Ramon schreef: ↑19 dec 2021, 09:36
Ook bij RRF! Hoe toevallig... Echt een duidelijk rapport. Ik lees welke kachel er gebruikt is, de afgastemperaturen, onderdruk in hrt rookkanaal, wanneer de filter erin gestopt is, na hoeveel minuten en hoe lang er gemeten is, na 2 volle stoken, of hij nog net zo goed werkt, of al meetbare verminderde werking... ik ga mijn sponsje ook laten testen
Dag Ramon,
Jouw achting van keuringsinstanties was iedereen al duidelijk denk ik. Ik heb geen verstand van het keuren van CV-kachels, dus kan daar niets over zeggen. Wel wil ik duidelijk afstand nemen van jouw stemmingmakerij wat RRF en andere keuringsinstanties betreft. Uit jouw reactie blijkt dat je niet veel inzicht hebt in wat er in normen is vastgelegd en hoe een keuring er aan toe gaat. Helemaal niet erg, maar als je dan zo van leer trekt behoor je je huiswerk te hebben gedaan, is mijn bescheiden mening.
Ten eerste: Keuringslabs kunnen bestaan bij gratie van hun accreditering. Geen accreditering meer = geen opdrachten meer. Accreditatie wordt regelmatig, extern, onafhankelijk getoetst. Een keuringslab gaat natuurlijk nooit sjoemelen voor een opdrachtgever die een paar duizend euro voor een meting betaald, met het risico om als lab vervolgens zelf de deuren te kunnen sluiten, die redenatie zal iedereen kunnen volgen hoop ik.
Ten tweede: Natuurlijk ben je als buitenstaander niet welkom bij de keuring van de kachel van een ander, hoe kom je er bij dat dit wel even zou kunnen? Ik ben regelmatig voor keuringen (eigen opdracht of in samenwerking met de opdrachtgevende kachelproducent) bij zowel SGS en RRF geweest. Zonder eigen opdracht of expliciete medewerking ben ik ook niet welkom. Bij een bezoek worden vervolgens alle kachels afgedekt en vinden geen andere keuringen of metingen plaats. Dit heeft niets met sjoemelen te maken, maar alles met concurrentie-gevoeligheid. Net zo goed als je als lab je deuren kunt sluiten zonder accreditatie, kun je dat ook wanneer kostbare kachel-prototypen bij jouw lab voor iedereen (lees: de concurrentie) te bewonderen zijn.
Ten derde: Kijk eens goed naar hetgeen je zelf aan aandraagt voordat je vragen stelt. Je vraagt naar allerlei waarden (temperatuur, onderdruk, tijdsduur, etc) die gewoon in de testresulaten staan en/of volgens norm vast liggen, niks geheimzinnigs aan. Ik heb bovendien al gemeld dat een keurings-stook ca. 45 minuten duurt.
Zie ook de post van sprokkelhout met in de bijlage het RRF rapport.
De metingen zijn overigens met en zonder filter (dat staat er ook boven), dus bij het stoken met filter zat die er de hele tijd in, en bij het stoken zonder, zat er geen filter in. Je mag, volgens norm, tijdens een stook niets veranderen aan de kachel.
Ten vierde: Het valt mij op dat je de vloer aanveegt met keuringsdata en -instanties, maar het vermogen van 2-6kW en de 81% rendement van jouw kachel als feit noemt. Je weet dat dit rendement ook volgens norm bij een keuring in een keuringslab bepaald is?
Tip: Geef SGS, RRF, TÜV, of een ander geaccrediteerd lab opdracht om jouw sponsjes te keuren. Dan ben jij opdrachtgever, heb je daarmee een toegangsbewijs tot de tests, kun je ze alles vragen en alles bekijken.