nieuwe en slimme energievoorziening?
Moderator: Moderators
-
tanja
nieuwe en slimme energievoorziening?
wij wonen in een vrijstaande houten schuur, redelijk goed geïsoleerd met een oppervlak van 200m2.
we zijn nu aan het verbouwen en willen ook ons energiesysteem aanpassen, het liefst zo duurzaam mogelijk.
advies is meer dan welkom omdat we inmiddels in een jungle van informatie verdwaald zijn over warmtepompen, zonneboilers, lt verwarming, enz.
de situatie is als volgt:
de bovenverdieping (oppervlak 80m2 met schuin dak) verwarmen we nu in principe met een HR houtkachel met 8kw. we hebben nog een kleine gaskachel, waarmee we op hele koude dagen bij kunnen stoken.
In de keuken hangt een kleine doorloopgeiser op gas, net genoeg voor tapwater in verband met een spaardouchekop in de badkamer.
In de benedenverdieping is er een atelierruimte van 40m2 nog geheel zonder verwarming. Daarnaast zijn wij nu een yogaruimte aan het bouwen van 50m2 en een tweede badkamer van ca. 6m2 waar ook in ligbad in komt.
ons toekomstige gasverbruik schat ik op zo'n 1500m3 per jaar, stroom ca 3000kwh.
dus wat is wijsheid? Lage temperatuurs verwarming beneden is wel mogelijk, maar wordt boven wel ingewikkeld in verband met dikke houten vloeren. Is een zonneboiler en/of panelen wel zinvol? We hebben een schuin dak op het westen.
Het liefst wil ik ook niet meer op gas stoken in verband met co2 uitstoot.
we zijn nu aan het verbouwen en willen ook ons energiesysteem aanpassen, het liefst zo duurzaam mogelijk.
advies is meer dan welkom omdat we inmiddels in een jungle van informatie verdwaald zijn over warmtepompen, zonneboilers, lt verwarming, enz.
de situatie is als volgt:
de bovenverdieping (oppervlak 80m2 met schuin dak) verwarmen we nu in principe met een HR houtkachel met 8kw. we hebben nog een kleine gaskachel, waarmee we op hele koude dagen bij kunnen stoken.
In de keuken hangt een kleine doorloopgeiser op gas, net genoeg voor tapwater in verband met een spaardouchekop in de badkamer.
In de benedenverdieping is er een atelierruimte van 40m2 nog geheel zonder verwarming. Daarnaast zijn wij nu een yogaruimte aan het bouwen van 50m2 en een tweede badkamer van ca. 6m2 waar ook in ligbad in komt.
ons toekomstige gasverbruik schat ik op zo'n 1500m3 per jaar, stroom ca 3000kwh.
dus wat is wijsheid? Lage temperatuurs verwarming beneden is wel mogelijk, maar wordt boven wel ingewikkeld in verband met dikke houten vloeren. Is een zonneboiler en/of panelen wel zinvol? We hebben een schuin dak op het westen.
Het liefst wil ik ook niet meer op gas stoken in verband met co2 uitstoot.
-
Albert van WdJ
Re: nieuwe en slimme energievoorziening?
Tanja,
Even wat vraagjes ter verduidelijking:
Wanden, vloeren, plafond, ramen.
2 Staat het huis in een bebouwde omgeving, of in een open landschap?
Ziehttp://www.senternovem.nl/ltv/techniek/ ... stemen.asp
Groet,
Albert
Even wat vraagjes ter verduidelijking:
1 Kun je de isolatie toestand weergeven?tanja schreef:wij wonen in een vrijstaande houten schuur, redelijk goed geïsoleerd.
2 Staat het huis in een bebouwde omgeving, of in een open landschap?
Waarom verwacht je hier probemen dan? Je hebt ook lt-radiatoren, lt-convectorputten en lt-luchtverwarming.tanja schreef:Lage temperatuurs verwarming beneden is wel mogelijk, maar wordt boven wel ingewikkeld in verband met dikke houten vloeren.
Ziehttp://www.senternovem.nl/ltv/techniek/ ... stemen.asp
Is zeker wel mogelijk, je opbrengst is dan echter maar ca 80-85% t.o.v. bijv zuid.tanja schreef: Is een zonneboiler en/of panelen wel zinvol? We hebben een schuin dak op het westen.
Bron http://www.econvice.nl/index.php?page=m ... ubpage=130De collectoren van de zonneboiler kunnen op een plat dak of een schuin dak worden
geplaatst. Het liefst gericht op het zuiden, al geeft een schuin dak op het westen slechts 20 procent minder opbrengst.
Groet,
Albert
Change, before you have to.
-
Pigion
Als je gemakkelijk over genoeg hout kan beschikken, dan adviseer ik je één of twee gemetselde kachels (finovens) te installeren. Je hebt immers de ruimte voor deze grote jongens. Hout stoken is CO2 neutraal.
Als in de FinOven een waterregister wordt ingebouwd, en je hebt een buffervat, dan kan je ook genoeg warm water maken in de wintermaanden. In de zomer zou een zonneboiler warm water kunnen leveren. In de herfst en voorjaar kan de zonneboiler ook nog iets aan de verwarming bijdragen. In de winter doet een zonneboiler vrijwel niets.
De finovens kunnen beneden staan en de warmte-afgifte kan met een geschikte warmtemuur of bank ook boven plaatsvinden. Met omschakelkleppen is dat gemakkelijk te regelen.
ER IS ECHTER 1 MAAR: Je moet jaarlijks 10 M3 hout kappen / kloven / zagen. Steeds 2 jaar voorraad. Het werk wat daar aan vast zit lijkt me goed aanvullen op de Yoga en het atelier werk.
Een andere optie is cv op een houtvergasser, wel iets duurder en ook weer hout verzamelen. Laat je niet wijs maken dat je aan een mandje hout genoeg hebt. Voor zo'n schuur moet je al snel rekenen op 50 tot 100 kg hout per dag.
Natuurlijk kan je ook een warmtepomp etc. en lage temeperatuurvberwarming nemen. Als je geen vloerverwarming wil nemen, dan kan je ook waterregisters in een wand bouwen, zelfs met een volledig droge methode. Een warmtepomp is een grote investering, reken maar op € 30.000 .
Pigion
Als in de FinOven een waterregister wordt ingebouwd, en je hebt een buffervat, dan kan je ook genoeg warm water maken in de wintermaanden. In de zomer zou een zonneboiler warm water kunnen leveren. In de herfst en voorjaar kan de zonneboiler ook nog iets aan de verwarming bijdragen. In de winter doet een zonneboiler vrijwel niets.
De finovens kunnen beneden staan en de warmte-afgifte kan met een geschikte warmtemuur of bank ook boven plaatsvinden. Met omschakelkleppen is dat gemakkelijk te regelen.
ER IS ECHTER 1 MAAR: Je moet jaarlijks 10 M3 hout kappen / kloven / zagen. Steeds 2 jaar voorraad. Het werk wat daar aan vast zit lijkt me goed aanvullen op de Yoga en het atelier werk.
Een andere optie is cv op een houtvergasser, wel iets duurder en ook weer hout verzamelen. Laat je niet wijs maken dat je aan een mandje hout genoeg hebt. Voor zo'n schuur moet je al snel rekenen op 50 tot 100 kg hout per dag.
Natuurlijk kan je ook een warmtepomp etc. en lage temeperatuurvberwarming nemen. Als je geen vloerverwarming wil nemen, dan kan je ook waterregisters in een wand bouwen, zelfs met een volledig droge methode. Een warmtepomp is een grote investering, reken maar op € 30.000 .
Pigion
-
tanja
Pigion bedankt voor je "hout-optie-verhaal". Dat hakken is geen probleem, maar waar halen we inderdaad 10m3 bomen per jaar vandaan?
Wij hadden al gedacht over een tegeloven beneden in de yogaruimte, lijkt me ook prachtig om met zelf gebakken en geglazuurde tegelelementen te bekleden.
-Zou een keer stoken 's morgens niet volstaan?
-Zou je met luchtkanalen door de warmtebuffer, en een ventilator die actief lucht erdoor zuigt en de ruimte inblaast, de temperatuur in het vertrek kunnen regelen?
Albertook bedankt voor je snelle reaktie!
-Beneden ligt een betonnen gietvloer direct op de aarde, we moeten dus nog goede isolatie onder het laminaat leggen (en dachten eventueel over vloerverwarming maar gebruiken die ruimte maar 30% van de tijd en willen 'm snel warm kunnen krijgen).
-plafond (en dus vloer boven) eveneens hout (met parket), gipsplaat en 7cm rockwool ertussen.
-dak eveneens hout met betumen, gipsplaat en 7cm rockwool ertussen.
-ramen zijn klein en ouderwets dubbelglas (in de yogaruimte willen we een tweedehands schuifpui van 2,5 x 2,5 aanbrengen)
Wij hadden al gedacht over een tegeloven beneden in de yogaruimte, lijkt me ook prachtig om met zelf gebakken en geglazuurde tegelelementen te bekleden.
-Zou een keer stoken 's morgens niet volstaan?
-Zou je met luchtkanalen door de warmtebuffer, en een ventilator die actief lucht erdoor zuigt en de ruimte inblaast, de temperatuur in het vertrek kunnen regelen?
Albertook bedankt voor je snelle reaktie!
-De wanden zijn 3 cm hout, gipsplaat binnenzijde en 7 cm rockwool ertussen.Albert van WdJ schreef:1 Kun je de isolatie toestand weergeven?
-Beneden ligt een betonnen gietvloer direct op de aarde, we moeten dus nog goede isolatie onder het laminaat leggen (en dachten eventueel over vloerverwarming maar gebruiken die ruimte maar 30% van de tijd en willen 'm snel warm kunnen krijgen).
-plafond (en dus vloer boven) eveneens hout (met parket), gipsplaat en 7cm rockwool ertussen.
-dak eveneens hout met betumen, gipsplaat en 7cm rockwool ertussen.
-ramen zijn klein en ouderwets dubbelglas (in de yogaruimte willen we een tweedehands schuifpui van 2,5 x 2,5 aanbrengen)
we staan met een aantal bomen en 3 andere huizen (alleen oosten vrij) in de polderAlbert van WdJ schreef:2 Staat het huis in een bebouwde omgeving, of in een open landschap?
-
Albert van WdJ
Maar je stook nu toch al hout in de 8kW kachel?maar waar halen we inderdaad 10m3 bomen per jaar vandaan?
Daar heb je op jaarbasis toch ook wel een 6 m3 hout voor nodig?
Wanneer je daarnaast een beetje regionaal zoekt op advertentiesites kom je zeker af en toe goedkoop stookhout tegen.
(Dan moet je niet zoeken wanneer iedereen weer gaat stoken
Want dan is het goedkope hout allang weg.)
Je zou op die manier 10 m3 voor rond de €300-350 moeten kunnen verkrijgen.
Albert
-
tanja
Die kachell hebben we pas kort en daardoor hebben we er niet echt ervaring mee. We hebben afgelopen winter wel sloophout van beurzen mee naar huis gesleept, ik geloof dat we daar inderdaad wel uit kunnen komen.
Een ander idee: we hebben hier 3 paarden, niet van ons, maar we mogen wel de mest hebben, 6m3 per maand. Ik wil proberen daar goed brandbare koeken van te maken. Of als dat een slecht idee mocht blijken zelf biogas maken ervan, maar dat wordt wel weer prijzig geloof ik.
Een ander idee: we hebben hier 3 paarden, niet van ons, maar we mogen wel de mest hebben, 6m3 per maand. Ik wil proberen daar goed brandbare koeken van te maken. Of als dat een slecht idee mocht blijken zelf biogas maken ervan, maar dat wordt wel weer prijzig geloof ik.
-
Albert van WdJ
Biogas is moeilijk op kleine schaal. Het gaat wel, maar of het een beetje fatsoenlijk rendement heeft
Zoek maar eens even op dit forum. Er is best wel wat over geschreven en te zien.
Op dit forum is ook al eens wat gepost over paardenmest en brandstof.
zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... paardemest
Albert
Zoek maar eens even op dit forum. Er is best wel wat over geschreven en te zien.
Op dit forum is ook al eens wat gepost over paardenmest en brandstof.
zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... paardemest
Albert
-
JantjeV8
Hout en houtachtige brandstoffen zijn eigenlijk het meest praktisch en eenvoudig voor handen.
Sloop en pallethout krijg je gratis mee bij iedere afvalcontainer-verhuurder. Hij haalt het bij klanten op, beurt daar de volle containerprijs en hoeft alles wat jij ophaalt niet te storten bij de afvalverbranding.
Hoveniers, partikulieren, beun de haas tuinmannen e.d., als je wat rond vraagt en de omgeving weet dat je wel een boompje kunt gebruiken, krijg je best wel wat aanbod.
In het ergste geval moet je al je hout kopen, beetje goed rondkijken betaal je voor goed hout 25 euro per kuub, de duurste aanbieders zit je op 80 euro per kuub gebracht aan huis. Daar tussenin zit nog van alles.
Cacaodoppen, stroafval, houtsnippers, palletfabrieken en meer van dien aard.
Het hoeft niet duur te zijn, het heeft met moeite te maken.
Sloop en pallethout krijg je gratis mee bij iedere afvalcontainer-verhuurder. Hij haalt het bij klanten op, beurt daar de volle containerprijs en hoeft alles wat jij ophaalt niet te storten bij de afvalverbranding.
Hoveniers, partikulieren, beun de haas tuinmannen e.d., als je wat rond vraagt en de omgeving weet dat je wel een boompje kunt gebruiken, krijg je best wel wat aanbod.
In het ergste geval moet je al je hout kopen, beetje goed rondkijken betaal je voor goed hout 25 euro per kuub, de duurste aanbieders zit je op 80 euro per kuub gebracht aan huis. Daar tussenin zit nog van alles.
Cacaodoppen, stroafval, houtsnippers, palletfabrieken en meer van dien aard.
Het hoeft niet duur te zijn, het heeft met moeite te maken.
-
Albert van WdJ
Heb je ook uitgezocht wat de verbrandingswaarde is van gedroogde mest?tanja schreef: Een ander idee: we hebben hier 3 paarden, niet van ons, maar we mogen wel de mest hebben, 6m3 per maand. Ik wil proberen daar goed brandbare koeken van te maken.
Want er wordt heel wat mest verstookt in Nederland.
Want het zou zo maar kunnen zijn dat je 8 kW kachel maar 4 kW kan leveren op paardemest.
Mijn hout-cv kan bijv. op steenkool 26 kW leveren, maar op hout maar 20 kW.
Groet,
Albert
-
JantjeV8
En het hoge ammoniak gehalte zorgt er misschien wel voor dat je kachel al snel uit elkaar valt.
-
tonniep
Ik dacht dat Ammoniak een gas isJantjeV8 schrijft: En het hoge ammoniak gehalte zorgt er misschien wel voor dat je kachel al snel uit elkaar valt.
Er zal wel enige ammoniak opgelost in water (ammonia) in de mest zitten, maar als je gedroogde mest gebruikt, zal de meeste ammoniak er wel uit zijn en aan de kachel dus geen schade toebrengen.
-
Albert van WdJ
Wanneer het water verdwijnt, raak je ook wat ammoniakgas kwijt. Wat niet weg kan, vormt een vaste stof (als een ammoniakzout).
Wanneer bij verbranding ammoniakgas zou ontstaan, dan zal dit ook gedeeltelijk verbranden. Hoewel het gas niet zelfstandig brandt, kan het echter wel mee verbranden in een vlam.
Zover ik weet is droog ammoniakgas niet reactief met ijzer. Alleen in combinatie met water vormt het ammonia, maar dat is weer een base, dat ook geen ijzer aantast. Je hoeft, naar mijn idee, dan ook niet bang te zijn dat je kachel aangetast wordt door deze stof.
Albert
Wanneer bij verbranding ammoniakgas zou ontstaan, dan zal dit ook gedeeltelijk verbranden. Hoewel het gas niet zelfstandig brandt, kan het echter wel mee verbranden in een vlam.
Zover ik weet is droog ammoniakgas niet reactief met ijzer. Alleen in combinatie met water vormt het ammonia, maar dat is weer een base, dat ook geen ijzer aantast. Je hoeft, naar mijn idee, dan ook niet bang te zijn dat je kachel aangetast wordt door deze stof.
Albert