Goedkope prefab massakachel met Shorty kern

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peterberg
Moderator

Goedkope prefab massakachel met Shorty kern

Bericht door peterberg »

Ik ben nu bezig met de ontwikkeling van een achtkantige kachel, staal aan de buitenkant, betonklinkers aan de binnenkant. Ongeveer 70 cm breed, 190 cm hoog, met een 130 mm Shorty kern er in. Iets voor in de stal, Kockie?

De stalen onderdelen kunnen eenvoudig vervoerd worden, betonklinkers zijn maatvast en goedkoop aan te komen. Het is de bedoeling dat het met een paar man in een dag te bouwen is, alles kan vooraf geprepareerd worden.
Het duurt nog een tijdje voordat dit project wat zichtbaars oplevert, morgen ga ik met een staal bedrijf praten die de onderdelen kan lasersnijden en zetten.

Afbeelding
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Ontwikkeling van een compacte batchrocket kern

Bericht door kockie »

Op zich een leuk idee, maar heb in de schuur liever een snelle kachel ipv een massakachel, anders is het pas warm als het werk gedaan is....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peterberg
Moderator

Re: Ontwikkeling van een compacte batchrocket kern

Bericht door peterberg »

Hmmm... dan moet ik er nog eens goed naar kijken. Het kan zijn dat-ie groot genoeg is voor een 150 mm Shorty zonder de klinkers er in.

Effe gecalculeerd, 150 mm past niet, daar is die beschuitbus niet groot genoeg voor. Maar een 140 mm exemplaar past wel!
Toch maar eerst afwachten waar dit project naar toe gaat, ook voor mij een vraag.
groeten, Peter
peterberg
Moderator

Re: Goedkope prefab massakachel met Shorty kern

Bericht door peterberg »

Het principe van een metalen schil met de stenen massa aan de binnenkant heb ik afgekeken van de pönttöuuni, Fins voor "potkachel". Een tamelijk gewone en relatief goedkope oplossing om een (kleine) massakachel te bouwen. Helaas zitten de producenten van die gerolde en gefelste delen allemaal in Finland en exporteren doen ze voor zover ik weet niet omdat het spul erg dun (0,7 mm) is, een onhandige vorm heeft en daarom ook kwetsbaar.

Afbeelding

Als je niet te goed kijkt lijken ze eigenlijk op een klassieke Zweedse tegelkachel, de kakelugn. Alleen dan zonder tegels maar met een soort luxe oliedrum om de massa heen. Intern zijn het eigenlijk vrij conservatieve dingen, de verbrandings kwaliteit is eigenlijk in mijn ogen maar matig. Maar ze hebben wel speciale materialen voor dit type kachel ontwikkeld.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kPdZB_o ... kkaKivioja[/youtube]

Wat ik ga proberen is om van die achtkantige beschuitbus een flatpack á la Ikea te maken, de betonklinkers kunnen lokaal aangeschaft worden. Zoals op de eerste afbeelding te zien is, is er een stalen bak in aangebracht die de Shorty kern kan bevatten. Die kern wil ik samenstellen uit keramische ovenplaten, met isolatie er omheen zodat er geen problemen met uitzetten ontstaan. Aangezien de kern de heetste gassen naar voren uitspuwt in plaats van naar boven, is er alleen maar direct boven de vuurkamer bescherming nodig van een beperkt aantal vuurvaste stenen. De bovenkant krijgt geen grote temperaturen te verwerken dus het is niet nodig daar ook steenachtig materiaal aan te brengen (hoop ik). Bovendien kan met een simpel kachelventilatortje de aan de bovenkant geproduceerde warmte afgevoerd worden. Het meeste werk gaat zitten in de specifieke onderdelen van de deur en luchttoevoer.

Er komen geen kanalen in het ding, alleen maar massa langs de omtrek, dat maakt het stapelen of metselen betrekkelijk eenvoudig. De totale massa is in de orde van grootte van ongeveer 800 kg. Ik heb ook nog een andere versie getekend, die is breder, ongeveer 1 meter, er kan een grotere kern in en het gewicht daarvan komt op ongeveer 1200 kg uit. De afwerking kan van alles zijn, van rollen met zwarte vuurvaste verf (gaat best goed!) tot een RAL kleur poedercoating naar keuze.

Als het niets wordt heb ik mijn budget voor een jaar meteen opgemaakt en ben ik lekker aan het experimenteren geweest, toch?
groeten, Peter
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Leuk Peter! Het experiment!

Misschien past het mijn toekomstige woninkje (matig geïsoleerde woonkamer/keuken van 6 x 4,5.. hij kan er mooi centraal staan!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
rijpezweer

Bericht door rijpezweer »

peterberg schreef: 15 feb 2025, 18:58 Het principe van een metalen schil met de stenen massa aan de binnenkant heb ik afgekeken van de pönttöuuni, Fins voor "potkachel". Een tamelijk gewone en relatief goedkope oplossing om een (kleine) massakachel te bouwen. Helaas zitten de producenten van die gerolde en gefelste delen allemaal in Finland en exporteren doen ze voor zover ik weet niet omdat het spul erg dun (0,7 mm) is, een onhandige vorm heeft en daarom ook kwetsbaar.
Dit type hadden we voor de herbouw ook in ons huis in de Baltische staten. Het zou me niets verbazen als er ook daar nog producenten zitten. Is er een Engelstalige zoekterm voor dit type kachel?
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Afbeelding

Het 8kant peperbus project is nu echt op de rails, de kern is er ingetekend en de meeste materialen zijn nu binnen.
Vrijdag 21 maart heb ik het staal in Maasdijk opgehaald, het ziet er goed uit. Uiteraard heb ik een paar delen in elkaar gezet om te zien of het past. De zijpanelen passen en komen goed uit, de popnagels kunnen er redelijk ingewurmd worden. Helaas zit er een foutje in de deksels, de gaatjes komen niet op de goede plaats uit. Dat wordt gaatjes doorboren vanaf de buitenkant, daar is nog wel overheen te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Meteen dat weekend heb ik de 12 panelen plus 4 halve deksels ontvet en geverfd met een lichtgrijze kleur hittebestendige verf. Gelukkig mooi weer, ik heb alles in de tuin uitgestald, een paar uur later was het droog en kon het spul weer naar binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Het materiaal voor de kern was lastig, alle opties waren behoorlijk prijzig. Maar... ik had nog twee zakken Licofest vuurbeton liggen, gekocht voor het kacheltjes-voor-Oekraïne-project dat niet doorging toen de financier zich terugtrok. Hoewel de beton al drie jaar oud is, zaten er maar een paar kleine klontjes in en heb ik op een groot gietstuk na alles daarmee kunnen maken. De mallen zijn kistjes van overgeschoten plaatmateriaal met blokken hardschuim er in geplakt.

Afbeelding

En een foto van het resultaat:

Afbeelding

Plus nog wat kleinere stukken, de laatste grote mal is klaar, de beton is besteld en komt hopelijk maandag binnen.

Afbeelding

Vandaag aan het staal van de deur en kozijn gewerkt, morgen lassen.

Afbeelding

De betonklinkers zijn ook besteld en komen in de loop van de week binnen, de klei voor de mortel is nog in de pijplijn (hoop ik). De planning is dat ik op maandag 7 april kan beginnen met opbouwen, Ivar uit Numansdorp komt helpen.
groeten, Peter
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Peter, heb je al een plek voor deze kachel?
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Voorlopig is het een proof of concept, in mijn werkplaats staat op dit moment de lilliputter J-tube aan de schoorsteen maar die kan er probleemloos weer vanaf. Er is een gerede kans dat iemand de 8kant peperbus als (gedeeltelijke) broodwinning in serie wil gaan bouwen. En voor anderen is het een showpiece van wat mogelijk is in een combinatie met de Shorty kern.
Ik neem aan dat je belangstelling hebt? In tegenstelling tot al die experimentele, bij elkaar geraapte exemplaren in roestige vaten is dit een echte kachel die er ook nog aardig uitziet.
groeten, Peter
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

peterberg schreef: 31 mar 2025, 21:52 Voorlopig is het een proof of concept, in mijn werkplaats staat op dit moment de lilliputter J-tube aan de schoorsteen maar die kan er probleemloos weer vanaf. Er is een gerede kans dat iemand de 8kant peperbus als (gedeeltelijke) broodwinning in serie wil gaan bouwen. En voor anderen is het een showpiece van wat mogelijk is in een combinatie met de Shorty kern.
Ik neem aan dat je belangstelling hebt? In tegenstelling tot al die experimentele, bij elkaar geraapte exemplaren in roestige vaten is dit een echte kachel die er ook nog aardig uitziet.
Nou, ik denk dat het bij mij en het huisje past...
Ik zou best willen kijken of dit haalbaar is!
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

benthuis schreef: 31 mar 2025, 22:21Nou, ik denk dat het bij mij en het huisje past...
Ik zou best willen kijken of dit haalbaar is!
Hou die gedachte nog even vast. Als alles volgens planning verloopt dan is zij over 10 dagen operationeel. Dan heb ik er nog niet echt cijfers van maar voor het einde van april weet ik al meer. En als je gelegenheid hebt kun je uiteraard komen kijken.
groeten, Peter
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Deze kachel ziet er echt mooi uit Peter! Hoop dat je experiment goed gaat, maar gezien je vele ervaring heb ik daar alvast veel vertrouwen in!
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Dank voor het compliment. En inderdaad, tien jaar geleden had ik deze niet kunnen bouwen.
Het proces is weer een stap verder, het deurstel is klaar en de kern ook. Vandaag heb ik in het frontpaneel van de deur een groot gat geslepen en een flink deel van de omhulling gepast.

Ze ziet er prachtig uit, vind ik zelf. Helemaal als je in aanmerking neemt hoe simpel de constructie is.

Afbeelding
groeten, Peter
opaBoven

Bericht door opaBoven »

Wat een prachtige kachel!
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Ik kom snel op kraamvisite!
Plaats reactie