Notitie over Bouwpercelen in Boskant gewijzigd
Moderator: Moderators
-
Adriaan Kragten
Notitie over Bouwpercelen in Boskant gewijzigd
De notitie: “Ideeën over realisatie van negentien of zeventien bouwpercelen in Boskant” werd gewijzigd in: “Ideeën over realisatie van negentien, zeventien of eenentwintig bouwpercelen in Boskant”. Er werd een nieuw hoofdstuk 5 toegevoegd getiteld: “Optie 4: Eenentwintig bouwpercelen voor twee vrijstaande huizen, drie blokken van twee, drie blokken van vier en één MFA”.
-
Adriaan Kragten
Re: Notitie over Bouwpercelen in Boskant gewijzigd
Aan de notitie werd een nieuw hoofdstuk 6 toegevoegd getiteld: "Optie 5: Eenentwintig bouwpercelen voor twee vrijstaande huizen, drie blokken van twee, twee blokken van zes en één MFA". De drie blokken van vier uit optie 4 werden dus vervangen door twee blokken van zes. De voordelen van blokken van zes zijn dat de woonkamer nu ramen aan de voorkant en aan de achterkant heeft en dat elk huis nu een voor- en een achtertuin heeft.
-
Adriaan Kragten
Op 11-11-2025 werden de huizen uit de blokken van 6 die bij optie 5 worden toegepast uitgetekend in een aparte notitie getiteld: “Ideeën over een blok van zes met zes levensloopbestendige 3-kamer woningen”.
-
Adriaan Kragten
Op 14-11-2025 werd voor de drie blokken van twee met huisnummer 1 t/m 6 een alternatief bedacht waarbij er boven elke garage een studio met een zolder ligt. Deze huizen werden uitgetekend in een aparte notitie getiteld: ”Ideeën over een blok van zes door garages geschakelde huizen met zes studio’s”.
-
Adriaan Kragten
De notitie werd opnieuw gewijzigd. De nieuwe naam is nu: "Ideeën over realisatie van negentien bouwpercelen in Boskant". Het plan bevat nu twee vrijstaande huizen geschikt voor dubbele bewoning, een blok van zes door garages geschakelde huizen met boven elke garage een studio met daarboven een zolder, vijf blokken van twee 4-kamer woningen voor senioren en een MFA. Over dit plan heb ik op 15-12-2025 een gesprek gehad met de Dorpsraad Boskant en we gaan nu kijken of het gerealiseerd kan worden.
-
Adriaan Kragten
In hoofdstuk 3.5 van deze notitie wordt de toevoeging van één VIRYA-13 windturbine aan dit plan bekeken. Het blijkt dat deze windturbine met een rotordiameter van 13 m en een torenhoogte van 24 m in staat is om het tekort aan te vullen dat ontstaat omdat de zonnepanelen van alle achttien huizen samen in december maar een geringe opbrengst hebben. Dit toont aan dat men bij nieuwe woonwijken die niet op het gas aangesloten worden, voor de energievoorziening zon en wind moet combineren. Bij wind moet men niet alleen maar aan megawatt turbines denken die niemand in zijn achtertuin wil hebben maar een middelgrote turbine die speciaal ontworpen is om dicht bij woonhuizen te functioneren is een goed alternatief voor het in de winter aankopen van dure stroom uit het net. Ik ben geen voorstander van een klein windmolentje bij elk huis omdat een hoge toren daarvoor relatief duur is en omdat de investeringskosten per opgewekte kWh sterk afnemen met de grootte van de molen.
-
m.bouwer
Je eigen benodigde energie in het huishouden genereren met zon en wind.
Biogas en waterstof en accu's nog daarbij misschien.
Verregaande energiebesparing.
Clockman kwam best een heel end met zijn 3 Piggott Molens ( Aan de kust van Normandië )
Biogas en waterstof en accu's nog daarbij misschien.
Verregaande energiebesparing.
Clockman kwam best een heel end met zijn 3 Piggott Molens ( Aan de kust van Normandië )
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Adriaan Kragten
Je kunt veel beter één middelgrote windmolen toevoegen aan een klein wijkje dan elk huis zijn eigen molentje geven. Ik heb nu een molen met een rotordiameter van 13 m met een bestreken rotoroppervlak van 132,7 m^2 voor achttien huizen. Dit betekent ongeveer 7,4 m^2 per huis. Omdat de toren 24 m hoog is, heb je toch nog redelijk hoge windsnelheden in december. Ieder zijn eigen molentje geeft voor hetzelfde bestreken rotoroppervlak een rotordiameter van 3,07 m^2. Als je voor die rotordiameter een toren van 24 m zou gebruiken dan wordt de toren relatief duur. Voor die rotordiameter is een torenhoogte van 12 m al hoog. Maar de windsnelheid op 12 m hoogte is veel lager dan op 24 m hoogte, vooral omdat er op mijn terrein nogal wat bomen staan. Omdat het vermogen evenredig is met de derde macht van de windsnelheid heeft een lagere windsnelheid een dramatische invloed op het opgewekte vermogen en de opbrengst van achttien kleine windmolentjes op 12 m hoogte is daarom zeer veel lager dan die van één grote op 24 m hoogte ook al is het totale bestreken rotoroppervlak gelijk. Achttien kleine windmolentjes zullen samen ook nog eens duurder zijn dan één grote molen ook al is de toren van de grote molen twee keer zo hoog. Daarbij geven achttien kleine windmolentjes een veel grotere visuele verstoring dan één middelgrote molen, ook omdat die ene grote molen niet op eigen terrein staat maar op mijn terrein vlak bij de grens met de boomkwekerij van mijn buurman. Het is wel zo dat ik niet verwacht dat die ene middelgrote windmolen er ooit zal komen omdat de meeste mensen nu eenmaal weerstand tegen windmolens hebben. Maar dan zul je in de winter dik moeten betalen om je huis warm te houden.
-
m.bouwer
Kunnen we zeggen:" Voor mensen met een plekje voor een molen, een redelijk ongestoorde windaanstroming
en belangstelling voor windenergietechniek zijn er mogelijkheden" ?
en belangstelling voor windenergietechniek zijn er mogelijkheden" ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
Adriaan Kragten
Of er werkelijk mogelijkheden voor kleinschalige windenergie zijn, hangt af van de gemeentepolitiek. In Meierijstad zijn windmolens bij particulieren gewoon verboden. Alleen boeren mogen een windmolen hebben maar die mag niet hoger zijn dan 25 m. Een molen van EAZ-wind met een torenhoogte van 18 m en een rotordiameter van 13,2 m zou dus nog net mogen, alleen is een torenhoogte van 18 m te laag voor Brabant omdat hier bijna overal behoorlijk hoge bomen staan. Iedereen is dus aangewezen op zonnepanelen maar die leveren in december en januari maar bitter weinig op. Nieuwe huizen krijgen geen gas meer en dan ben je dus voor je verwarming afhankelijk van elektriciteit en dat gaat erg duur worden als je niet meer mag salderen. Gelukkig heb ik een bijna onbegrensde hoeveelheid hout op eigen terrein. Maar ik heb maar één goede schoorsteen voor houtstook en in de woonkamer staat nog een gashaard. Ik zal het niet meer meemaken dat de gaslevering gestopt wordt maar zelfs zonder gas heb ik dus toch nog een warme keuken.
Als je windenergie wilt gebruiken voor verwarming dan zijn er diverse opties die beschreven worden in mijn Nederlandstalige rapport: KD 709 "Opwekking van warmte met een windmolen in het buitengebied". Zonder gebruikmaking van een warmtepomp heb je een rotordiameter van ongeveer 8 m nodig. Met warmtepomp en netkoppeling ongeveer 4 m en dan moet je een nog redelijk ongestoorde aanstroming van de rotor hebben. Dit vereist vaak een hoge toren. Zelfbouw van dergelijk grote molens is voor de meeste mensen niet te doen en het vereist veel kennis om iets te bouwen dat veilig is. Over wat er op de markt is worden vaak onrealistische hoge opbrengsten gegeven.