Houtkachel in open haard maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
heritage

Houtkachel in open haard maken

Bericht door heritage »

Goedenavond,

Ik ben nieuw hier op het forum, ben veel aan het Googlen geweest over houtkachels en kom steeds bij topics op dit forum uit :-)

Wij wonen sinds 2020 in een woning waar een open haard in zit, de woning is van 2000 en dus redelijk modern. Vanaf de open haard loopt er een dubbelwandige pijp helemaal naar de tweede verdieping, waar deze het dak doorgaat.

Nu heb je weinig aan een open haard, het warmt de boel niet echt op. Dus zouden wij graag een houtkachel installeren.

We hebben 2 offertes laten maken door bedrijven voor een zogenaamde inzethaard. Kosten: €5000 - 6000. Dat vinden we gewoon te veel geld. De kachel zal ook alleen af en toe in de avond gebruikt gaan worden (niet als hoofdverwarming dus).

Online heb ik diverse losse houtkachels gevonden die ik in de opening van de open haard zou kunnen zetten. Kosten: €600-1000. Misschien niet zo straks als een inzethaard, maar gezien het grote prijs verschil is het voor ons helemaal prima.

Ik vraag mij echter af hoe ik dit nu het beste kan installeren? In de open haard zit bovenin een rookkap (lijkt qua vorm op een afzuigkap) met een klep erin die ik open en dicht kan doen, ik geloof dat het een smoorklep heet. Die klep kan ik er denk ik wel uitslijpen.

Hoe sluit ik de losse houtkachel aan op die rookkap? Of moet ik die hele rookkap eruit slopen en de kachel direct op de dubbelwandige pijp aansluiten?

Ik ben al enige tijd aan het Googlen, maar kom weinig informatie tegen over deze specifieke situatie. Hopelijk hebben jullie wat ideeen.

Hieronder een foto van de klep en de open haard. Er zit een stuk geluidsisolatie boven in de haard die ik er uiteraard uithaal als ik ga fikken :D De haard maakt nog al herrie met harde wind. Om dezelfde reden zit er ook een stuk doek rondom de klep.

Afbeelding

Afbeelding
JantjeV8

Re: Houtkachel in open haard maken

Bericht door JantjeV8 »

Klep er uit, een passende nisbus er in, eventueel met koord rondom om hem zeker dicht te maken. Dan gewoon de juiste enkelwandige buizelarij uit stippelen om een aansluiting aan de gewenste kachel te maken. Eventueel een klem en een steuntje maken om de zaak omhoog te houden. Die kun je vast boren in de schouw op een tactische plaats een beetje uit het zicht.
Zorg ook voor een T-stuk met dop, is handig om af en toe een keer te vegen of een lampje in te schijnen.
heritage

Bericht door heritage »

JantjeV8 schreef: 08 dec 2023, 07:19 Klep er uit, een passende nisbus er in, eventueel met koord rondom om hem zeker dicht te maken. Dan gewoon de juiste enkelwandige buizelarij uit stippelen om een aansluiting aan de gewenste kachel te maken. Eventueel een klem en een steuntje maken om de zaak omhoog te houden. Die kun je vast boren in de schouw op een tactische plaats een beetje uit het zicht.
Zorg ook voor een T-stuk met dop, is handig om af en toe een keer te vegen of een lampje in te schijnen.
Bedankt voor de reactie! Zojuist even gekeken naar een nisbus, maar zover ik begrijp is dit voor een gemetselde schoorsteen. Boven de rookkap zit een dubbelwandige kachelpijp / rookkanaal. Is de nisbus dan nog steeds de beste oplossing?

Daarnaast was mijn plan om een kachel met bovenaansluiting aan te schaffen. Deze dan in de opening van de haard te zetten. Is een T stuk dan wel mogelijk?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Nisbus of verloopstuk, is maar net hoe je het noemt. Er zijn verloopstukken om van dubbelwandig naar enkelwandig te gaan.

Bovenaansluiting prima, maar je kachel ga je denk ik niet zo ver in de schouw geplaatst krijgen dat hij recht naar boven kan, er zal denk ik wel een s-bocht aangebracht moeten worden.
T-stuk is geen must, maar wel handig.

Overigens, veel (goede) kachels kun je middels een dekseltje zo omzetten van boven- naar achteraansluiting.
heritage

Bericht door heritage »

JantjeV8 schreef: 08 dec 2023, 10:22 Nisbus of verloopstuk, is maar net hoe je het noemt. Er zijn verloopstukken om van dubbelwandig naar enkelwandig te gaan.

Bovenaansluiting prima, maar je kachel ga je denk ik niet zo ver in de schouw geplaatst krijgen dat hij recht naar boven kan, er zal denk ik wel een s-bocht aangebracht moeten worden.
T-stuk is geen must, maar wel handig.

Overigens, veel (goede) kachels kun je middels een dekseltje zo omzetten van boven- naar achteraansluiting.
Bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee! Ik was in de veronderstelling dat ik wel direct omhoog zou kunnen gaan, maar ik zal eens gaan passen en meten. Ook goed om nog even rekening mee te houden bij het uitzoeken van de kachel. Het liefst heb ik een compacte kachel die ik zo in het gat kan zetten zodat ik niet hoef te gaan breken.
heritage

Bericht door heritage »

JantjeV8 schreef: 08 dec 2023, 07:19 Klep er uit, een passende nisbus er in, eventueel met koord rondom om hem zeker dicht te maken.
Ik had toch nog een vraagje hierover. Met klep eruit bedoel je die smoorklep eruit toch? Niet de gehele rookkap eruit slopen?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Precies, alleen dat klepje van onderaf, dat zit in de weg om een aansluiting te maken zo te zien.

Oh ja, en smoren doen we hier ook niet war, stoken doe je voluit.. :shock:
heritage

Bericht door heritage »

JantjeV8 schreef: 11 dec 2023, 07:50 Precies, alleen dat klepje van onderaf, dat zit in de weg om een aansluiting te maken zo te zien.

Oh ja, en smoren doen we hier ook niet war, stoken doe je voluit.. :shock:
Oke helder! Ik ben toch bang dat het niet gaat lukken, de achterwand van de rookkap (rechts op de foto) loopt naar binnen toe en is dus niet helemaal recht. Hierdoor ga ik waarschijnlijk geen enkelwandige buis in dat gat krijgen van de smoorklep.

Ik denk dat ik dan met een flexibel rookkanaal aan de slag moet?
Plaats reactie