Attack DPX 15 Profi

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hendrik Jan

Attack DPX 15 Profi

Bericht door Hendrik Jan »

Allereerst voor iedereen nog de allerbeste wensen voor 2021!
Inmiddels zijn we verhuisd naar een oude woonboerderij niet ver van de Belgische grens.
We kunnen ons hier nog volop uitleven; inmiddels hebben we het deel van het dak wat nog niet was geïsoleerd voorzien van isolatie.
De hele woning is nog voorzien van enkel glas, maar hopelijk nog deze maand wordt dat in vrijwel de hele woning vervangen door HR++
Dat zal al een heleboel schelen denk ik.

Ook hebben we een Attack DPX 15 Profi geplaatst die deze week in bedrijf is gegaan; daar heb ik alleen nog wat probleempjes mee helaas...
Vaak wil hij niet of heel moeizaam opstarten; bij het aanmaken heb ik dan een mooi vuurtje in de bovenste kamer maar als ik dan zo ver ben dat alle deuren dicht kunnen wil hij in de onderste kamer vaak niet gaan branden, hij vergast wel getuige de hoeveelheid wit/gelige rook uit de schoorsteen.
Als ik dan de bovendeur een stukje open doe begint hij wel te brullen en als ik dat dan zo laat tot de rookgastemperatuur minimaal 150 graden is en ik doe hem dicht blijft hij soms branden, maar niet altijd.

De luchtkleppen staan ingesteld op de standaard fabrieksinstellingen waar hij volgens Attack mee zou moeten kunnen werken.

Wat doe ik fout? Het vochtpercentage van mijn hout is 11% dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Het rookkanaal is 150mm RVS dubbelwandig (Profiline) en vanuit de kachel kaarsrecht zonder bochten of verslepingen naar boven en ongeveer 5meter lang.

Alvast bedankt voor jullie reacties :D
Ramon

Re: Attack DPX 15 Profi

Bericht door Ramon »

Te koude/korte schoorsteen. Te weinig trek. Verkeerde schoorsteen/wind.

Het helpt om eerst de onderste deur te sluiten nadat u een flink vuur hebt, 10 a 15 min te wachten, en dan de bovenste deur sluiten.
Hendrik Jan

Daar kun je wel eens gelijk in hebben Ramon, volgens de specificaties is de schoorsteen inderdaad aan de korte kant.
Verlengen is eigenlijk niet makkelijk, een extra rookgasventilator zou dan misschien een optie zijn; zou dit wat zijn? https://attackbenelux.nl/toebehoren-ket ... pv150.html Heeft iemand ervaring met dit ding en moet die dan altijd voluit draaien?

De onderste deur eerst sluiten heb ik geprobeerd en dat gaat redelijk maar lang niet altijd. Ook krijg ik dan vaak veel rook in de stookruimte, wat eigenlijk het vermoeden dat te weinig trek het probleem is versterkt :(
jgroot

Bericht door jgroot »

Hendrik Jan schreef: 06 jan 2021, 11:43 Allereerst voor iedereen nog de allerbeste wensen voor 2021!
Inmiddels zijn we verhuisd naar een oude woonboerderij niet ver van de Belgische grens.
We kunnen ons hier nog volop uitleven; inmiddels hebben we het deel van het dak wat nog niet was geïsoleerd voorzien van isolatie.
De hele woning is nog voorzien van enkel glas, maar hopelijk nog deze maand wordt dat in vrijwel de hele woning vervangen door HR++
Dat zal al een heleboel schelen denk ik.

Ook hebben we een Attack DPX 15 Profi geplaatst die deze week in bedrijf is gegaan; daar heb ik alleen nog wat probleempjes mee helaas...
Vaak wil hij niet of heel moeizaam opstarten; bij het aanmaken heb ik dan een mooi vuurtje in de bovenste kamer maar als ik dan zo ver ben dat alle deuren dicht kunnen wil hij in de onderste kamer vaak niet gaan branden, hij vergast wel getuige de hoeveelheid wit/gelige rook uit de schoorsteen.
Als ik dan de bovendeur een stukje open doe begint hij wel te brullen en als ik dat dan zo laat tot de rookgastemperatuur minimaal 150 graden is en ik doe hem dicht blijft hij soms branden, maar niet altijd.

De luchtkleppen staan ingesteld op de standaard fabrieksinstellingen waar hij volgens Attack mee zou moeten kunnen werken.

Wat doe ik fout? Het vochtpercentage van mijn hout is 11% dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Het rookkanaal is 150mm RVS dubbelwandig (Profiline) en vanuit de kachel kaarsrecht zonder bochten of verslepingen naar boven en ongeveer 5meter lang.

Alvast bedankt voor jullie reacties :D
wat bedoel je met niet blijven branden? Gaat je opstartvuur uit, of uiteindelijk ook je ventilator?

Ik heb ook een vrij kort rookkanaal en na wat hulp van de forumleden heb ik het redelijk onder de knie. Wat volgens mij het allerbelangrijkste
is, is dat je echt een goed gloeibed hebt. Als je dit nog niet hebt heeft volladen geen zin (bij mij in ieder geval) Ik start op met klein hout en de onderste deur ook open, nadat ik wat meer vuur heb sluit ik de onderste deur. Vervolgens laat ik de bovenste deur op een kiertje staan totdat de rookgastemperatuur boven de 120 graden is. Dan vul ik met niet te grote blokken voor 1/4 deel de kachel. Deurtje dicht, en alles op temperatuur laten komen (meestal tussen de 70 en 75 graden). Ik zie dan aan de watertemperatuur dat ik hem helemaal kan volladen want dan zakt de watertemperatuur weer wat in. Maar dan heb ik in ieder geval een goed gloeibed en een warm rookkanaal.

Ik heb overigens een slx
Laatst gewijzigd door jgroot op 06 jan 2021, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kofi1

Bericht door Kofi1 »

Hebben die nog een handbediende bypass/ bijvul klep en is deze dan dicht.
Hendrik Jan

jgroot schreef: 06 jan 2021, 16:34
wat bedoel je met niet blijven branden? Gaat je opstartvuur uit, of uiteindelijk ook je ventilator?

Ik heb ook een vrij kort rookkanaal en na wat hulp van de forumleden heb ik het redelijk onder de knie. Wat volgens mij het allerbelangrijkste
is, is dat je echt een goed gloeibed hebt. Als je dit nog niet hebt heeft volladen geen zin (bij mij in ieder geval) Ik start op met klein hout en de onderste deur ook open, nadat ik wat meer vuur heb sluit ik de onderste deur. Vervolgens laat ik de bovenste deur op een kiertje staan totdat de rookgastemperatuur boven de 120 graden is. Dan vul ik met niet te grote blokken voor 1/4 deel de kachel. Deurtje dicht, en alles op temperatuur laten komen (meestal tussen de 70 en 75 graden). Ik zie dan aan de watertemperatuur dat ik hem helemaal kan volladen want dan zakt de watertemperatuur weer wat in. Maar dan heb ik in ieder geval een goed gloeibed en een warm rookkanaal.

Ik heb overigens een slx
Hij stopt niet helemaal maar de rookgastemperatuur blijft zo rond de 110 graden hangen, veel rook uit de schoorsteen. Bovenin blijft hij wel branden/smeulen maar de naverbranding werkt dan niet of nauwelijks.
Nou heb ik deze vraag ook bij Attack Benelux gesteld en daar heb ik netjes snel antwoord van gehad; de luchtkleppen moeten primair op 100% staan en secundair op 10% Ondanks dat in de handleiding staat dat dit 50/40 zou moeten zijn moet ik zeggen dat het nu veel beter gaat.
Hij gaat nu veel sneller richting de 170 graden rookgastemperatuur, soms zelfs 200 graden. Bij 200 graden begint de regeling hem terug te regelen en hoger komt hij dus niet.
Hoe hoog moet trouwens de keteltemperatuur minimaal worden ingesteld? Is 75 graden voldoende of liever hoger?
Hendrik Jan

Kofi1 schreef: 06 jan 2021, 16:41 Hebben die nog een handbediende bypass/ bijvul klep en is deze dan dicht.
De DPX heeft een automatische bypass klep, zodra je de deur dicht doe gaat de klep sowieso dicht. Als je de deur open doet gaat hij open maar dan kun je hem desgewenst handmatig dichtzetten. Andersom, dus open bij dichte deur, kan niet.
jgroot

Bericht door jgroot »

Dat is nogal een verschil in instelling. Goed dat het opgelost is. Ik heb de maximale keteltemperatuur op 88 graden gezet. Maar meestal komt de kachel tot ongeveer 85 graden.
Plaats reactie