijn buizen zijn 4 mm. Komen van een oud klimrek. Maar dat soort buizen komt bij een oud ijzerhandel regelmatig binnen. Als je daar vraagt, houden ze het waarschijnlijk wel apart voor je en kun je het voor weinig kopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Albert van WdJ

pelletpower schreef: 02 okt 2022, 19:38 Staalkrullen is ook een interessante vinding, nooit van gehoord. Hoe ga je uitvinden of het werkt? Ben benieuwd!
IJzerpoeder wordt wel meer gebruikt op plaatsen waar weinig zuurstof moet zijn, bijv. in verpakking van bepaalde soorten voer.

Of het werkt kan ik pas zien als ik de boiler weer een keer open maak en of de krullen roesten.
Eerlijk gezegd ben ik ook wel benieuwd.
Albert van WdJ

Iedereen bedankt voor de positieve reacties.
Het was inderdaad een hele bouwklus.
Maar het resultaat is zeer bevredigend.

En zeker ook de complimenten voor Peter van de Berg voor zijn fantastische kachelontwerpen.
Wanneer je die bouwt volgens zijn voorschriften, dan werkt het ook gewoon.
Bij de opstart heb ik ca. 10 minuten een klein beetje wit/grijze rook uit de schoorsteen.
Maar zodra de stenen wat op temperatuur komen, is dat weg.
En dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste in de bebouwde omgeving waar mijn huis staat.

Eind vorige winter zei een overbuurman, die hier tegenover in een appartement 3 hoog woont, dat hij mij wel altijd met hout zag slepen, maar nooit de pijp zag roken. Hij vroeg zich af of ik het wel zelf opstookte.
Beter compliment kan je niet krijgen voor je stooktechniek.
Albert van WdJ

Hierbij een eenvoudig schema van hoe e.e.a. is gekoppeld aan de buffers en de cv.

Het koelwatercircuit is niet ingetekend. Ook de twee boilersensors zijn niet getekend (1 voor in/uitschakelen pomp, 1 voor in/uitschakelen 12V koelwaterklep).

De pomp is een Laddomat met thermomixventiel van 53 graden C. Daar zit vanzelf een bypass op, maar die heb ik er ook niet bij getekend.
Werd anders een wirwar van lijntjes, kastjes en buisjes.

DSR2 vuurpijpboiler schema.pdf
Albert van WdJ

Zoals aangegeven in deze draad heb ik in 2022 mijn BBR omgebouwd naar een DSR2 met vuurpijpboiler.

Deze DSR heb ik in 2024 weer wat gewijzigd . De vuurpijpboiler is aangepast, en ook het buffer.
De overdracht van de warmte via de koperen warmtewisselaar in de vuurpijpboiler werkte wel goed, maar het open systeem met vastgekit deksel was toch kwetsbaar voor lekkage. Ook de warmtewisselaar zelf met zijn vele gesoldeerde koppelingen was mogelijk lekkage gevoelig.

In mijn 1000 liter buffer bevind zich ook een warmtewisselaar. Het probleem echter was dat die warmtewisselaar lek was en dus onbruikbaar. (Vandaar dat ik eerst een warmtewisselaar direct in de boiler zelf had gemaakt.)

Eerst heb ik de buffer maar eens dwars open geslepen en de warmtewisselaar verwijderd.
PXL_20230807_162609937.jpg
PXL_20230808_143918933.jpg
PXL_20230807_170613844.jpg
Vervolgens van een volle rol uitgegloeid 22m koper buis een nieuwe wisselaar gemaakt, deze gemonteerd en vervolgend het buffer weer dichtgelast.
PXL_20230808_100832884.jpg
PXL_20230808_142626061.jpg
Laatst gewijzigd door Albert van WdJ op 31 jul 2025, 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Albert van WdJ

Nu kon de wamtewisselaar in de vuurpijpboiler vervallen.
PXL_20230814_103448827.jpg
Het bakje met staalkrullen, voor zuurstofbinding, is verwijderd.
Dat heeft trouwens prima gewerkt. Praktisch geen roestvorming in de vuurpijpboiler.
PXL_20230814_093355896.jpg
Albert van WdJ

Voor noodkoeling heb ik een geperforeerde buis onder het deksel gemonteerd die koud leidingwater in de vuurpijpboiler kan brengen. De sturing van de noodkoeling is hetzelfde gebleven, nl. via 12 volt magneetklep op de waterleiding, een accu en een iets aangepaste Nefit boilersensor.
Op deze foto zijn beide sturingen trouwens nog tegen de muur gemonteerd.
PXL_20230818_093436845.jpg
Vervolgens het deksel op de vuurpijpboiler dichtgelast.

Middels een 22 mm buis is de vuurpijpboiler nu gekoppeld aan een 10 liter oud rvs boilervaatje, dat ca.1 meter hoger hangt. Dit is het expansievat. De vuurpijpboiler wordt in deze samenstelling wel voor 100% gevuld.
De overloop van het expansievatje is weer gekoppeld aan een 3 meter lange ijzeren cvbuis van 22mm. De hoeveelheid zuurstof die hierdoor in het systeem komt is waarschijnlijk gering.
PXL_20231013_124605541.MP.jpg
Verder is er een pompsturing toegevoegd, die traploos instelbaar is. Deze sturing laat ook buiten het stookseizoen de pomp ieder 14 dagen even draaien. En het ampul in de thermostatische driewegklep is gewijzigd naar 53 graden C.
Ik had eerst een nieuwe aangekocht en geplaatst, maar deze bleek ook op ruim 60 graden open te gaan.
PXL_20231013_124544145.jpg
De samenstelling van het systeem op deze wijze heeft goed gewerkt.
Toch moeten er nog een aantal probleempjes worden opgelost.

Dit zijn:
- de warmte uitstraling van de DSR2 naar de opstelomgeving is te groot. De DSR is daar in principe voor ontworpen, maar bij mij moet de warmte vooral in het buffer terechtkomen. De isolatie van de hele installatie moet dus dikker worden. Hierdoor zal er ook meer restwarmte overblijven in de installatie.

- De uitvoering van de floorchannel, het stuk wat uitkomt bij de poort, is sterk onderhevig aan slijtage. Zelfs binnen één stookseizoen moest deze al een keer vervangen worden. Dat is opvallend, want de p-channel in de BBR had in het geheel niet te lijden en was na een stookseizoen vrijwel ongeschonden. Ze zijn beide van het zelfde plaatmateriaal gemaakt. Ik wil daarom deze uitmonding gemakkelijk vervangbaar maken zonder dat er een slijptol of een lasapparaat voor nodig is.

-Tussen de stenen van de vuurkamer en de stalen wand aan de buitenzijde is perliet gebruikt als isolatie. Tijdens het warm worden van de stalen buitenwand zet deze iets uit waardoor de perlietkorrels wat naar onder zakken. Bij het afkoelen kunnen ze niet meer omhoog en drukken dan tegen de vuurvaste stenen van de vuurkamer. Hierdoor zijn een aantal vuurstenen tenslotte 1 cm naar binnen gedrukt in de vuurkamer. Deze perliet moet vervangen worden door vuurvaste wol.

Daarnaast nog enkele verbeteringen die handig zijn in mijn situatie:
-Het vullen van de vuurkamer moet altijd zittend of op je knieën gebeuren, omdat deze laag bij de grond is. De hele installatie moet daarom hoger geplaatst worden.

-in de deur van de vuurkamer bevind zich vuurvast glas. Hoewel dit goed zicht geeft op de verbranding, geeft het ook veel warmtestraling. Hier moet ook iets aan verbeterd worden. Of een extra stalen luikje voor het glas, of een extra glas aan de buitenzijde.

Eens proberen om e.e.a. weer geregeld te krijgen voordat het stookseizoen begint.
Maar dit houdt in dat de hele installatie weer moet worden afgebroken.
Want de ingedrukte vuurstenen moeten opnieuw worden goed gezet/gelijmd
En de isolatie tussen de vuurkamer en de buitenwand moet worden vervangen.

Updates t.z.t.
Albert van WdJ

Bijgaand enkele foto's van de binnenzijde van de vuurkamer met naar binnen gedrukte stenen.

Voor mij is dat alleen al voldoende reden om de vuurkamer opnieuw op te bouwen.
IMG_20250811_191113.jpg
IMG_20250811_191045.jpg
IMG_20250811_191035.jpg

Ik heb tijdens het stookseizoen de ontstane kieren dichtgemaakt met vuurvaste kit.
Maar dat was puur een tijdelijke reparatie.
Over een paar dagen gaat de hele installatie uit elkaar.
RammsteinEco

Bericht door RammsteinEco »

Hi Albert,
Heb je het al opnieuw gemaakt? Ben zeer geinteresseerd in je setup. Ik was begonnen met de "Shorty rocket" ontwerp , maar die is echt voor een grote bell ontworpen zonder water te verwarmen. De DSB2 lijkt beter voor dit ontwerp.
Albert van WdJ

Bij deze de update.

De bedoeling was om de hele DSR2 te demonteren.
Bij een grondige inspectie bleek echter dat de installatie in feite nog in goede staat was, uitgezonderd de stenen in de vuurkamer en de floorchannel.
Ik heb vervolgens de DSR2 ontkoppeld van alle leidingen en bedrading.
Ook de opstelplaats had een probleem, namelijk verzakking. Onder de ketel loopt een hemelwaterafvoer. Maar deze was lek waardoor er zand mee spoelde het riool in. Daardoor verzakte de ketel. Dat is ook te zien aan de ontkoppelde aansluitingen. De ketel staat duidelijk lager.
IMG_20250818_110044.jpg
Albert van WdJ

Bovenste deel van de DSR2. Hier is alles nog in prima staat.
IMG_20250823_214111.jpg
Albert van WdJ

Vervolgens alle perliet eruit gehaald en weer terug gebracht met cementfixatie. De ruimte tussen de boiler zelf en de buitenwand is opgevuld met Pur.
Ooit moet de ketel wel een keer volledig uit elkaar voor onderhoud. Daarom heb ik eerst aluminiumfolie aangebracht tussen boiler en zijwand en daar vervolgens Pur in aangebracht. Dan hecht de pur zich niet aan de boilerwand en buitenwand en is demontage wat eenvoudiger.
Pur isoleert veel beter dan perliet.
Plaats reactie