Houtgas

Op speciaal verzoek van onze houtgasguru is dit gedeelte geopend. Hier kan worden gediscussieerd over houtgasgeneratoren voor vervoer, maar ook stationaire toepassingen

Moderator: Moderators

Hubert

Houtgas

Post by Hubert »

Beste mensen ben nieuw op het forum en zou graag in contact komen met mensen die of eens een syngas generator gemaakt hebben of verstand van hebben mvg Hubert
LeaD

Re: Houtgas

Post by LeaD »

Alvast welkom !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Hubert

Post by Hubert »

Dank je wel 😊 is er misschien iemand die een diesel moter op syngas heeft laten draaien 15 kVA + met duo brandstof systeem gooi maar wat vragen in de lucht ben benieuwd gr Hubert
benthuis
Moderator

Post by benthuis »

Hallo Hubert, Ben wel benieuwd wat je van plan zou zijn.
Er was hier wat houtgas en biogas ervaring. Maar ik gok dat de consensus is dat het niet makkelijk verder te brengen is dan experimenten.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
m.bouwer

Post by m.bouwer »

Dutch John was hier op het forum met volop mooie documentatie over zijn auto en grasmaaier.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Eén van de uitspraken van Dutch John was (waarschijnlijk niet letterlijk):"je wordt slaaf van je eigen energievoorziening".

Op grote schaal loopt vergassing prima, maar op kleine schaal blijft het fingerspitzengefühl. Je bent continu aan het bijregelen. Niet doen dus, leuk voor even maar niet voor de lange termijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower

Post by pelletpower »

Welkom Hubert, ik zeg vooral doen! Niet makkelijk en je bent eentje van de duizend die succesvol zou zijn. Erg arbeidsintensief maar misschien vind je het wel leuk.
pelletpower

Post by pelletpower »

Hubert wrote: 01 Mar 2026, 09:06 Dank je wel 😊 is er misschien iemand die een diesel moter op syngas heeft laten draaien 15 kVA + met duo brandstof systeem gooi maar wat vragen in de lucht ben benieuwd gr Hubert
Hier staat een halve Lister HRW2 te wachten op betere tijden. Plan was ongeveer hetzelfde. Warmteopbrengst viel wat tegen, een uitlaatwisselaar moet daar verandering in brengen. Compressieverhouding zou ook teruggebracht moeten worden naar 1:13 voor houtgasoptimalisatie.
LeaD

Post by LeaD »

pelletpower wrote: 01 Mar 2026, 12:14
Hubert wrote: 01 Mar 2026, 09:06 Dank je wel 😊 is er misschien iemand die een diesel moter op syngas heeft laten draaien 15 kVA + met duo brandstof systeem gooi maar wat vragen in de lucht ben benieuwd gr Hubert
Hier staat een halve Lister HRW2 te wachten op betere tijden. Plan was ongeveer hetzelfde. Warmteopbrengst viel wat tegen, een uitlaatwisselaar moet daar verandering in brengen. Compressieverhouding zou ook teruggebracht moeten worden naar 1:13 voor houtgasoptimalisatie.
Zo maar een bedenking, zou een EGR toevoegen ook een oplossing zijn om de compressieverhouding terug te brengen of nog : een vernauwing in de luchtinlaat ? Die lagere compressieverhouding is toch maar om het pingelen of vroegtijdige zelfontsteking tegen te gaan .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Hubert

Post by Hubert »

De hout vergasser heb ik jaren geleden al gebouwd probleem waar ik tegen aan liep waren niet zo zeer de loop tijden van de generator dat was 5 uur aan een stuk 3kw uit een 5 kW generator maar de vervuiling in het gas zelf dit wil ik nu oplossen met een scrubber packed tower omdat teer niet het probleem is daarna zou ik een vaste opstelling willen maken om ook de warmte die vrijkomt van de warmtewisselaar te benutten in de hout cv installatie buffervaten 4000 liter deze werken weer samen met 2 hout cv kachels en een Houtvergassers in de zomer worden het eerst vat verwarmd door 3 keer 2 kW elektriciteit elementen

Wie weet of een scrubber werkt

En omdat de houtgas generator overcapaciteit heeft een oplossing heeft voor het onnodige affakkelen van het teveel aan gas misschien opslag

Mvg Hubert
Hubert

Post by Hubert »

Het idee is om de vergasser in te brengen in de rest van de off grid cirkel

Zonnepanelen
Hout cv
Accu pakket
Warmwater opslag (sanitair)
Buffer opslag cv water
Probleem is stroom kritiek in winterdag
Zonnepanelen worden in de winter ontdooid door verwarming en leveren in de zomer dus ook warmte terug aleen is het om 11 uur licht en om 3 uur donker
pelletpower

Post by pelletpower »

Scrubber geeft een hoop rotzooi. Is het een optie om je vergasser te verbeteren zodat er minder teer ontstaat?
Grotere generator om werkpunt vergasser beter te krijgen?
Zoals gezegd slagen er maar weinig in daadwerkelijk iets met houtgas te doen, chapeau.
En foto s filmpjes vinden we altijd leuk.
Bij off grid is batterijbank eigenlijk het centrale punt. Deze in de zomer met je zonnepanelen vullen voor de nacht en in de winter met een generator. Hab je al een accu?
Hubert

Post by Hubert »

Ja accu’s zijn ruim aanwezig lader/omvormers dat is voor mekaar teer zit er niet veel in vooral de ammoniak en andere stoffen ze tasten de lagers van de kanaalventilator aan die zijn nu rvs maar dat zegt genoeg over het gas

Plan is om een een packed tower filter te bouwen 2 meter hoog met een demister er boven alles dubbelwandig en tussen door koelwater te laten lopen
Hubert

Post by Hubert »

IMG_5409.jpeg
Hierbij foto van jaren geleden zal volgende week een paar nieuwe maken
Hubert

Post by Hubert »

IMG_5410.jpeg
Vanaf de andere zijde
Post Reply