Adviesvraag voor behoud van boom

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
manson538

Adviesvraag voor behoud van boom

Bericht door manson538 »

Goedemiddag allemaal,

Over enkele maanden wordt in onze wijk een nieuw riool aangelegd. Dit riool zal worden opgehangen aan onze voorgevel.
Vandaag heb ik bericht ontvangen dat de ruwe berk in mijn voortuin hiervoor zal moeten worden verwijderd en teruggeplaatst.
De aannemer rekent hiervoor €350 en, zoals het bedrag al doet vermoeden, zal dit doen zonder de levensvatbaarheid van de boom als zijn verantwoordelijkheid te zien.

Ik ben erg blij met de boom, hij biedt zowel mij als mijn buren schaduw in de ochtend en biedt een fijn uitzicht vanuit mijn thuiskantoor en woonkamer.

Ik heb mij online ingelezen. Aangezien de boom niet professioneel en in de zomer zal worden verwijderd en, van wat ik lees, een ruwe berk sowieso al erg gevoelig is, acht ik de overlevingskans vrij klein in als deze moet worden verwijderd. Professionele transplantatie van de boom is gezien het formaat simpelweg niet binnen budget.

Graag wil ik dit forum vragen of jullie kunnen meedenken naar opties om de boom te behouden. Mijn grootste hoop op dit moment is om na te gaan of de boom niet gewoon blijven staan, en dat hier omheen wordt gewerkt. Indien verankering van de boom nodig is ben ik benieuwd of dit aan mijn gevel zou kunnen met kabels.

Een aantal gegevens van de boom:
  • De boom is schat ik rond de 14 meter hoog
  • De boom staat erg scheef
  • De boom komt rond 130cm van mijn gevel uit de grond
Foto's zeggen veel meer dan woorden, hieronder foto's van de situatie:
WhatsApp Image 2025-04-09 at 18.20.41 (2).jpeg
WhatsApp Image 2025-04-09 at 18.20.41 (1).jpeg
WhatsApp Image 2025-04-09 at 18.20.42.jpeg
WhatsApp Image 2025-04-09 at 18.22.00 (2).jpeg
WhatsApp Image 2025-04-09 at 18.22.00.jpeg
Ik zie uit naar jullie input en zal waar nodig aanvullende informatie geven!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GTV6

Re: Adviesvraag voor behoud van boom

Bericht door GTV6 »

Ik zeg, mooi hout voor de kachel, een boom van die omvang kan niet verplaatst worden, ook niet in het rustseizoen.
Niks geen bijzondere boom, snelgroeiend, gewoon een nieuwe planten van 4 jaar oud, vraag een jonge terug te plaatsen, beter dan de boel op stelten zetten voor een dergelijke boom. Snelgroeiend, niks bijzonders.
Bespaar de moeite scheelt weer euro's, en ook meer constructief een jong boompje terug te vragen.
Hoezo moet de gemeente duizenden euros uitgeven voor een kansloze missie.
Maar misschien zijn er hier mensen die er anders over denken.
manson538

Bericht door manson538 »

GTV6 schreef: 09 apr 2025, 20:26 Ik zeg, mooi hout voor de kachel, een boom van die omvang kan niet verplaatst worden, ook niet in het rustseizoen.
Niks geen bijzondere boom, snelgroeiend, gewoon een nieuwe planten van 4 jaar oud, vraag een jonge terug te plaatsen, beter dan de boel op stelten zetten voor een dergelijke boom. Snelgroeiend, niks bijzonders.
Bespaar de moeite scheelt weer euro's, en ook meer constructief een jong boompje terug te vragen.
Hoezo moet de gemeente duizenden euros uitgeven voor een kansloze missie.
Maar misschien zijn er hier mensen die er anders over denken.
Hey GTV6, dank voor de snelle response.
Niet dat dit relevant is, maar ter verduidelijking: de gemeente maakt geen kosten voor deze boom.
De aannemer biedt verwijdering en herplaatsing aan, maar zoals je zelf ook aan geeft is dit een zeker doodvonnis.
Mijn insteek is nu om in gesprek te gaan met de aannemer om te zien waarom de boom überhaupt weg zou moeten worden gehaald.
Als de aannemer om de stam heen kan werken raakt alleen het worteldek richting mijn gevel beschadigd/doorgesneden.
Vraag is hoeveel essentiële wortels hier liggen en wat de overlevingskans van de boom is als deze verder met rust gelaten wordt.

De boom vervangen lijkt mij zonde, hoewel ik er één van 4 meter hoog kan kopen duurt het dan alsnog jaren voor we weer de schaduw hebben die deze boom nu al biedt.

Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken.
dormos

Bericht door dormos »

Als ik zie hoe scheef de boom richting stoep hangt is verwijderen van de wortels ten behoeve van het riool een kansloze missie. Deze wortels zorgen er nou net voor dat 'ie niet omvalt. Je kunt er van uit gaan dat de boom na verwijdering van de wortels aan de kant van het huis vroeg of laat (waarschijnlijk vroeg) richting de straat zal omvallen.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Er uit met dat ding en kort zagen.
Ik zou de kluit ook niet zo dicht onder m'n fundering willen hebben. Als hij doorgroeit gaat hij schade maken, als hij omvalt ook. Vervangen voor wat jonger spul. En tegen de zon kun je ook een schermpje ophangen.

Hoe bedoelt : de riolering wordt aan de voorgevel opgehangen?
Gaan ze dwars door de tuin met een standleiding? Worden de hwa's losgekoppeld van het vuilwaterriool?

Verwarmt u nog met die zogenaamde 'gevelkacheltjes"?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Wortels komen niet onder een fundering, niets te eten daar...
Je kan van alles van deze boom vinden; hij staat er precies zoals ie er staat. en zoiets heb je niet meteen terug.

Wortelschade kan na verloop van tijd stabiliteitsproblemen geven, hoe meer wortelschade hoe eerder en erger de stabiliteit achteruit gaat. Gezien de scheefstand en de gevaarzetting zou ik dat risico niet zomaar lopen. (pseudo)risicoansprakelijkheid ligt bij jou.

ik zou ook afscheid nemen en een mooie standplaats maken voor een ander boom (ook andere soort; berk is mooi voor op de hei maar in bebouwde omgeving het hele jaar rommel) zodat die wel echt toekomst heeft. Gleditsia 'sunburst' zou hier veel beter passen; blijft klein, open en frisgeel is een mooie kleur.

Sterkte met deze vervelende keuze.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie