Relais aansturing

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Kurtbe

Re: Relais aansturing

Bericht door Kurtbe »

Paul Joosten schreef: 05 dec 2023, 20:22
Kurtbe schreef: 05 dec 2023, 20:16ik wil de schakeling gebruiken om een pomp te laten draaien bij zonlicht, enkel bij zonlicht en niet bij "licht".
Kwestie van de gewenste lichtsterkte instellen? De meeste schemerschakelaars zijn voorzien van een draaiknopje om dat in te stellen.
Bedankt voor je (snelle) reactie Paul.
Maar ik vraag mij af of dat knopje echt het onderscheid kan maken tussen schaduw en zon. Maar het is vooral de melding @"20.000 lux". die mij triggert: dat draaiknopje (ik heb hier zo'n 7-tal van die schemerschakelaars hangen - weliswaar allemaal om te schakelen bij duisternis, maar die maken wel geen melding van xxx-lux...) Waar komt de 'fijnafstelling' op 20.000 lux vandaan?

Intussen ben ik ook aan het kijken in de richting van een klein zonnepaneeltje dat 12V levert aan een relais en zo de pomp in gang te steken...

Groet, Kurt
LeaD

Bericht door LeaD »

Zo iets ...
schemerschakelaar.jpg
instelbaar tussen 0 en 50000 lux en heeft een wisselcontact .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Kurtbe

Bericht door Kurtbe »

LeaD schreef: 05 dec 2023, 21:00 Zo iets ...
schemerschakelaar.jpg

Dag LeaD, dat zou wel een keer DE oplossing kunnen zijn!
Ik zoek de details op en laat het weten!

HEEL ERG HARTELIJK bedankt!
Groeten, Kurt
LeaD

Bericht door LeaD »

Ik dacht dit bij Conrad gezien te hebben .
Kurtbe

Bericht door Kurtbe »

schemerschakelaar.jpg

Dag LeaD,

Heb intussen één en ander van dichtbij bekeken en dit is inderdaad de oplossing die ik zoek. Bovendien heb ik er een extra mogelijkheid door gevonden: Het relais kan 16A aan, wat voldoende is om 2 pompen te laten draaien: de grote pomp van het hele filtersyteem én het kleinere pompje om het warmwatercircuit in circulatie te houden. Uw suggestie laat toe enkel de pompen te laten draaien wanneer er zon is en de zonnepanelen dus voor de stroom zullen zorgen. Een timer tussen het relais en het filtersysteem zorgt ervoor dat het filtersysteem enkel draait op het voorziene uur. (Dat is nu al zo, maar ook als er geen zon is draait dat systeem en dat is bij schaduw niet nodig, maar het leidt vooral tot een tekort in de batterijen doordat die pomp veel verbruikt.)
Dus heb ik twee vliegen in 1 klap! Niet aleen wordt het zwembad enkel opgewarmd bij voldoende zon, maar ook het filtersysteem werkt enkel als het door de zon gevoed wordt. Schitterende oplossing dus.

PS: het relais is hier ook te koop in Spanje. (40€)

Nog een keer van harte bedankt. Kurt.
Kurtbe

Bericht door Kurtbe »

Intussen is het relais in het bord geïnstalleerd én het werkt! Nu nog enkel de sensor afstemmen op de hoeveelheid zon die ik wil en dan kan ik eindelijk het zwembad verwarmen met een 'zonneboiler' een systeem waar water doorstroomt dat door de zon wordt opgewarmd en de pomp die dat water doet circuleren gaat enkel aan bij voldoende zon. Die pomp draait op zich ook op zonne-energie via PV panelen en het hele filtersysteem ook. En dat filtersysteem wordt op zijn beurt weer enkel geactiveerd door dat zelfde "zonnerelais" (dus geen zon= niet filteren waardoor de batterijen niet leeglopen - zo'n filter gaat al snel 2kW verbruiken.-) Daarna zorgt een schakelklok er ook nog voor dat het filteren beperkt blijft tot 1 à 2 uur (1 uur in de winter, 2 uur in de zomer. Dat is voldoende omdat het zwembad bij niet gebruik overdekt wordt met een zwart drijvend doek. Dat houdt verdamping tegen, zorgt ervoor dat algen niet gaan groeien, helpt mee opwarmen en remt afkoelen af. Ik snap niet waarom men dat niet massaal doet hier in Spanje. Meer nog, zo een doek is hier niet eens te koop, ik moest het van België laten opsturen. Ongelofelijk! Wat een verspilling: duizenden zwembaden waar duizenden liters uit verdampen, en waarop uren extra gefilterd wordt met zware pompen om algen geen kans te geven...).

Maar intussen: een zelf bedruipend zwembad mét verwarming. (nou zelf bedruipend: het vult zichzelf niet aan natuurlijk. Maar ook daar doe ik moeite: Het leidingwater is hier niet bepaald lekker, maar om toch geen flessenwater te kopen is er een osmose systeem geplaatst. Dat water is wél ok en wordt ook massaal gebruikt. Alleen het filteren van dat water brengt veel verlies mee. Dat laat iedereen hier maar weglopen naar de riolering. Ik niet: het gaan netjes naar het zwembad. Net als het afvalwater van de ontkalker. Zo komt al heel wat water dat anders zomaar zou wegvloeien in het zwembad terecht. Regenwater kan ik hier nauwelijks gebruiken, het wordt bijna steeds geabsorbeerd door het groendak. Dat er bovendien uitziet als een woestijn... )

En voorlopig draai ik nog steeds zo goed als off-grid met de 2.7kWp panelen en 10 kW batterij. (Tot nu toe drie nachten moeten 'bijsteken' in de batterijen, halfweg december. Daarvoor 100% off-grid)
It feels good!
Laatst gewijzigd door kockie op 13 dec 2023, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verbeterd
LeaD

Bericht door LeaD »

Een kleine bedenking wat betreft het afvalwater van de ontkalker . Wordt het zwembadwater daar niet erg zout van ? En wat met de kalk ? Op zich is zout en kalk geen vergif maar de afzetting daarvan is toch wat moeilijk te verwijderen .
LeaD

Bericht door LeaD »

En als er toch zout in het water zit kan je met elektrolyse ( en een koperen anode ) ook nog eens goedkoop desinfecteren .
Kurtbe

Bericht door Kurtbe »

LeaD schreef: 13 dec 2023, 10:00 Een kleine bedenking wat betreft het afvalwater van de ontkalker . Wordt het zwembadwater daar niet erg zout van ? En wat met de kalk ? Op zich is zout en kalk geen vergif maar de afzetting daarvan is toch wat moeilijk te verwijderen .
Bedankt voor de reactie.
De hoeveelheid zout en kalk geeft idd wel wat extra afzetting. Maar percentueel is de toename ervan beperkt. De ontkalker werkt zelden omdat er niet zoveel watergebruik is en omdat de woning ook niet constant bewoond is. Een heel ruwe schatting is dat er per beurt zowat 100liter in het bad gepompt wordt. Dat is relatief erg weinig om het zout en kalkgehalte te verhogen. Bovendien moet ook het filter van tijd tot tijd gereinigd worden waarbij wél waterverlies optreedt dat vervangen moet worden met vers water.
Daarnaast zou ik ook kunnen overstappen naar een volledig reinigingssysteem op basis van zout, maar zover ben ik nog niet geraakt in mijn 'studie'.
Wat betreft desinfectie, daar ben ik niet meteen van op de hoogte. Electrolyse zorgt dan voor het doden van levende organismen? Dergelijk systeem verbruikt dan ook weer elekriciteit? En biedt het een voordeel t.o.v. hoe het nu werkt?
LeaD

Bericht door LeaD »

Elektrolyse zorgt dan voor koperionen die bacteriën afdoden . Stroomerverbruik is peanuts t.o.v. het verbruik van de filterpomp .
Kurtbe

Bericht door Kurtbe »

LeaD schreef: 14 dec 2023, 13:34 Elektrolyse zorgt dan voor koperionen die bacteriën afdoden . Stroomerverbruik is peanuts t.o.v. het verbruik van de filterpomp .
Ik zoek het even op, maar de filterpomp lijkt me hier onafwendbaar omwille van het woestijnzand dat hier eeuwig aangewaaid komt. (Zelfs na een douche kleurt een witte handdoek hier beige omdat je niet in staat bent al dat fijn woestijnzand (afkomstig uit Afrika) van je af te wassen. En dan wil je al helemaal niet praten over de staat van je witte lakens na een paar weken.)
Dus het doden van bacteriën levert geen helder water op... En dan hadden we het nog niet over algen.

Let me know, Kurt
Plaats reactie