advies gevraagd verwarming in oude boerderij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tomdepommie

Re: advies gevraagd verwarming in oude boerderij

Bericht door tomdepommie »

@Albert van WdJ

Ik heb hier geen verstand van. Zoals ik al zei, mijn kachel 'kan' heel hard branden zolang ik maar voor voldoende zuurstof toevoer zorg.
Zodra ik de regelaars in de kachel kleiner zet, heb ik ook een rustig vuurtje.

Als ik logisch nadenk, moet je proberen om zoveel mogelijk warmte aan een warmtehoudend materiaal af te staan en de reststoffen, mogen dan door de schoorsteen verdwijnen.
Een gietijzeren kachel houdt ook langer zijn warmte vast als een goedkoop ijzeren kacheltje.
Daarom vind ik het logischerwijs vreemd om 150 graden al het afvoer kanaal in te laten gaan maar..... ik ben een leek op dit gebied.

@ JantjeV

De schoorsteen begint op pakweg 2.50m hoogte en de kachelpijp, in de kachel, begint op 50cm van de vloer en is vervolgens een meter of vier lang.
Enkelwandig over de volledige lengte.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste Tomdepommie,

Ik lees in de adviezen nog geen reactie op je wanden van 1 meter dik. Als je woning niet steeds verwarmd heb je groot warmteverlies door de wanden. Als je permanent verwarmd raken de wanden verzadigd en krijg je de keet ook best wel warm gestookt. Als de ruimte niet al te groot is en je hecht niet al teveel waarde aan misschien nu natuursteen aan de binnenzijde haal je veel winst door een goed geïsoleerde voorzetwand te plaatsen waarbij je ook moet kijken naar de isolatiewaarde van de vloer en het plafond, als die niet geïsoleerd zijn schiet je met voorzetwanden ook niet veel op. Met je granulekachel en houtkachel redt je het dan wel.
tomdepommie

Bericht door tomdepommie »

@wim53

Het klopt dat de muren ongeveer één meter dik zijn.
Ik heb zojuist even gemeten en het is nu op een centraal punt in de woning, 18 graden. De wanden zijn 17,3 graden.

Natuurlijk zijn er in een oud huis, met een houten plafond, wel delen die kouder zijn. Trap naar boven die met een houten deur is afgesloten, een annex kamertje wat wel plafond en vloerisolatie heeft maar verder weinig isolatie heeft.

Maar ik denk toch dat een gewone houtkachel teveel warmte verliest door de schoorsteen.
Mijn kachel is ongeveer 70x40x60 en dan een een enkelwandige pijp de schoorsteen in.
Daarom dacht ik aan een gemetselde/speksteen/massa kachel die misschien wel 120x80x250 meet en door de materiaalkeuze, de warmte ook langer vasthoudt.

Maar, ik ben hier op dit forum belandt om te leren en advies te krijgen dus als ik erlangs zit, dan verneem ik dat ook graag.
wim1953

Bericht door wim1953 »

Beste Albert,

Jij kent jouw huis beter dan wie ook. De warmte van de wanden meet je overigens aan de oppervlakte tenzij je een dieptethermometer hebt. De muur verliest zijn warmte in de diepte. Als de kamer waar je het hier over hebt een ( niet geïsoleerd ) houten plafond naar de bovenverdieping heeft en die ruimte daarboven wordt niet verwarmd dan heb je daar een flink lek te pakken. Toen ik mijn woning in 2018 bouwde heb ik alle ruimtes gecompartimenteerd dus ook de plafonds of vloeren zijn mee geïsoleerd inclusief alle binnenwanden.

Afgelopen jaar heb ik hier in Makkum woningscans gedaan met een infraroodcamera ( in bruikleen van de gemeente )
Ik heb ruim twintig woningen gescand met resultaten waar de meeste bewoners van stonden te kijken. Met andere woorden er kwamen veel meer warmtelekken aan het licht dat zij verwacht hadden. Zou niet verkeerd zijn voor jou om een rondje woning te doen met een scan dan weet je echt waar het probleem zit en kun je het bij de haard ( ha,ha ) aanpakken.
Plaats reactie