LeaD schreef: ↑05 dec 2023, 21:00
Zo iets ...
Intussen is het relais in het bord geïnstalleerd én het werkt! Nu nog enkel de sensor afstemmen op de hoeveelheid zon die ik wil en dan kan ik eindelijk het zwembad verwarmen met een 'zonneboiler' een systeem waar water doorstroomt dat door de zon wordt opgewarmd en de pomp die dat water doet circuleren gaat enkel aan bij voldoende zon. Die pomp draait op zich ook op zonne-energie via PV panelen en het hele filtersysteem ook. En dat filtersysteem wordt op zijn beurt weer enkel geactiveerd door dat zelfde "zonnerelais" (dus geen zon= niet filteren waardoor de batterijen niet leeglopen - zo'n filter gaat al snel 2kW verbruiken.-) Daarna zorgt een schakelklok er ook nog voor dat het filteren beperkt blijft tot 1 à 2 uur (1 uur in de winter, 2 uur in de zomer. Dat is voldoende omdat het zwembad bij niet gebruik overdekt wordt met een zwart drijvend doek. Dat houdt verdamping tegen, zorgt ervoor dat algen niet gaan groeien, helpt mee opwarmen en remt afkoelen af. Ik snap niet waarom men dat niet massaal doet hier in Spanje. Meer nog, zo een doek is hier niet eens te koop, ik moest het van België laten opsturen. Ongelofelijk! Wat een verspilling: duizenden zwembaden waar duizenden liters uit verdampen, en waarop uren extra gefilterd wordt met zware pompen om algen geen kans te geven...).
Maar intussen: een zelf bedruipend zwembad mét verwarming. (nou zelf bedruipend: het vult zichzelf niet aan natuurlijk. Maar ook daar doe ik moeite: Het leidingwater is hier niet bepaald lekker, maar om toch geen flessenwater te kopen is er een osmose systeem geplaatst. Dat water is wél ok en wordt ook massaal gebruikt. Alleen het filteren van dat water brengt veel verlies mee. Dat laat iedereen hier maar weglopen naar de riolering. Ik niet: het gaan netjes naar het zwembad. Net als het afvalwater van de ontkalker. Zo komt al heel wat water dat anders zomaar zou wegvloeien in het zwembad terecht. Regenwater kan ik hier nauwelijks gebruiken, het wordt bijna steeds geabsorbeerd door het groendak. Dat er bovendien uitziet als een woestijn... )
En voorlopig draai ik nog steeds zo goed als off-grid met de 2.7kWp panelen en 10 kW batterij. (Tot nu toe drie nachten moeten 'bijsteken' in de batterijen, halfweg december. Daarvoor 100% off-grid)
It feels good!