Ramon schreef: ↑20 dec 2022, 18:57
Tja...
Ik snap het idee erachter, maar in mijn beleving gaat het allemaal net niks worden...
Stel dat je het buffervat warm krijg, hoe ga je m leeg krijgen?
Wat ga je electrisch verwarmen met een dag zon in september/oktober?? Dan is het ook al warm in huis...
Ik zou alles lekker zo laten, of het helemaal grondig aanpakken.
Vergeet niet dat je met de opgeslagen energie in het buffervat amper wat kan, vooral met radiatoren.
Je aanvoertemperatuur van radiatoren moet toch al gauw 40 a 50 graden zijn. Stel dat je je buffervat verwarmd naar 80 graden...
Kan je het 40 graden afkoelen. 300 x 40 x 0.00163 = 14 kWh
Je kan dus 14 kWh nuttige energie in je buffervat opslaan.
Dat is hetzelfde als een uurtje stoken met je cv houtkachel nu...
Dat zet geen zoden aan de dijk. Ik zou het dan voor douchewater gebruiken. Je douchewater electrisch verwarmen...
Helemaal grondig aanpakken gaat helaas niet. Het is inpassen in de bestaande situatie en het hoeft enkel voor ons te werken en dat het niet perfect zal zijn realiseren we ons ook.
Ik had het buffervat elektrisch willen verwarmen tot 50/55 graden zodat de kachel dat niet hoefde te doen en voor douchewater hebben we al 2x 120 liter staan. De elektrische boiler en in het zomerseizoen de boiler van de zonnecollectoren er ook nog bij. Plus het is een buffervat voor cv en niet voor sanitair water.
Zo laten is geen optie want als het kouder wordt trekt die kachel het niet alleen dus dan moeten we alsnog een gas cv ernaast gaan hangen en we willen juist van dat gas af.
Maar hoezo kunnen we niets met de warmte uit het buffervat voor de radiatoren?
Waar het ons om gaat is dat als we 's avonds naar bed gaan en de kachel uitgaat die pomp nog doordraait met warm water uit die buffer in de hoop dat het huis minder snel afkoelt. Eigenlijk zou dat vat alleen maar mee hoeven te draaien als het zo koud is als vorige week. Vandaar dat we er ook kogelkranen tussen willen laten zetten zodat het niet altijd mee hoeft te draaien.
Oké ik wil weer iets wat buiten de gebaande paden valt maar dat hoeft toch niet onmogelijk te zijn?
Ik heb het echt koud gehad vorige week 'als ik 's morgens beneden kwam.
We streven niet naar perfectie maar naar een heel klein beetje meer comfort gedurende vorst periodes
Maar het buffervat heeft vooralsnog geen haast. Een andere pomp is belangrijker nu. Eentje die wat simpeler is en net een tandje meer bij kan zetten. Zou deze pomp wat zijn? We zijn zelf maar aan het googelen geslagen...
https://www.waterpompshop.nl/dab-evosta ... mp-cv-pomp