Zo, de hout CV kachel is besteld! Wordt alleen pas volgend jaar geleverd...Je tekening is natuurlijk een beginnetje maar ik zou graag de zaken wat gedetaileerder willen zien om er opmerkingen over te maken. Zo zie ik geen pomp,thermomix etc.
Groet atlas
Hierbij de tekening van mijn CV circuit, compleet met maten zodat jullie een indruk krijgen van de lengtes van de buizen. Zoals het getekend is zit de installatie dus in elkaar.
Probleem wat ik in deze opstelling zie: als zowel de CV ketel als de hout CV kachel aan gaan, dan blazen beide pompen als het ware 'tegen elkaar in'. Dit zal in de praktijk 's morgens voor kunnen komen zodra de kachel aangemaakt wordt, en mogelijk met het koude weer van de afgelopen dagen! Geen idee wat dit in de praktijk gaat doen.
Een alternatief is de hele installatie in de retour opnemen, dan werken de pompen mooi samen. Dus eigenlijk de aansluitingen bij de punten gemerkt -A- en -B- omdraaien.
Zoals ik al aangaf; idealiter wil je de hout cv kachel bij de ketel aansluiten, dit vergt bij mij nogal een verbouwin(kje). Alleen als dit echt nodig is doe ik dit.
@All: dank voor al het meedenken!
@Bufferboost: mooi circuit met al die kleppen. Ik wil het in eerste instantie zo eenvoudig mogelijk houden. Zelfs de boiler wil ik zonder driewegklep gebruiken.
Ook hier: alleen als het echt niet werkt zou ik met een driewegklep willen schakelen tussen boiler en CV.
Hoor graag wat jullie vinden van deze opstelling.
By the way: nog een vraagje: ergens op het forum las ik dat een Laddomat 21 niet gebruikt zou kunnen worden in een gesloten systeem? Volgens mij wordt dat vaker gedaan, alleen het thermosyphon gedeelte van de Laddomat zal niet werken bij uitval pomp. Klopt dit?
Groet, Henk