Deze kachel heb ik nu een jaar of 3 en ik heb een aantal zaken wat me tegenvalt:
- Veel as. Elke week zit de asbak ongeveer voor 75% vol, mijn schating is dat ik er wekelijks minimaal 5 liter as uit haal (een emmer van 10 liter voor de helft gevuld) uit haal (asbak en verbrandingsruimte). Ik stook in de winterperiode wel continu en gemengd hout (els, eiken, dennen, berk, accacia).
- Er komt in principe altijd rook in de kamer als ik de kachel wil bijvullen als deze nog wat brand.
- De kachel brand met de deur dicht overigens wel erg mooi en naar mijn idee is er ook voldoende trek.
Nu vraag ik me af wat de reden kan zijn. Mijn schoorsteenveger zegt dat de kachelpijp prima is en het probleem niet kan zijn. Hij geeft aan dat een externe luchttoevoer wellicht een oplossing kan zijn, want nu wordt de lucht aangezogen vanuit de ruimte.
Mijn woning is van 1982 zonder mechanische ventilatie. Als ik een raampje openzet tijdens het stoken merk ik geen verschil, dus ik vraag me af of dit verschil gaat maken.
Zelf denk ik dat wellicht de overgang van 150mm naar 200mm een probleem kan zijn. Immers krijgt de rook na de overgang veel meer ruimte wat misschien invloed kan hebben op de trek. Een dubbelwandige pijp door de bestaande pijp trekken dacht ik zelf nog aan.
Daarnaast zijn de huidige aansluitingen van de kachel naar de schoorsteeningang (dus het 150mm stuk) nooit vervangen. Ik ben hiermee al naar mijn kachelverkooppunt geweest, maar zij geven aan dat dit prima is. Ik dacht wellicht aan het aanzuigen van valse lucht.
Iemand ideeen hoe ik de huidige sitiuatie kan verbeteren zonder de huidige kachel te vervangen, want dit zou voor een prima kachel moeten zijn (uiteraard niet te vergelijken met een rocket/massa)?
Ik vind het overigens prima om de lucht extern aan te gaan zuigen en een kachelpijp door de bestaande schoorsteen te trekken. De kachel heeft 3000 euro gekost, dus ik wil best investeren om het optimale eruit te halen (maar het moet wel zin hebben natuurlijk