Ik ben bezig met de aanschaf van een hout cv kachel om op mijn bestaande CV aan te sluiten. Aangezien ik steeds meer zie dat dit ook gecombineerd kan worden met een boiler wil ik deze eigenlijk ook via de hout cv laten verwarmen.
Dankzij dit forum en adviezen die ik via Pm of het forum krijg (waarvoor mijn dank), kom ik steeds een stap verder maar op een aantal punten blijf ik steken. (En echt: ik heb de meeste onderwerpen wel doorgenomen!
Huidige situatie:
Nefit Ecomline HR Excellent HR(C) 30H combiketel met ingebouwd boiler(tje)
Aan te schaffen:
Hout cv kachel 12 kw capaciteit CV zijdig
120 liter indirect gestookte boiler
Aansluiting:
Via gesloten systeem, met alle veiligheids appendages.
(en ja: ik weet de nadelen en ben er ook niet echt blij mee maar het kan niet (eenvoudig) anders. Maar die discussie wil ik hier niet voeren.)
Het idee is om dit op de manier van Atlas te doen, zie bijgaand schema.
Boiler wordt voor de combi ketel aangesloten. Dus: koud water aanvoer op de boiler, warme uitgang van de boiler naar ingang koud water van combi ketel.
Wensen:
's morgens moet de prio bij de CV liggen, dat deze als eerste warm wordt. Er wordt bij ons gedoucht voor de kachel aan is.
's avonds moet de prio bij de boiler liggen: zodra er (alweer) gedoucht wordt, moet de boiler op temperatuur blijven.
Maar: dit zijn wensen, ik denk dat hier met wat technisch vernuft en een schakelklok wel een mouw aan te breien is.
Vragen:
1/ Het is bij mij niet mogelijk om een leiding van de hout cv kachel rechtstreeks naar de boiler 3 weg klep A te leggen. Mijn idee is om de boiler dan maar als een radiator te beschouwen en als zodanig aan te sluiten, dus 'gewoon' op aanvoer en retour. Kan dit? Wordt het water dan niet te warm?
2/ Kan een Combiketel er tegen als warm (en mogelijk heet) water wordt toegevoerd via de koud water aansluiting van de combi ketel? De Nefit schijnt geschikt te zijn voor een zonneboiler, maar ik weet niet wat dit precies (technisch) inhoud.
3/ Als de boiler op temperatuur is, dan hoeft deze verder niet verwarmd te worden. Hoe is dit te regelen, via een thermostaat bediende klep die de boiler afsluit zodra deze op temperatuur is?
4/ Hoe kun je bepalen of de boiler op temperatuur is? Hiervoor zou ergens in de boiler een temperatuur voeler moeten zitten. 'Standaard' boilers hebben dit niet voor zover ik op de plaatjes kan zien. Voorbeeld: http://www.pritykachels.nl/Boilers.htm
5/ In het schema van Atlas is mij de werking van de drieweg kleppen B en C niet helemaal duidelijk. Wat doen deze, en welke zit standaard in de combi ketel?
6/ Hoe kan de hout cv kachel het beste op de bestaande cv (ringleiding) worden aangesloten? Ik zie verschillende opties hiervoor, zowel op het forum als bij de diverse leveranciers:
A: Schema Atlas: in de retour, dus: retour doorzagen, T stukken er tussen en een terugslagklep er tussen,
B: Schema van bijvoorbeeld Nordic Fire: 'parallel' aan de bestaande aanvoer en retour: dus aanvoer doorzagen en T stuk plaatsen, retour doorzagen en T stuk plaatsen.
Zijn er nog voorkeuren, voor/nadelen?
Zo, dit zijn een heleboel vragen. Ik hoop dat jullie mij wat antwoorden kunnen verschaffen!
Dank, Henk