Onderstaand een afbeelding uit het Enlighten systeem, het systeem waarin je je gang van zaken qua stroomhuishouding kunt volgen. Dat Enphase systeem, in combinatie met de Envoy Metered (het apparaatje in de meterkast) is best een slim dingetje. Ik werd gebeld door de service afdeling van Enphase. Ik dacht huh??
Die Envoy kun je dus instellen op wat hij het eerst moet doen: eerst een batterij laden, of toch terug aan het net geven, of de zaak even stop zetten, dat soort dingen.
Dat zette me toch aan het denken. Momenteel betaal je een terugleververgoeding aan Essent, een vergoeding die in staffels is bepaald. Hoe meer teruglevering, hoe meer je betaald. De terugleververgoeding wordt dus over het BRUTO terug geleverde bepaald, niet over het netto na saldering.
Nu zou ik ff handvat moeten hebben om te berekenen of ik die Envoy in geval van terugleveren moet door laten gaan of moet afkappen op dat moment. Hoe kan ik berekenen of het salderen op dat moment de moeite loont ten opzichte van de terugleververgoeding of de zaak moet afremmen.
Dit is een puur economische vraag.