Ik ben nieuw hier op het forum, ben veel aan het Googlen geweest over houtkachels en kom steeds bij topics op dit forum uit
Wij wonen sinds 2020 in een woning waar een open haard in zit, de woning is van 2000 en dus redelijk modern. Vanaf de open haard loopt er een dubbelwandige pijp helemaal naar de tweede verdieping, waar deze het dak doorgaat.
Nu heb je weinig aan een open haard, het warmt de boel niet echt op. Dus zouden wij graag een houtkachel installeren.
We hebben 2 offertes laten maken door bedrijven voor een zogenaamde inzethaard. Kosten: €5000 - 6000. Dat vinden we gewoon te veel geld. De kachel zal ook alleen af en toe in de avond gebruikt gaan worden (niet als hoofdverwarming dus).
Online heb ik diverse losse houtkachels gevonden die ik in de opening van de open haard zou kunnen zetten. Kosten: €600-1000. Misschien niet zo straks als een inzethaard, maar gezien het grote prijs verschil is het voor ons helemaal prima.
Ik vraag mij echter af hoe ik dit nu het beste kan installeren? In de open haard zit bovenin een rookkap (lijkt qua vorm op een afzuigkap) met een klep erin die ik open en dicht kan doen, ik geloof dat het een smoorklep heet. Die klep kan ik er denk ik wel uitslijpen.
Hoe sluit ik de losse houtkachel aan op die rookkap? Of moet ik die hele rookkap eruit slopen en de kachel direct op de dubbelwandige pijp aansluiten?
Ik ben al enige tijd aan het Googlen, maar kom weinig informatie tegen over deze specifieke situatie. Hopelijk hebben jullie wat ideeen.
Hieronder een foto van de klep en de open haard. Er zit een stuk geluidsisolatie boven in de haard die ik er uiteraard uithaal als ik ga fikken