pellets verbranden

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Praggel

pellets verbranden

Bericht door Praggel »

Hallo leden ,
ben al veel en vaak geholpen door jullie ,waarvoor dank
Heb in mijn houtkachel een stalen buis gemaakt ( rond 80mm ) welke ik door de boven aansluiting
heb gestoken en af kan doppen . Aan de onderkant zit een gazen rooster , waar ze achter blijven hangen .
Buis is een halve meter lang en wordt voor de helft even gevuld als proef.
Schoorsteen die trekt goed , en zet beneden de schuiven los . Met een gasbrander steek ik de pelletkorrels aan
en ze beginnen te branden. Niet hard ,maar ze branden . deur zit dicht van de kachel en zodra ik met de schuiven
en de asla ga spelen kun je zien dat de vlammen minder lucht krijgen , en bijna doven .
Mijn vraag ; hoe kan ik zo maken dat ze nog harder branden , want als ik zelf blaas begint het toch te gloeien / branden
Extra lucht erbij , of ( eventueel) een eigen schoorsteen kanaal voor extra trek ?!

Mvg
LeaD

Re: pellets verbranden

Bericht door LeaD »

Die buis va 80, komt die tot in de pot met pellets ?
Een beetje zoals een voorraadkamertje ?

Bij een kachel zit er meestal een vlamkeerplaat zodat de vlam van de vuurhaard niet rechtstreeks in de schouwpijp verdwijnt . Zou die bij een Barabas ook aanwezig zijn of moeten zijn ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Praggel

Bericht door Praggel »

LeaD schreef: 12 feb 2026, 12:09 Die buis va 80, komt die tot in de pot met pellets ?
Een beetje zoals een voorraadkamertje ?

Bij een kachel zit er meestal een vlamkeerplaat zodat de vlam van de vuurhaard niet rechtstreeks in de schouwpijp verdwijnt . Zou die bij een Barabas ook aanwezig zijn of moeten zijn ?
Hallo LeaD.
Er zit geen pot of bakje in ,in de de kachel waar pellets in zitten.
het is het zelfde idee ,( dat probeer ik tenminste ) als die link die je plaatse over dat roosterje wat ze gebruiken waar de pellets
door heen ( kunnen) vallen .
Die vlamkeer plaat heb ik er even uit gehaald. Die buis van 80 hangt boven het schudrooster en is bevestigd aan het punt
waar normaliter de vlamkeerplaat zit. Boven op de buis zit een koord met een conservenblik die daar mooi over heel past / valt.
Onder aan de buis zit gaas
Praggel

Bericht door Praggel »

https://www.youtube.com/watch?v=eZXxuyJrh8c
Dit wilde ik toe passen of maken
LeaD

Bericht door LeaD »

Praggel schreef: 12 feb 2026, 12:29 https://www.youtube.com/watch?v=eZXxuyJrh8c
Dat is een Rocket en de luchttoevoer en rookafvoer gaan beide horizontaal, je ziet dat goed als ie de as er uit schraapt hoe de windrichting zit . Dat ga je in je Barabas nooit kunnen verwezenlijken .

Mijn ervaring zonder vlamkeerplaat ( maar dan in een Mörso kachel ) werkt een kachel meer als een open haard, lees : " werkt voor geen meter " . Alles is verticaal omhoog gericht en het verdwijnt allemaal in schouwpijp .
Ik heb die vlamplaat nu voorzien van keramische isolatieplaat en dat is een wereld van verschil . Vlamhaard is veel heter en het rare is dat dezelfde hoeveelheid hout veel langer brandt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Praggel

Bericht door Praggel »

LeaD schreef: 12 feb 2026, 13:00
Praggel schreef: 12 feb 2026, 12:29 https://www.youtube.com/watch?v=eZXxuyJrh8c
Dat is een Rocket en de luchttoevoer en rookafvoer gaan beide horizontaal, je ziet dat goed als ie de as er uit schraapt hoe de windrichting zit . Dat ga je in je Barabas nooit kunnen verwezenlijken .

Mijn ervaring zonder vlamkeerplaat ( maar dan in een Mörso kachel ) werkt een kachel meer als een open haard, lees : " werkt voor geen meter " . Alles is verticaal omhoog gericht en het verdwijnt allemaal in schouwpijp .
Ik heb die vlamplaat nu voorzien van keramische isolatieplaat en dat is een wereld van verschil . Vlamhaard is veel heter en het rare is dat dezelfde hoeveelheid hout veel langer brandt .
LeaD; lucht toevoer komen van de beide gaten die je onder de voorraad bak kunt zien
Heb je een foto hoe jij dat hebt gedaan met die keramische isolatie plaat
ed712e04b5274b9cd98b6ab98e441e70.jpg
Mvg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie