Over enkele maanden wordt in onze wijk een nieuw riool aangelegd. Dit riool zal worden opgehangen aan onze voorgevel.
Vandaag heb ik bericht ontvangen dat de ruwe berk in mijn voortuin hiervoor zal moeten worden verwijderd en teruggeplaatst.
De aannemer rekent hiervoor €350 en, zoals het bedrag al doet vermoeden, zal dit doen zonder de levensvatbaarheid van de boom als zijn verantwoordelijkheid te zien.
Ik ben erg blij met de boom, hij biedt zowel mij als mijn buren schaduw in de ochtend en biedt een fijn uitzicht vanuit mijn thuiskantoor en woonkamer.
Ik heb mij online ingelezen. Aangezien de boom niet professioneel en in de zomer zal worden verwijderd en, van wat ik lees, een ruwe berk sowieso al erg gevoelig is, acht ik de overlevingskans vrij klein in als deze moet worden verwijderd. Professionele transplantatie van de boom is gezien het formaat simpelweg niet binnen budget.
Graag wil ik dit forum vragen of jullie kunnen meedenken naar opties om de boom te behouden. Mijn grootste hoop op dit moment is om na te gaan of de boom niet gewoon blijven staan, en dat hier omheen wordt gewerkt. Indien verankering van de boom nodig is ben ik benieuwd of dit aan mijn gevel zou kunnen met kabels.
Een aantal gegevens van de boom:
- De boom is schat ik rond de 14 meter hoog
- De boom staat erg scheef
- De boom komt rond 130cm van mijn gevel uit de grond