Je gaat er kennelijk van uit dat jouw kachel 6kW nominaal is. Afgaande op het door jou genoemde vermogen van 2-6kW verwacht ik dat de kachel nominaal 4,5 of 5kW zal zijn. Het uitgangspunt moet zijn dat een kachel bij de opstellingsruimte moet passen. Hiermee wordt bedoeld dat deze, wanneer er dusdanig gestookt wordt dat de kachel op bedrijfstemperatuur blijft, haar warmte kwijt kan zonder dat het sauna wordt. Dit is bij Ramon kennelijk niet het geval.Ramon schreef: ↑18 dec 2021, 22:05 Ik kom bij aardig wat mensen thuis die een houtkachel hebben, maar niemand stookt nominaal. Hooguit het eerste (half) uur.
Hoe je kan zien of je nominaal stookt? Als je afgastemp, hetzelfde is als op het keuringsrapport...
Mijn houtkachel is ongeveer de kleinste die er is. 2-6 kW. Als ik nominaal ga stoken, dan stik ik overal de moord. 6 kW x 24 uur = 150 kWh per dag. Dat heb ik nog niet nodig als het -10 vriest.
Vaststellen op welk vermogen wordt gestookt kan redelijk eenvoudig. Hier heb je alleen een weegschaal, vochtmeter en klok voor nodig. Uitgaande van blokken (beuken)hout welke een maximale omtrek van 30cm hebben (‘polsdik’) met ca. 15% vocht, kun je uitgaan van een energie-inhoud van ca. 4,2kW/kg. Een kachel bij keuring moet ca. 45min branden op een belading, tussentijds mag er niets aan de kachel veranderd worden. Thuis is het streven om 30-45 minuten te doen met een lading hout in de kachel, dan is het risico dat de lucht geknepen wordt en voor onnodig veel uitstoot zorgt klein. Brandt het vuur (van ontvlammen tot de laatste vlammetjes boven het koolbed bijna doven) op 0,5kg hout een half uur, dan wordt er dus op ruim 4kW per uur gestookt.
Rookgastemperatuur, mits op zn laagst (vlak voor het bijvullen) ca. 150ºC, is niet zo van belang. Belangrijker is dat de kachel verbrandingstechnisch goed haar werk kan doen en op vermogen gestookt wordt.