Welke Grootte van Inhoud en Aansluiten Buffervat op de Vloerverwarming.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Atlas

Welke Grootte van Inhoud en Aansluiten Buffervat op de Vloerverwarming.

Bericht door Atlas »

Goedendag,

Ben weer bezig voor plannen om mijn hout-cv kachel te gaan plaatsen (zie de foto hieronder) . Dit keer drukloos met open expansievat vanwege de veiligheid. De kachel is waterzijdig 7,5 kw, aan de ruimte ongeveer 4 kw.

Op dit moment staat er een houtkachel van ca 7 kw. Deze warmte wordt alleen maar aan de lucht in de kamer afgegeven.
Onze woning is vrij nieuw, goed geïsoleerd en we doen het daar al een jaar of 6 mee. Door steeds een deur meer open te zetten naar de andere vertrekken in het gelijkvloerse geheel, is het zo rond 8 uur sávonds in alle ruimtes warm genoeg, altijd warmer dan 20 grC.
De totale oppervlakte is ongeveer 130 m2. In alle ruimtes ligt vloerverwarming. Dit zou gebruikt kunnen worden, echter deze wordt nooit gebruikt. die 7kw is genoeg. De Vloerverwarming is eventueel per vertrek met een ruimte thermostaat te regelen
Ondanks dat de huidige houtkachel de zaak wel warm kan houden willen we toch weer de oude HoutCV installeren. Daarmee valt voor wat betreft de verwarming van een electr. boiler van 120 liter nog wel het een en ander op te besparen is onze redenering; 8 kw per dag hiervoor gedurende de winter is ca 1500 tot 1800 kw per uur. (is zo rond de 500 euro per jaar.)

Vraag is nu hoe groot moet het buffervat worden voor deze waterzijdige afgifte van de houtcv-kachel van 7,5 kw?
Gevoelsmatig zat ik met forumlid NCK zo tussen de 300 en 600 liter.
Ben een uurtje aan het zoeken geweest naar berekeningen aangaande de inhoud van een buffervat op dit forum maar kan het niet vinden. Meende dat daar een WIKI-onderwerp aan was besteed maar voor mij onvindbaar.
Weet iemand een berekening of een link daarnaar toe?

En was dat voor expansievat geen 1 liter expansie voor elke 12 liter inhoud?
Afbeelding

Groet,
Atlas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Atlas

Re: Grootte van Inhoud Buffervat

Bericht door Atlas »

Goedenavond,

Het bovenstaande las ik nogmaals en daarom heb ik het maar even aangepast, dat maakt het allemaal wat duidelijker lijkt me.

Goed weekend,
Atlas
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Tussen de 50-100 l per kW. 50 is dan wel erg krap. Ik zou voor 100 gaan. Geeft rust met stoken.

Expansievat weet ik zo niet.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Ik zou 1000 liter max nemen. Als je vloer het aan kan. 1000l is vaak ook maximale diameter 79cm zonder mantel die door de deur kan. Twl duitsland heeft volgensmij de best betaalbare stalen buffers. Op econo punt nl staat ook vat en expansie berekening. Wat solar programmas hebben ook vat icm solid fuel burner rekenmogelijkheden. Moet ik even zoeken als je ze wil hebben.
Meer volume is minder hoge temperatuur van je vat tenzij je natuurlijk flink doorstookt, en dus minder verliezen daarmee. Zeker handig met je vloerverwarming.
Atlas

Bericht door Atlas »

Dag,

Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels een buffervat van 600 liter aangeschaft die inderdaad door de deur kan. Dingetje is 6 jaar oud en nooit gebruikt. Wel nog even afpersen voordatie de kelder ingaat natuurlijk.
Deze moet het kunnen doen voor mijn hout-cv van 7,5 kw waterzijdig.
Mijn bedoeling is in de winter voor te verwarmen voor mijn elektrische boiler van 120 liter. in de zomer krijgt de elektra boiler zijn energie van de zonnepanelen.
Zodoende minder afhankelijk van het Net en dus goedkoper wanneer de saldering afgeschaft wordt straks.

zie voor doorsnedes en specs hieronder.
doorsnede 1.jpg
doorsnede 2.jpg
Zoals te zien is zit er een RVS coil in voor de verwarming van het SWW (aansluiting O en P) Aansluiting hiervan is duidelijk.
Wat ik wil dat is dat er in het bovenste gedeelte altijd voldoende warm water in de buffer voorradig is om de ElektraBoiler van heet water te voorzien.
Verder moet de vloerverwarming er op aangesloten worden. er zijn geen radiatoren.
Het water voor de vloerverwarming hoeft niet zo heet te zijn alhoewel de VV-unit dit vanzelf terug zal regelen naar 35 gr c.
Wanneer ik uitgang " I " ga gebruiken als toevoer voor de vloerverwarming en " E " gebruik als retourwater lijkt me dat geen problemen te geven.
ook zit er zo bovenin altijd warm water van zo ongeveer 200 liter om het SWW voor te verwarmen.
Heb ik dit goed of zie ik iets over het hoofd?

Atlas
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Gefeliciteerd. Mooi ding.
Koud retour altijd op onderste aansluiting. Vergeet geen stromingsklep toe te passen op je buffer aansluitingen.
En op alle aansluitingen kranen. Want als je je verwarmingselement dus vaak gaat gebruiken moet je helaas ook veel gaan ontkalken.

Ik raad je aan om een dikke 3/4 koudwater vulaansluiting te maken. En vergeet een handmatige otluchting kraan bovenop niet. A: om vuil eruit te spoelen na vullen.
B; bij leeg laten lopen moet er lucht in kunnen.

Ik snap je overweging je vloer niet uit top te halen maar als je energie technisch calculeert...is het zonde nog genoeg warnte in je buffer te hebben en dan met gas gaan verwarmen omdat je top van je buffer warm moet blijven voor misschien een warmwater moment.

Je kan de gelaagdheid ook bewaren door je temperatuur sensors op andere hoogte te plaatsen. Daarmee hou je alle vrijheid.
Atlas

Bericht door Atlas »

Dag nogmaals,

Ander belangrijk ding: Onze woning 10x13m 6 jaar oud, verliest ca 6-7 Kw is destijds uitgerekend.
Svonds laat rond 12 uur gaat de kachel die we er nu hebben staan (7Kw) uit. De hele "keet" is gedurende de dag warm genoeg met zijn 22-23 gr. (ja ik weet het....maar inmiddels verwend )
De kachel is gedurende de nacht uit. S'ochtens is het dan ca 19 gr wanneer het vriest en 20 gr bij temperaturen zoals nu.
Dus de vloerverwarming hoeft overdag maar minimale warmte toe te voegen gezien de ca 5 kw die de toekomstige Houtcv aan lucht afgeeft. De meeste warmte van de waterkant van de kachel van 7.5 Kw zal dus het buffervat ingaan.
Ik weet nog van mijn vorige systeem dat de 115 liter boiler met 2-3 kachelvullingen in ca 2 uur opgewarmd was naar 70-80 gr c. Met een beetje nattevingerwerk-berekening zal het buffervat dus er ongeveer (elk uur zo ongeveer 60 liter opwarmen) 10 uur over doen om volledig op te warmen tijdens de eerste keer.
Afhankelijk van wat er nog aan warmte inzit de volgende dag zal die tijd korter worden bij volgende keren stoken.
Ik zal dus nog een goed midden moeten vinden tussen : buffervat is bijna vol; nu stoppen met stoken. monitoren

Groet,
Atlas
Atlas

Bericht door Atlas »

Dag Ruuben,
Mooi ding.
bedankt, ben er tevreden mee. Heb hem gekocht van iemand die hem 6 jaar geleden erbij aan moest schaffen om zijn totale subsidie binnen te slepen. Hij verwachte daar controle op en liet hem gedurende de subsidiejaren in zijn kelder staan.
Vergeet geen stromingsklep toe te passen op je buffer aansluitingen
je bedoeld een terugslagklep; die ligt klaar.
Want als je je verwarmingselement dus vaak gaat gebruiken moet je helaas ook veel gaan ontkalken.
Verwarmingselement zit er niet in en komt er ook niet in. Het koude water loopt door de spiraal, wordt voorverwarmd en komt dan 4 meter verderop in de elektrische boiler 120l terecht die ik al een paar jaar heb hangen.
Ik raad je aan om een dikke 3/4 koudwater-vulaansluiting te maken. En vergeet een handmatige ontluchting kraan bovenop niet. A: om vuil eruit te spoelen na vullen.
B; bij leeg laten lopen moet er lucht in kunnen.
Niet aan een handmatige gedacht; inderdaad je hebt altijd ook wat drijvend vuil. 3/4" waterleidingaansluiting heeft weinig nut gezien dat er ca 7 meter 15 mm ligt. daar wordtie op aangesloten. Zowel verwijding als vernauwing geeft immers drukverlies.
zonde nog genoeg warnte in je buffer te hebben en dan met gas gaan verwarmen omdat je top van je buffer warm moet blijven voor misschien een warmwater moment.
Ik verwarm niet met gas. De meter en vastrecht betaal ik nog wel steeds maar al 3 jaar hoegenaamd (alleen ca 30 kuub wanneer de vakantieoppas er is) geen gas gebruikt. Alles elektra hier. Zonnecellen van ca 9000kw en met de houtstook bijna onafhankelijk.

Bedankt voor je reacties,
Atlas
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Goed bezig hoor.
Maar reken je niet te rijk met 5kw aan lucht warmte. Dat is op het optimale verbrand moment eventjes
Atlas

Bericht door Atlas »

Dag Ruuben.

De hele woning verbruikt 6 Kw volgens de papieren.
We stoken nu met een 7 kw kachel en we moeten nogal vaak oppassen er niet teveel op te gooien dus die berekening zat er niet ver naast, die klopt zo ongeveer.
Dit alles komt omdat we de isolatie bij de nieuwbouw allemachtig veel aandacht hebben gegeven, zelfs met als laatste een Luchtdichtheidstest
20181115_101611873_iOS.jpg
Rooktesten, Fliropnames en nogmaals na-isolatie. Zie hiervoor mijn toppic: viewtopic.php?t=6753&start=30.
In isolatie zit de eerste winst. Wat er niet uitgaat aan warmte hoef je er niet in te stoppen. Wat de Duitsers zeggen: Dämmung, Dämmung und nog mal Dämmung.
Dus voor wat betreft je opmerking: alhoewel 5 kw niet veel lijkt ben ik het niet met je eens want ik reken me inmiddels al 6 jaar rijk :D

groet,
Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 10 feb 2025, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Ik ben zwaar onder de indruk
Atlas

Bericht door Atlas »

Ruuben; nou dat hoeft nou ook weer niet....

Blijft de vraag van hierboven staan:
Zoals te zien is zit er een RVS coil in voor de verwarming van het SWW (aansluiting O en P) Aansluiting hiervan is duidelijk.
Wat ik wil dat is dat er in het bovenste gedeelte altijd voldoende warm water in de buffer voorradig is om de ElektraBoiler van heet water te voorzien.
Verder moet de vloerverwarming er op aangesloten worden. er zijn geen radiatoren.
Het water voor de vloerverwarming hoeft niet zo heet te zijn alhoewel de VV-unit dit vanzelf terug zal regelen naar 35 gr c.
Wanneer ik uitgang " I " ga gebruiken als toevoer voor de vloerverwarming en " E " gebruik als retourwater lijkt me dat geen problemen te geven.
ook zit er zo bovenin altijd warm water van zo ongeveer 200 liter om het SWW voor te verwarmen.
Heb ik dit goed of zie ik iets over het hoofd?
doorsnede 2.jpg
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

I als aanvoer nemen lijkt me een prima idee, ik zou retour onderin het vat doen, dus F of G.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GTV6

Bericht door GTV6 »

Ik zou overwegen de boiler parallel te zetten ipv in serie, in serie heb je afkoeling en zal hij elektrisch naverwarmen.
LeaD

Bericht door LeaD »

GTV6 schreef: 10 feb 2025, 09:00 Ik zou overwegen de boiler parallel te zetten ipv in serie, in serie heb je afkoeling en zal hij elektrisch naverwarmen.
parallel van een spiraal in het buffer vat met een elektrische boiler van 120 L . Hoe ga je dat regelen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Plaats reactie