Dauwpunt van rookgassen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion

Dauwpunt van rookgassen

Bericht door Pigion »

Ik moet nog 2 maanden wachten op de levering van het bouwpakket voor mijn FO. Mooi de tijd om nog wat te brainstormen over warmtewisselaars, buffervat etc. Daarbij heb ik 2 wisselaars voorzien:
- Warmtewisselaar (Cu pijp 10 mm op Cu plaat) achter de achterwand in de luchtspouw om doorwarmen naar slk. te voorkomen. Warmte gaat naar vloerverwarming.
- Warmtewisselaar (rvs) boven de hals van de FO, heetste plaats in de FO. Warmte gaat voorlopig in een groot CV systeem, misschien later een buffervat

Andere opties:
- Warmtewisselaar (staal) in het horizontale omloopkanaal in de kruipruimte. Warmte waarheen?
- WW (rvs) in de toevoer naar de gladde rvs schoorsteenliner, condens-afvoer voorzien.
Door een WW net voor de schoorsteen te maken, kan je de FO op een iets hoger temperatuur brengen, zonder dat ik voor de vogels gaat stoken. In een lading van 20 kg. hout zit ongeveer het equivalent van 10 M3 aardgas. Daarvan wil ik natuurlijk zoveel mogelijk oogsten. Met 2 ladingen kan ik alle aardgasverbruik dekken tot aan ca. - 5 C.

Al deze optie leiden tot een diepe afkoeling van de rookgassen, misschien zelfs tot condensatie. Misschien moet er een rookgasventilator worden toegepast omdat de thermische trek te gering wordt, gepaard aan een hogere weerstand. Voor vervuiling ben ik niet bang bij de schone verbranding van een FO.

- Heeft iemand ervaring met condensatie van rookgassen van houtstook??
- Bij welke temperatuur en b.v. 18% water in het hout, kan ik condensatie verwachten?
- Heeft iemand ervaring met rookgasventilatoren?

Pgion
Albert van WdJ

Re: Dauwpunt van rookgassen

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion schreef: - Heeft iemand ervaring met rookgasventilatoren?
Pigion,
Een antwoordje op een gedeelte van je vragen omdat ik er destijds wat onderzoek naar heb gedaan:

Je kunt rookgasventilatoren toepassen net na de kachel (bepaald hout-cv fabrikanten passen die toe) Eigenlijk zuigen die meer de verbrandingslucht door de vergasser, en zorgen dat de rookgassen de schoorsteen in stromen.

Daarnaast natuurlijk de afzuigers bovenop de schoorsteen. Vrij prijzig, werken wel goed maar zijn naar mijn idee simpel zelf te maken.

Gevaar van een rookgasventilator onderaan de schoorsteen is de mogelijkheid dat je overdruk opbouwt in het schoorsteenkanaal.
En dat moet je niet hebben!. Want alleen speciale rvs-schoorstenen kunnen overdruk hebben. Als het andere materiaal gaat via naden, kieren, aansluitingen en openingen rookgas alle kanten door laten lekken.
Dan krijg je bij een aan- of ingebouwde schoorsteen dus grote kans op rookgas in huis.

Of je problemen krijgt met je schoorsteentrek is natuurlijk sterk afhankelijk van je huidige schoorsteen.Als die nu zonder problemen de rook en vlam van bijv. een brandend stuk krant wegzuigt, zou ik me in eerste instantie niet druk maken over de trek.

En moet je toch rookgas gaan afzuigen, dan kun je waarschijnlijk een eenvoudig type ventilator gebruiken, want heet zijn de gassen bovenaan dan niet meer.

Ik ben er wel van overtuigd, dat je condenserende rookgassen niet fatsoenlijk wegkrijgt met een afzuiging. Dat condens zal blijven ontstaan, dat zuig je niet weg. Je zult dan in ieder geval een rvs-pijp moeten gebruiken.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Pigion

Bericht door Pigion »

@Albert,
Ik ben het met je eens dat het codensatie-effect niet wordt opgeheven met een ventilator. Daarom mede heb ik reeds een rvs binnenpijp (wanddikte 0,6 mm) ingebouwd. Ik kan ook vrij éénvoudig voorzien in een bak met afvoer voor condensaat plaatsen.
Ik zou tevereden zijn met een roogastemperatuur van ca. 150 C.
Ik zak vanavond eens trachten de sommetjes van vroeger (stoomketel-techniek) te maken.
Pigion
gerard

Bericht door gerard »

Pigion,

Pas als de rookgastemp is gedaald tot onder de 600 graden C. warmte ontrekken. Dit betekent feitelijk dat je niet eerder dan bovenin het tegenstroomkanaal warmte kunt wegnemen. Dus zeker niet vlak na de hals!! De verbranding is dan nog niet volledig en je zult dan i.i.g. meer uitstoot krijgen.

groet,
Gerard
Pigion

Bericht door Pigion »

@Gerard,
De afstand van het rooster tot de warmtewisselaar boven de hals is ca. 2 meter, lijkt mij voldoende voor het vlamtraject van houtgas. Ik wil uiteraard geen onverbrand/roet. De temperatuur heeft daar niets mee te maken. Dat is een functie van afkoeling.
Pigion
gerard

Bericht door gerard »

Pigion,
Het wordt zo te lezen een bijzonder klein kacheltje.... Bang dat het gaat vriezen?
Ik kan me eigenlijk niet zo'n voorstelling maken van een firebox met een hals op 2 meter vanaf het rooster. Geen of zeer kleine tweede verbrandingskamer misschien?
Gerard
Pigion

Bericht door Pigion »

@Gerard,
Het ontwerp is van een gerenomeerde FO-bouwer uit Friesland. De secundaire verbranding vindt geheel in de lange hals plaats. Dat zit echt wel goed :D, kost ook een paar centen :(
Pigion
gdelea

Bericht door gdelea »

het dauwpunt bij een gaskachel ligt ongeveer op 57 graden,wel proberen de temperatuur hoog te houden maar dat moet op zich geen probleem wezen,kom wel eens bij iemand heeft ook een fedze kachel ,loopt het kanaal eerst ook nog 5 meter zo goed als horizontaal en daar hangt ook een warmtewisselaar in.zo ie zo voorkomen dat je condensatie krijgt omdat condenserend roet rvs opvreet .
Jonas

Bericht door Jonas »

@ Pigion

Heb je een site of een link met documentatie over u FO bouwer, wij gaan namelijk binnen 1,5 jaar ook eentje plaatsen, dus ben ik informatie aan het verzamelen...

Jonas
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik denk dat Pigion deze bedoelt: http://www.tigchelkachels.nl/
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion

Bericht door Pigion »

@gdela,
Ik ben absoluut niet bang voor aantasting van het rvs kanaal. Ik heb gekozen voor een gladde uitvoering in materiaal AISI 316, uitstekend bestand tegen zure rookgassen. Het rvs materiaal AISI 304, dat ook wel wordt toegepast, is iets minder goed bestand tegen zuren etc.
Als je niet te ver van Drenthe woont ben je welkom om een blik op de warmtewisselaars te werpen en/of de tekeningen in te zien. De bovenste 4 lagen betonsteen van de buitenmantel zijn nog niet gemetseld :( .
Dat de FO wat bijzonders wordt is buyiten kijf. Inmiddels hebben zich ik al 3 belangstellenden gemeld voor technische informatie. Voor een fesje rode wijn spendeer ik daar graag een uurtje aan.
Als ik iets meer tijd heb zullen er ook plaatjes komen op dit forum. Dat duurt nog wel enkele weken want de komende dagen kan er worden geschaatst en dat doe ik (nog) graag. :D
Voor alle stokers:
Vr. groet en een gelukkig 2010 toegewenst.
Pigion
Plaats reactie