hygieneboiler; te weinig vermogen
Moderator: Moderators
-
pelletpower
Re: hygieneboiler; te weinig vermogen
Inderdaad, tenzij het hier om een ander type hygieneboiler gaat?
Sensor s1dak en sensor s9, waar zitten die? Vlakbij op de buffer? Is dat je sanitairwater? Tenminste hoop ik niet dat s1 echt op het dak zit.
Sensor s1dak en sensor s9, waar zitten die? Vlakbij op de buffer? Is dat je sanitairwater? Tenminste hoop ik niet dat s1 echt op het dak zit.
-
ruspek
buffer is van Burg Solar.
de oranje lijn is de top vd boiler
de donker groene midden boiler
blauwe lijn is collector dak.
S9 (de "vies"groene) en S10 (de licht blauwe) zijn de in en uitgaande van de collector in en uit de buffer.
Zojuist is dochterlief in bad geweest en heb ik aan het mengventiel lopen rommelen. paar keer koud en heet gedraaid. dit resulteerde wel in een koude buis net achter het ventiel maar niet in een hete buis direct na het mengventiel.
mijn conclusie is dus dat het in het mengventiel zit.
de buis voor het mengventiel is niet vast te pakken.
Dus maar eens een ander mengventiel ertussen zetten.....
geen idee welk merk ik nu heb maar zou graag een fatsoenlijk merk willen die het wat langer uithoudt
(5 jaar en defect is natuurlijk knullig)
de donker groene midden boiler
blauwe lijn is collector dak.
S9 (de "vies"groene) en S10 (de licht blauwe) zijn de in en uitgaande van de collector in en uit de buffer.
Zojuist is dochterlief in bad geweest en heb ik aan het mengventiel lopen rommelen. paar keer koud en heet gedraaid. dit resulteerde wel in een koude buis net achter het ventiel maar niet in een hete buis direct na het mengventiel.
mijn conclusie is dus dat het in het mengventiel zit.
de buis voor het mengventiel is niet vast te pakken.
Dus maar eens een ander mengventiel ertussen zetten.....
geen idee welk merk ik nu heb maar zou graag een fatsoenlijk merk willen die het wat langer uithoudt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ruspek
ZO, het probleem zat hem dus in het mengventiel.
deze paar keer goed naar min-max gedraaid en geklopt met hamer erop.
Nu is de sww weer goed warm.
Heb ook even contact gezocht met de leverancier / fabrikant van het ventiel.
Ze geven aan dat kalkafzetting heel goed mogelijk is en daardoor werking niet meer ok.
Dit door de hogere temperaturen in een zonneboiler systeem. Ze hebben een speciaal mengventiel voor solar installaties. zonder keerkleppen. Deze willen dus door kalk wel eens vast gaan zitten.
Neemt niet weg dat ik nu dus wel lekker warm (heet) water uit de kraan krijg. Alleen niet zoveel om een bad te vullen. Vind ik persoonlijk geen probleem maar de rest van het gezin wel
Zit dus nog te denken om er een naverwarmer achter te zetten. Een (warmtepomp)boiler of doorstroomverwarmer??
Of gewoon nog even afwachten en in later stadium de hele reutemeteut eruit en dan een warmtepomp erin?
ecologisch is een pellet cv natuurlijk ook niet helemaal meer ok.......
deze paar keer goed naar min-max gedraaid en geklopt met hamer erop.
Nu is de sww weer goed warm.
Heb ook even contact gezocht met de leverancier / fabrikant van het ventiel.
Ze geven aan dat kalkafzetting heel goed mogelijk is en daardoor werking niet meer ok.
Dit door de hogere temperaturen in een zonneboiler systeem. Ze hebben een speciaal mengventiel voor solar installaties. zonder keerkleppen. Deze willen dus door kalk wel eens vast gaan zitten.
Neemt niet weg dat ik nu dus wel lekker warm (heet) water uit de kraan krijg. Alleen niet zoveel om een bad te vullen. Vind ik persoonlijk geen probleem maar de rest van het gezin wel
Zit dus nog te denken om er een naverwarmer achter te zetten. Een (warmtepomp)boiler of doorstroomverwarmer??
Of gewoon nog even afwachten en in later stadium de hele reutemeteut eruit en dan een warmtepomp erin?
ecologisch is een pellet cv natuurlijk ook niet helemaal meer ok.......
-
pelletpower
Pellets zijn inderdaad niet al te eco. Een warmtepomp op propaan doet het al een stuk beter, de andere koudemiddelen hebben nog een aardige milieubelasting.
Met LTV is een COP van 6 echt haalbaar, voor sanitairwater lukt dat niet natuurlijk.
Met LTV is een COP van 6 echt haalbaar, voor sanitairwater lukt dat niet natuurlijk.
-
GTV6
De pellet cv zit zo te lezen aangesloten op de bovenste helft van de buffer.
Op zich logisch voor de combinatie met het solarsysteem, echter vanaf oktober tot mei of iets dergelijks doet die zon nagenoeg niets.
Als je de CV ingang van de boiler verplaatst naar de onderzijde heb je de dubbele capaciteit ongeveer. Maak die aansluiting voor midden en voor onder met wat afsluiters, dan twee keer per jaar de boel omzetten als de zon het niet doet.
Op zich logisch voor de combinatie met het solarsysteem, echter vanaf oktober tot mei of iets dergelijks doet die zon nagenoeg niets.
Als je de CV ingang van de boiler verplaatst naar de onderzijde heb je de dubbele capaciteit ongeveer. Maak die aansluiting voor midden en voor onder met wat afsluiters, dan twee keer per jaar de boel omzetten als de zon het niet doet.
-
ruspek
Ik begrijp je niet helemaal.
Wel het punt dat je maakt dat de sww spiraal te snel warmte moet opnemen dat niet lukt.
De top blijft wel gewoon warm.
Midden temp zakt wel weg tijdens vollopen bad.
Heb nu extra sensoren erbij gezet om te monitoren wat er gebeurt bij tappen van veel sww.
Nog meer warmte bufferen heb ik ook aan gedacht.
Heb nu de helft vd buffer, dat is 500liter dus.
Moet toch ruim voldoende zijn?
Meer bufferwater verwarmen kost natuurlijk boel extra pelkets, of dan juist de temp weer omlaag?
Als laatste begrijp ik zo niet hoe je de aansluiting bedenkt om meer water te verwarmen
Wel het punt dat je maakt dat de sww spiraal te snel warmte moet opnemen dat niet lukt.
De top blijft wel gewoon warm.
Midden temp zakt wel weg tijdens vollopen bad.
Heb nu extra sensoren erbij gezet om te monitoren wat er gebeurt bij tappen van veel sww.
Nog meer warmte bufferen heb ik ook aan gedacht.
Heb nu de helft vd buffer, dat is 500liter dus.
Moet toch ruim voldoende zijn?
Meer bufferwater verwarmen kost natuurlijk boel extra pelkets, of dan juist de temp weer omlaag?
Als laatste begrijp ik zo niet hoe je de aansluiting bedenkt om meer water te verwarmen
-
GTV6
Het is een aanname natuurlijk, maar ik denk dat de pellet cv is aangesloten op de bovenste helft, retour pellet cv op halve hoogte van de buffer.
Dan zou je dus een 500 liter hebben, maar effectief is dit 350 liter sww, ik meen voor zes personen, dat is niet genoeg om ook een bad te vullen.
Als je de hele buffer gaat gebruiken, dus retour op onderzijde buffer dan heb je wat meer capaciteit.
Indien dit teveel is kun je de temperatuur nog aanpassen.
Dan zou je dus een 500 liter hebben, maar effectief is dit 350 liter sww, ik meen voor zes personen, dat is niet genoeg om ook een bad te vullen.
Als je de hele buffer gaat gebruiken, dus retour op onderzijde buffer dan heb je wat meer capaciteit.
Indien dit teveel is kun je de temperatuur nog aanpassen.
-
ruspek
Ah O besoel je.
Ik zal eens kijken waar de retour vd ketel ligt.
Esit: retour zit op 1/3e van onder
Ik zal eens kijken waar de retour vd ketel ligt.
Esit: retour zit op 1/3e van onder
-
GTV6
Dan zou er toch voldoende capaciteit moeten zijn aan sww. De pelletketel zal toch ook wel 20kW of meer aan vermogen hebben, dan moet continue gebruik bijna kunnen.
Ik denk dat je naar de instellingen en goed functioneren van de regeltechniek moet kijken.
Ik denk dat je naar de instellingen en goed functioneren van de regeltechniek moet kijken.
-
ruspek
Aan de pelletcv kan ik verder niets instellen. Behalve de boiler temperatuur (kop)
Heb de sensor al wat lager gezet dus tsja....
Maar eens de winter doorkomen.
Heb de sensor al wat lager gezet dus tsja....
Maar eens de winter doorkomen.