Het rapport KD 792 over de VIRYA-4S werd vervangen door het rapport KD 793 over de VIRYA-3.2. KD 793 is te bekijken op mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports. De titel van KD 793 is: "Calulations executed for the 3-bladed rotor of the VIRYA-3.2 windmill (lambda design = 4.5, stainless steel blades) driving the PM-generator of Magnetic Innovations type 260-25 HS for 48 V battery charging".
De wikkeling van de generator wordt beschreven in hoofdstuk 8. Ik heb een generator open gemaakt om de wikkeling te bekijken en er staat een foto van de open generator in figuur 7. Ik heb ook enige metingen aan de generator verricht en die staan in hoofdstuk 8, ook met foto's van de gebruikte opstellingen. Het kleefkoppel bij stilstand is erg laag en de generator heeft nagenoeg geen rimpel op het kleefkoppel. Dit komt omdat men voor 32 ankerpolen en 30 statorpolen gekozen heeft. Mijn meetopstelling is te licht om de generator belast te kunnen doormeten maar het onbelaste koppel stijgt maar weinig met het toerental wat aangeeft dat de ijzerverliezen gering zijn. Ik heb ook het toerental gemeten bij kortsluiting waarvoor het koppel 13 Nm was. Het toerental is dan ongeveer 6 omw/min wat zeer laag is voor een dergelijk koppel. Het koppel werd aangebracht door een touw om het huis te wikkelen een daaraan een gewicht van 100 N te hangen. Er werd dan de tijd gemeten die nodig was voor één omwenteling. Dit lage toerental bij een hoog koppel geeft aan dat er goed met de generator te remmen is.
Rapport KD 792 vervangen door KD 793
Moderator: Moderators