Ben weer bezig voor plannen om mijn hout-cv kachel te gaan plaatsen (zie de foto hieronder) . Dit keer drukloos met open expansievat vanwege de veiligheid. De kachel is waterzijdig 7,5 kw, aan de ruimte ongeveer 4 kw.
Op dit moment staat er een houtkachel van ca 7 kw. Deze warmte wordt alleen maar aan de lucht in de kamer afgegeven.
Onze woning is vrij nieuw, goed geïsoleerd en we doen het daar al een jaar of 6 mee. Door steeds een deur meer open te zetten naar de andere vertrekken in het gelijkvloerse geheel, is het zo rond 8 uur sávonds in alle ruimtes warm genoeg, altijd warmer dan 20 grC.
De totale oppervlakte is ongeveer 130 m2. In alle ruimtes ligt vloerverwarming. Dit zou gebruikt kunnen worden, echter deze wordt nooit gebruikt. die 7kw is genoeg. De Vloerverwarming is eventueel per vertrek met een ruimte thermostaat te regelen
Ondanks dat de huidige houtkachel de zaak wel warm kan houden willen we toch weer de oude HoutCV installeren. Daarmee valt voor wat betreft de verwarming van een electr. boiler van 120 liter nog wel het een en ander op te besparen is onze redenering; 8 kw per dag hiervoor gedurende de winter is ca 1500 tot 1800 kw per uur. (is zo rond de 500 euro per jaar.)
Vraag is nu hoe groot moet het buffervat worden voor deze waterzijdige afgifte van de houtcv-kachel van 7,5 kw?
Gevoelsmatig zat ik met forumlid NCK zo tussen de 300 en 600 liter.
Ben een uurtje aan het zoeken geweest naar berekeningen aangaande de inhoud van een buffervat op dit forum maar kan het niet vinden. Meende dat daar een WIKI-onderwerp aan was besteed maar voor mij onvindbaar.
Weet iemand een berekening of een link daarnaar toe?
En was dat voor expansievat geen 1 liter expansie voor elke 12 liter inhoud?
Groet,
Atlas