Afwerklaag leemstuc muur

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Post Reply
miramar

Afwerklaag leemstuc muur

Post by miramar »

Beste forumgenoten,

Voor de afwerking van een stucwerk van leem op een muur kan ik informatie gebruiken.

Het gaat om het "recept" van de laatste afwerklaag. Hierin zit wei ookwel weimelk genoemd, het overblijfsel van kaas maken. Nu weet ik niet meer hoeveel ik moet gebruiken en of er nog meer moet worden toegevoegd.
Het eindresultaat moet af en toe nat af te nemen zijn met een doekje ter eventuele reiniging van de woonruimte.
miramar

Re: Afwerklaag leemstuc muur

Post by miramar »

Is er iemand die kan antwoorden op mijn vraag?

Als het niet duidelijk is stel ik hem graag nog eens.

Hoe en hoeveel wei, weimelk toevoegen aan afwerklaag leemstuc.

Bedankt,
benthuis
Moderator

Post by benthuis »

Geen antwoord, maar ik lees wel mee :fff
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
LeaD

Post by LeaD »

Ik lees ook mee, maar ik heb ook geen kaas gegeten van het verwerken van wrongel in leempleister . :lol: Al wat ik weet is wat ik bij mijn buurman zag i.v.m. leempleister . Handig pruduct om te verwerken, geen afval ( behalve een herbruikbare bigbag ), geen tijdsdruk . Maar voor zover ik weet doet hij daar geen extra producten in .
Op het forum zit er een bibliotheek die over leem gaat, ik vind er alleen geen verwijzing naar .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Pietje
Moderator

Post by Pietje »

Raaplaag doe ik met gehakselde (gemaaide) stro, de laatste laag zonder stro. Thats all.
Dan is de muur bruin, dus verven met een dampopen verf. Wij gebruikten veel Dry Paint van Tierrafino met ijzeroxiden als pigment. PB voor geel, daar hebben we nog 20kg van.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir

Post by Ingir »

Wij hebben leemverf gebruikt. Prachtig resultaat.
.
Leemverf.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stapel op Hout

Post by Stapel op Hout »

Hi Miramar,

Enkele jaren terug alweer heb ik onze woonkamer voorzien van wandverwarming gestuct, de laatste laag was witte basis leem.
Het heet witte basisleem, maar het droogt lichtgrijs op en dat vinden we nog steeds een hele mooie kleur en ook een hele mooie structuur, daarom hebben wij er géén afwerklaag overheen gedaan.
Onderstaand de link waar je mijn "gesmeer" kunt bekijken.
Als je één keer met leem hebt gestuct wil je nooit meer met gips of cement lopen kloten! :D

https://ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=7659
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Post Reply