Kachelpijp van 150mm naar 200mm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

tobsie

Kachelpijp van 150mm naar 200mm

Bericht door tobsie »

Mijn kachel (Heta Scanline 1000S) is via een 150mm pijp aangesloten op mijn schoorsteen. De schoorsteen is een pijp van diameter 200mm. Althans dat zegt de schoorsteenveger en zover ik kan zien klopt dit, maar ik kan niet door de hele pijp kijken en misschien is er wel een deel gemetseld.

Deze kachel heb ik nu een jaar of 3 en ik heb een aantal zaken wat me tegenvalt:
- Veel as. Elke week zit de asbak ongeveer voor 75% vol, mijn schating is dat ik er wekelijks minimaal 5 liter as uit haal (een emmer van 10 liter voor de helft gevuld) uit haal (asbak en verbrandingsruimte). Ik stook in de winterperiode wel continu en gemengd hout (els, eiken, dennen, berk, accacia).
- Er komt in principe altijd rook in de kamer als ik de kachel wil bijvullen als deze nog wat brand.
- De kachel brand met de deur dicht overigens wel erg mooi en naar mijn idee is er ook voldoende trek.

Nu vraag ik me af wat de reden kan zijn. Mijn schoorsteenveger zegt dat de kachelpijp prima is en het probleem niet kan zijn. Hij geeft aan dat een externe luchttoevoer wellicht een oplossing kan zijn, want nu wordt de lucht aangezogen vanuit de ruimte.
Mijn woning is van 1982 zonder mechanische ventilatie. Als ik een raampje openzet tijdens het stoken merk ik geen verschil, dus ik vraag me af of dit verschil gaat maken.

Zelf denk ik dat wellicht de overgang van 150mm naar 200mm een probleem kan zijn. Immers krijgt de rook na de overgang veel meer ruimte wat misschien invloed kan hebben op de trek. Een dubbelwandige pijp door de bestaande pijp trekken dacht ik zelf nog aan.

Daarnaast zijn de huidige aansluitingen van de kachel naar de schoorsteeningang (dus het 150mm stuk) nooit vervangen. Ik ben hiermee al naar mijn kachelverkooppunt geweest, maar zij geven aan dat dit prima is. Ik dacht wellicht aan het aanzuigen van valse lucht.

Iemand ideeen hoe ik de huidige sitiuatie kan verbeteren zonder de huidige kachel te vervangen, want dit zou voor een prima kachel moeten zijn (uiteraard niet te vergelijken met een rocket/massa)?
Ik vind het overigens prima om de lucht extern aan te gaan zuigen en een kachelpijp door de bestaande schoorsteen te trekken. De kachel heeft 3000 euro gekost, dus ik wil best investeren om het optimale eruit te halen (maar het moet wel zin hebben natuurlijk :) )
remco d

Re: Kachelpijp van 150mm naar 200mm

Bericht door remco d »

Bij het bijvullen (en dus geen koude schoorsteen) zou de trek prima moeten zijn. Een te grote pijp lijkt mij normaal geen probleem maar als de trek door omstandigheden niet ideaal is zou een geïsoleerde pijp in de schoorsteen wel kunnen helpen.

Hoe recht en hoog is de schoorsteen en in hoeverre komt deze boven bomen e.d in de buurt uit? Dat lijkt mij eerder een oorzaak dan de schoorsteen zelf.
tobsie

Bericht door tobsie »

remco d schreef: 24 aug 2023, 12:52 Bij het bijvullen (en dus geen koude schoorsteen) zou de trek prima moeten zijn. Een te grote pijp lijkt mij normaal geen probleem maar als de trek door omstandigheden niet ideaal is zou een geïsoleerde pijp in de schoorsteen wel kunnen helpen.
Het gaat me er voornamelijk om dat deze van 150mm naar 200mm verbreed.
remco d schreef: 24 aug 2023, 12:52 Hoe recht en hoog is de schoorsteen en in hoeverre komt deze boven bomen e.d in de buurt uit? Dat lijkt mij eerder een oorzaak dan de schoorsteen zelf.
Dak is zo'n 10 meter hoog en gemetselde schoorsteen op het dak ook nog wel ruim een meter. Dus ik schat vanaf de achteruitgang kachel tot hoogte schhorsteen ruim 10,5 meter. De schoorsteen gaat in principe helemaal recht omhoog. Er zit een klein stukje verval in, ik denk 20-30cm. Daarom kan ik ook niet recht omhoog kijken in de pijp.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

tobsie schreef: 24 aug 2023, 11:10
- Er komt in principe altijd rook in de kamer als ik de kachel wil bijvullen als deze nog wat brand.
- De kachel brand met de deur dicht overigens wel erg mooi en naar mijn idee is er ook voldoende trek.

Mijn schoorsteenveger zegt dat de kachelpijp prima is en het probleem niet kan zijn.
Als ik een raampje openzet tijdens het stoken merk ik geen verschil,

Immers krijgt de rook na de overgang veel meer ruimte wat misschien invloed kan hebben op de trek.
Je spreekt jezelf een paar keer tegen.
Je schoorsteenveger zegt dat er voldoende trek is, terwijl de rook uit je kachel komt als je even bijvult. Dus geen trek. Die vent weet er niks van. Heeft hij de trek gemeten? Als je vlak voor de kachelopening een stukje papier aan steekt, dan moet de vlam al schuin de kachel in getrokken worden, dan is er trek. Beter nog om de trek echt te meten, komt een getal in Pascal uit, de kachelfabrikant zal de minimale waarde in de beschrijving hebben staan.
De invloeden vanuit je woning, dus raampje open zetten, geven geen verandering, dus luchtaanvoer is er genoeg. Logisch, want je zegt dat hij mooi brandt.

Maar, veel as is veel residu, dus geen goeie verbranding. Dat vuurtje van je komt dus niet goed op temperatuur. Hoe heter hoe minder residu. En niet heet genoeg heeft 1 hoofdoorzaak: je kachel ademt niet zoals het hoort. Toevoerlucht is er genoeg, immers je raampje open zetten geeft geen verschil. Dan resteert dat de kachel niet goed uitademt, dus niet voldoende trek. Je schoorsteen heeft OF valse lucht OF simpelweg niet voldoende trek. (Ik sluit je kachel op luchtlekkages verder even uit, maar dat ding moet ook netjes gesloten zijn natuurlijk).

In mijn ogen dus: de afvoer controleren op valse lucht lekkages, OF inderdaad, de diameter klopt niet bij de kachel en zorgen dat je op fabrieksvoorschrift uit gaat komen.
tobsie

Bericht door tobsie »

JantjeV8 schreef: 24 aug 2023, 16:00 Je spreekt jezelf een paar keer tegen.
Je schoorsteenveger zegt dat er voldoende trek is, terwijl de rook uit je kachel komt als je even bijvult. Dus geen trek. Die vent weet er niks van.
Ik zeg niet dat hij zegt dat er voldoende trek is. Immers komt hij altijd hartje zomer de schoorsteen vegen. Hij zegt dat hij van mening is dat de schoorsteen prima is. Puur een gevoel zonder feiten.
Dit trek ik zelf ook in twijfel. Er is ook nog een ander mogelijk issue. Op de gemetselde schoorsteen (vierkant en groot) zit een grote koperen kap. Daaronder zit een vonkenvanger, omdat ik een rieten kap heb. Dit is een vonkenvanger die de vorige bewoner heeft gemonteerd en is een plaat met daarin geperforeerde gaatjes. Dat is dus niet het gaas wat ze normaal als vonkenvanger gebruiken, maar veel minder gaatjes oppervlak. Maar nog steeds is het gatoppervlak denk ik groter dan wannee ik er een 150mm kap op zou zetten.
Dit kan dus ook nog een reden zijn.
Dit heeft bij de vorige kachel altijd prima gefunctioneerd. Was een Altech Fireview kachel met zij aanvoer. Weinig as en nooit problemen met trek. Dus vanuit die ervaring dacht ik dat het altijd prima was.
JantjeV8 schreef: 24 aug 2023, 16:00 Maar, veel as is veel residu, dus geen goeie verbranding. Dat vuurtje van je komt dus niet goed op temperatuur. Hoe heter hoe minder residu. En niet heet genoeg heeft 1 hoofdoorzaak: je kachel ademt niet zoals het hoort. Toevoerlucht is er genoeg, immers je raampje open zetten geeft geen verschil. Dan resteert dat de kachel niet goed uitademt, dus niet voldoende trek. Je schoorsteen heeft OF valse lucht OF simpelweg niet voldoende trek. (Ik sluit je kachel op luchtlekkages verder even uit, maar dat ding moet ook netjes gesloten zijn natuurlijk).

In mijn ogen dus: de afvoer controleren op valse lucht lekkages, OF inderdaad, de diameter klopt niet bij de kachel en zorgen dat je op fabrieksvoorschrift uit gaat komen.
Ga vanavond wat testen doen.
Mijn kacheltemp meter op de kachelpijp staat overigens altijd keurig in het midden van de optimale temp. Dus naar mijn idee komt de kachel wel prima op temperatuur, maar ook dit zijn uiteraard geen harde feiten dat de verbranding optimaal is.
tobsie

Bericht door tobsie »

Gisteren getest met een aansteker en de kacheldeur op een kier. Als ik de vlam van de aansteker voor kier houd dan blijft het vlammetje recht omhoog staan, dus geen enkele trek. Wellicht is dat normaal, want de binnentemperatuur van de woning was ongeveer gelijk met de buiten temperatuur.

Daarnaast wat foto's van de aansluiting op de schoorsteen. Dit is een T-stuk met daaraan 2 losse stukken. 1 gaat er in de schoorsteen en 1 gaat er in de kachel.
De buis die in de kachel gaat schuif ik over de kachelinlaat en de buis drukt dan tegen kachelkoord (zit op de kachelinlaat). Voor mijn gevoel mis ik hier iets, zoals een klem of iets dergelijks.
Is dit normaal of hebben jullie dit anders?
20230824_223010.jpg
20230824_222949.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

tobsie schreef: 24 aug 2023, 16:35 een plaat met daarin geperforeerde gaatjes. Dat is dus niet het gaas wat ze normaal als vonkenvanger gebruiken, maar veel minder gaatjes oppervlak. Maar nog steeds is het gatoppervlak denk ik groter dan wannee ik er een 150mm kap op zou zetten.
Weet je ongeveer wat voor gatenpatroon die plaat heeft? Want met perforatie's moet heb je al heel veel 'open' als je een patroon hebt dat 50% doorlaat heeft. De meeste perfo-patronen liggen rond de 35 - 40%. Dat zal een beste weerstand geven die je trek dus flink af kan remmen. Tel dat op bij de verbreding in je schoorsteen, immers ook dat zal de snelheid van de rookgas wat afremmen.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Dat ging ongeveer gelijk op...

Mijn kachel heeft eveneens een achteraansluiting, maar inderdaad, ik heb daar wel een klem omheen zitten. Enkel tegen het koord gedrukt zou het bij mijn kachel niet luchtdicht zijn. Overigens, mijn buis drukt niet TEGEN het kachelkoord, maar ik heb om de uitloop van de kachel een dun koord gedraaid, daarover de buis geschoven. Dat zit redelijk strak. En voordat ik de klem er omheen schuif, dicht ik het uiteinde ook af met kachelkit. Je kunt daar met de kitspuit niet bij, dus dat is met je vingers de rand rondom dicht plamuren, maar het werkt wel.
Die klem is een soort slangklem, maar dan iets van 100mm breed in plaats van 10 en dat ding is van rvs. Als dat ding los moet voor onderhoud o.i.d. dan doe ik wel altijd even een druppeltje olie aan die schroef(draad), want anders vreet dat rvs de schroefdraad kapot.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

tobsie schreef: 25 aug 2023, 08:32 Gisteren getest met een aansteker en de kacheldeur op een kier. Als ik de vlam van de aansteker voor kier houd dan blijft het vlammetje recht omhoog staan, dus geen enkele trek. Wellicht is dat normaal, want de binnentemperatuur van de woning was ongeveer gelijk met de buiten temperatuur.
Inderdaad, met deze temperaturen zegt dat niets. Probeer maar eens als het buiten 10 graden kouder is. Dan zal er snel veel trek moeten komen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
LeaD

Bericht door LeaD »

Die plaat met gaatjes vervangen door een plaat met gaatjes die veel langer is . Plaats deze vervolgens schuin in de schoorsteen . De totale oppervlakte van de gaatjes dient de doorsnede van de schouwpijp te overschrijden . Probleem opgelost .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
LeaD

Bericht door LeaD »

De aansluiting met de kachel had beter geweest met een schuint Tee en een 45° aan de kachel . Maar dat is enkel een voordeel bij de koude opstart . Voor de trek zal het weinig uitmaken .
Mijn ervaring, het horizontale stukje buis laat aan de binnen zijde veel meer aan dan wanneer dit stukje 45° schuin oploopt . Dubbelwandig geniet ook nog eens de voorkeur .
tobsie

Bericht door tobsie »

JantjeV8 schreef: 25 aug 2023, 08:48 Weet je ongeveer wat voor gatenpatroon die plaat heeft? Want met perforatie's moet heb je al heel veel 'open' als je een patroon hebt dat 50% doorlaat heeft. De meeste perfo-patronen liggen rond de 35 - 40%. Dat zal een beste weerstand geven die je trek dus flink af kan remmen. Tel dat op bij de verbreding in je schoorsteen, immers ook dat zal de snelheid van de rookgas wat afremmen.
Wilde vandaag het dak op om wat foto's te maken, maar was me te winderig. Morgen nieuwe poging.
Wat ik in iedere geval weet is dat het luikje in 1 van de vier vonkenvanger platen voor de schoorsteenveger, van normaal vonkenvanger gaas is.
tobsie

Bericht door tobsie »

LeaD schreef: 26 aug 2023, 08:41 De aansluiting met de kachel had beter geweest met een schuint Tee en een 45° aan de kachel . Maar dat is enkel een voordeel bij de koude opstart . Voor de trek zal het weinig uitmaken .
Mijn ervaring, het horizontale stukje buis laat aan de binnen zijde veel meer aan dan wanneer dit stukje 45° schuin oploopt . Dubbelwandig geniet ook nog eens de voorkeur .
De reden waarom er zo'n t-stuk aan zit is volgens mij voor het opvangen van het roet/creosoot dat gedurende het stookseizoen naar beneden valt. Ik haal tijdens het stookseizoen altijd het reservoir een keer leeg en als de schoorsteenveger kont nogmaals. Het reservoir is dan beide keren goed vol.
Als ik niet meer zo'n reservoir heb dan kan het nergens meer heen.

Maar wellicht hoort er helemaal niets naar beneden te vallen en is dit een extra bewijs dat de kachelpijp/vonkenvanger niet goed functioneert.
LeaD

Bericht door LeaD »

tobsie schreef: 24 aug 2023, 16:35 Dit trek ik zelf ook in twijfel. Er is ook nog een ander mogelijk issue. Op de gemetselde schoorsteen (vierkant en groot) zit een grote koperen kap. Daaronder zit een vonkenvanger, omdat ik een rieten kap heb. Dit is een vonkenvanger die de vorige bewoner heeft gemonteerd en is een plaat met daarin geperforeerde gaatjes. Dat is dus niet het gaas wat ze normaal als vonkenvanger gebruiken, maar veel minder gaatjes oppervlak. Maar nog steeds is het gatoppervlak denk ik groter dan wannee ik er een 150mm kap op zou zetten.
Is het nu gaas of is het een plaat met gaatjes ?
tobsie

Bericht door tobsie »

LeaD schreef: 26 aug 2023, 22:18 Is het nu gaas of is het een plaat met gaatjes ?
4 platen met geperforeerde gaatjes rondom de koperen kap bovenop de gemetselde schoorsteen. In 1 van de platen is een rechthoekig gat gezaagd dat dient als veegluik voor de schoorsteenveger. Voor dit gat is vonkenvanger gaas gebruikt, wat eenvoudig verwijderd kan worden door de schoorsteenveger.

Leg ik het zo duidelijk uit?
Om deze reden wilde ik ook foto's maken, zodat het duidelijk is.
Plaats reactie